Forum > Färdiga produktioner
MaxB - Munspel i 2nd position och orgel
MaxB:
--- Citat från: tigersoul skrivet 15.07.2012, 13:12:41 ---Du vilken bra fråga... ska se om jag hittar det ens... :P
C Special 20 ... säger mig inte mkt, C ... dur?
--- Slut citat ---
Första position innebär att du får ett C-durackord när du blåser ut. Första tonen C hittar du då du blåser ut. Håll munspelet så att du har det lägsta tonerna till vänster (som du håller pianot i handen :lol:). Så har min pappa alltid spelat munspel. Han lärde även mig att spela på det sättet, då jag var liten men han spelade aldrig blues så han lärde sig aldrig 2nd position. Nu är han för gammal för att lära sig eller för att förstå vad jag menar med att spela blues i 2nd position.
Andra position innebär att du får ett G-durackord när du suger in. Så är det på ett bluesmunspel i alla fall. En ton, då man suger in, är annorlunda stämd mot ett "vanligt" munspel för att det ska bli ett rent ackord. I 2nd position kan man öva och lära sig att böja toner då man suger in. Det är en viktig del av tekniken med blues på munspel. Finns många tips på youtube. En gubbe jag gillar är Adam Gussow. Han kan spela och lära ut och gillar att snacka men är samtidigt ganska intressant att lyssna på.
Länk till youtube: Adam Gussow
HasseFX:
--- Citat från: MaxB skrivet 15.07.2012, 12:30:57 ---
--- Citat från: HasseFX skrivet 15.07.2012, 12:18:15 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 15.07.2012, 03:44:27 ---Andra position: Man spelar i A-dur med ett D-munspel (det vanligaste då man spelar blues)
Tredje position: Jag trodde att det är man då spelar i F#m med ett D-munspel (det jag gör på den här inspelningen från lördagskvällen) men om jag minns rätt sa HM att man spelar i Em med ett D-munspel men jag tyckte jag hittade flest passande toner i F#m. Nån som vet hur det egentligen ligger till?
--- Slut citat ---
Du spelar F#m = Adur i inspelningen...
--- Slut citat ---
Ja, jag spelar i F#m och har även en sväng med A-dur. Den väsentliga grundfrågan här är om jag har ett D-munspel -> vilken tonart spelar man i, då man spelar i tredje position?
Har du svaret på det?
--- Slut citat ---
...du spelar en "dorisk" skala i E, dvs E-moll med höjd sext. Jämfört med vanliga Emoll-skalan spelar du C# istf C.
MaxB:
Em, det sa Harmonica Mike också - det innebär med andra ord att jag inte fattat nånting, jag som trodde jag var på gång att utvecklas... :huh:
Kan nån förklara vad jag gör, då jag har ett D-munspel och spelar i F#m och tycker att massor av toner fungerar. Spelar jag i fjärde position då? :o
Nåja, det är kul att spela, oavsett vad teorin säger! :P
Och jag har nyligen skruvat på svajarmen, på min Rustocaster (en billig Stratocasterkopia, från Rusta som efter många år fortfarande är superskön att spela på). Har inte spelat med svajarm tidigare men vill lära mig det också.
tigersoul:
--- Citat från: MaxB skrivet 15.07.2012, 13:32:06 ---
--- Citat från: tigersoul skrivet 15.07.2012, 13:12:41 ---Du vilken bra fråga... ska se om jag hittar det ens... :P
C Special 20 ... säger mig inte mkt, C ... dur?
--- Slut citat ---
Första position innebär att du får ett C-durackord när du blåser ut. Första tonen C hittar du då du blåser ut. Håll munspelet så att du har det lägsta tonerna till vänster (som du håller pianot i handen :lol:). Så har min pappa alltid spelat munspel. Han lärde även mig att spela på det sättet, då jag var liten men han spelade aldrig blues så han lärde sig aldrig 2nd position. Nu är han för gammal för att lära sig eller för att förstå vad jag menar med att spela blues i 2nd position.
Andra position innebär att du får ett G-durackord när du suger in. Så är det på ett bluesmunspel i alla fall. En ton, då man suger in, är annorlunda stämd mot ett "vanligt" munspel för att det ska bli ett rent ackord. I 2nd position kan man öva och lära sig att böja toner då man suger in. Det är en viktig del av tekniken med blues på munspel. Finns många tips på youtube. En gubbe jag gillar är Adam Gussow. Han kan spela och lära ut och gillar att snacka men är samtidigt ganska intressant att lyssna på.
Länk till youtube: Adam Gussow
--- Slut citat ---
Tror bestämt jag får damma av det där jäkla munspelet o ge det en match låter ju lite spännande det här ;) Vad tusan mickar man munspel med för övrigt, SDC är väl det första jag tänker mig...
jonnerstone:
--- Citat från: MaxB skrivet 15.07.2012, 14:11:16 ---
Kan nån förklara vad jag gör, då jag har ett D-munspel och spelar i F#m och tycker att massor av toner fungerar. Spelar jag i fjärde position då? :o
--- Slut citat ---
De e klart att det låter bra i F#m, då det är samma sak som A-dur (vilket också HasseFX nämner ovan), dvs du spelar i 2:a position. :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida