Kontrollrummet

Den (kanske blivande) stora monitortråden

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Monitorer verkar vara ett hett ämne, och varför inte... Utöver öronen är de förstås inspelnings-, mix- och mastringsteknikerns allra viktigaste instrument.

En viss DA-tråd lyckades bli överöst med monitorsnack och Genelec-sågning. Ett par nämnde till och med NS10.
Jag är själv i monitortankar och skulle gärna höra förslag för både budgetsidan (för hemmabruket) och high-end-sidan (för studion) samt både närfältare och lite större grejer.

Genelec har väl i Sverige blivit lite industristandard, har hört både 10- och 80-serien och tycker de låter kanon. Men är de, som vissa här nämnt, för smekande?
ADAM talas det en hel del om och jag har både hört bra och mindre bra saker om dem men inte lyssnat på dem själv.
Focal lät intressant, liksom att satsa på att bygga ett par egna hifi-högtalare med bästa specarna jag sett (Valutronic), men duger de för det lilla mixrummet?

Let your voices be heard...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tja, jag har Yamaha HS-50 utan sub. I deras prisklass (3500 kr) var de de bästa som jag lyssnade på. Möjligt minus är aniningens diskantrika (kan förmodligen justeras bättre än jag orkat göra) och en hel del basfattiga (kräver förmodligen en sub för att komma till sin rätta). Men man hör verkligen skillnaden på en så-där-bra-mix och en riktigt bra mix. Betoningen är "prisklass" här, givet skulle man få mer ljudkvalite över hela registret om man köpte större och dyrare monitorer.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
liksom att satsa på att bygga ett par egna hifi-högtalare med bästa specarna jag sett (Valutronic), men duger de för det lilla mixrummet?
SJÄLVKLART!!!

vi har dem i kontrollrumemt i studion som jag är med o driver i kalmar..
rummet är cirka 3x5 m, och helt ok akustikbehandlat, skulle däremot behöva lite mer basfällor!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Det är ju så att val av monitorer är väldigt färgat av den individuella smaken. Dra och lyssna, ta med dig nåt projekt slit i reglar och ratta på EQ:n så du känner av hur dom svarar. Själv tycker jag upplösning är viktig för detaljer samt en musikalisk återgivning men ändå analytisk.

Mitt tips är helt klart Focal, dom ligger runt 20 papp är aktiva och jäkligt prisvärda. Annars gillar jag också Dynaudios monitorer och jag måste säga att jag är sjukt sugen på att lyssna in mig på dom där ADAM som det snackas en del om.
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Att använda öronen för att avgöra vilken monitor som är bäst är som att välja tumstock med ögonmått.
Iaf om liknelsen gäller frekvensgång kontra rätt längd.

Det jag påstår ovan går tvärtemot vad de flesta brukar säga, nämligen: "lyssna själv o välj det du tycker låter bäst".
Jag anser inte att man klarar av att med öronen avgöra vad som låter rätt (om du inte har jobbat ganska länge o verkligen vet genom mångårig erfarenhet vad som låter rätt o vad som funkar) - däremot kan man säkert avgöra vad man tycker låter 'bra'.
Men när det gäller studiolyssning så är den i första hand till för att låta rätt. Den ska avslöja och vara rättvis.
Din hemmalyssning när du sjunker ner o vill njuta av musik ska låta 'bra' - dina arbetsverktyg ska låta korrekt och så rättvist som möjligt. Korrekt och 'bra' blir inte alltid detsamma.
Citera
Utöver öronen är de förstås inspelnings-, mix- och mastringsteknikerns allra viktigaste instrument.
Där slår du huvet på spiken.
En snickare använder en tumstock som ger rätt cm, inte den som ger den längd man vill ha. En elektriker använder en voltmeter som ger rätt antal volt, inte det som ser bra ut. På samma sätt använder vi monitorer i studion.

Kolla upp mätvärden. Motståndare till detta kommer påstå att det fuskas med dessa. Hur många kända fall finns det? Seriösa tillverkare skulle knappast våga ett sånt stunt - inte så lyckat för det framtida ryktet om man säger så... Motståndare till detta kommer oxå säga att man inte mixar med ögonen utan med öronen. Men öron är ganska dåliga på att utläsa exakta värden - det är därför vi har och använder olika mätinstrument. Motståndare till detta kommer slutligen säga att mätvärden inte berättar hela sanningen. Och det stämmer. Men det ger en fingervisning som du inte kan få genom att kliva in på musikbörsen o lyssna på tre olika monitorer i butiken.
Mätvärden handlare oftast om frekvensgången. Det ska vara så brett som möjligt, med så små avvikelser som möjligt.
Helt spikraka monitorer finns inte oavsett prislapp. Men det finns däremot en hel del som har rejäla avvikelser som inte anges.
Kolla alltid att frekvensgången anges Från - Till,  +/- så få dB som möjligt. Den som bara anger från/till har förmodligen något att dölja på vägen...
Sen kommer avvägningen mellan så bred återgivning som möjligt, med kanske något lite större avvikelse - och lite mindre bred återgivning men desto rakare. (Vad är det du behöver? Kan man komplettera med en sub? etc etc)
Andra faktorer som spelar stor roll i valet av monitorer är hur stor sweet spot de har, hur detaljrika de är (märks det när du drar upp basen en dB? är det lätt att placera ett instrument höger/vänster eller blir allt antingen i mitten eller väldigt utpannat?) Hur låter de vid hög kontra låg volym? Passiva eller aktiva?
Allt detta är något du måste lyssna efter (ja, nu går det bra att lyssna. Det du ska lyssna efter är om du kan höra skillnader när du vrider på volymrattar, ändrar effekter, leker med kompressorn, jagar fasfel), testa på, fundera över...
O till slut: ditt rum kommer vara väldigt avgörande för hur du kommer uppleva lyssningen. Oavsett vad du väljer för lyssning kommer en viss invänjning behövas, men ju bättre lyssning, desto kortare tid för det.

Personligen kan jag rekommendera Alesis M1A mkII i lägre prisklass (de nya har jag inte hört). Skulle jag behöva ny lyssning idag skulle jag titta närmare på ±1.5 dB, 39Hz to 20kHz


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
kloka ord MrPhil!!  B)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
skulle däremot behöva lite mer basfällor!!

Så det blir att låta skägget växa igen  :lol:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
skulle däremot behöva lite mer basfällor!!

Så det blir att låta skägget växa igen  :lol:
javisst! tyvärr blir det svårt när den studion står 3 mil söder om kalmar.. 29 mils skägg är inte att leka med!!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
29 mils skägg skulle tvärtom vara jättekul att leka med!
blargh


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
29 mils skägg skulle tvärtom vara jättekul att leka med!
minsann!! äh, jag kör på det, och börjar spara..
bara att ta i lite mer än vanligt!!!  :wub:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Back on the diskussion:
jag föredrar att spela in med färgade o raka o varva, ex när jag provar micken för vokalisten kör jag med de raka, och när jag spelar in använder jag de färgade, för att öronen ska orka längre, och man ska anstränga sig lite mer musikaliskt..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag har idag varit ute och letat bland djungeln av monitorer och konstaterat vissa saker.

Först var jag hos JAM och lyssnade på bl.a ADAM och Genelec, och jag blev extremt överraskad av hur DÅLIGT jag tyckte allt lät, ingenting lät neutralt eller ofärgat, men ADAM monitorerna hade väl ganska bra detalj upplösning(jag hittade inte ett enda argument till att köpa Genelec 8020A lådan, vilken var den ända som fanns att lyssna på för tillfället.)

Missnöjd och något nedstämd for jag vidare till Ljud källarn här i göteborg för att jag fått höra av diverse folk att det finns intressanta prylar där.

Här fanns en monitor från Focal för runt 20 lappar (minns ej namnet) som lät helt okej frekvensmässigt, fast var relativt lågupplöst och med dålig rymd i ljudet.

Sen lyssnade jag på Heco Celan serien och den var också relativt jämn i sin frekvensgång och förvånansvärt högupplöst och neutral i ljudet för att vara en "vanlig" högtalare, med viss extra push i botten.

Sedan for jag iväg till... Valutronic

Man har hört många åsikter om dessa högtalare och jag var själv extremt kritisk med tanke på priset(mindre än 2000:- för ett par) men efter alla lovord man hört så var förväntningarna höga

Kommer in i ett litet skafferi på typ 4x3 kvadrat där ägaren sitter och löder tills ögonen blöder, men är väldigt trevlig och extremt entusiastisk när det gäller vad han gör!

Det står ett par SQ 50L och spelar något lungt harmoniskt på väldigt låg volym och jag konstaterar redan på några få sekunder att detta var något utöver det vanliga.

Jag har med mig egen referensmusik och slänger på lite tunga djupa pukor för att testa hur dessa små 6,5" elementen hanterar låga frekvenser, och det låter till min förvåning HELT FANTASTISKT bra, hela min syn på fysiska lagar när det gäller högtalare blir som bortblåsta när jag hör dessa, hur rent, exakt och exemplariskt dom kan återge hela frekvensområdet och med total närhet och enormt exakt upplösning fick mig att tappa hakan. Sedan drog han på lite egna prylar som övertygade ett redan avgjord lopp för min del, dessa SKA jag ha!!

Och att sedan priset är oförskämt lågt(eller alla andra tillverkare som tar idiot höga priset för sina dåliga produkter) gör ju inte valet svårare direkt.

Och nej, jag får inte pengar för att skriva den här artikeln, jag gör det som en vänlig tjänst till ALLA som behöver någon form av högtalare: till studion, till hemmabion, till vardagsrummet(har t.o.m funderat på att försöka trycka in dom i bilen, men tvekar på om dom skulle komma till sin fulla rätt i en sådan akustisk miljö).

Denna killen har förstört hela balansen i Hifi branschen, som är extremt korrumperad av pengatorskar som försöker flasha med avancerad teknik och få folk att tro att det påverkar ljudet till det positiva genom att lansera en sådan här produkt till ett pris som inte en enda återförsäljare av något annat märke kan konkurrera med. Och jag hyllar honom för hans ärlighet och entusiasm! Tack!

Jag kan bara ge er ett simpelt råd: Köp dessa, ni kommer aldrig ångra er.

Tack för mig!
Ossian
« Senast ändrad: 29.06.2007, 23:19:19 by Osse »


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Yo Ossian.. detta som du skriver har jag hävdad i ett och ett halvt år nu!! :)
de är fantastiska!!!!!!
har ett par såna i studion i kalmar, o där hör man ALLT, ska köpa ett par till min studio här i norrping me hade jag tänkt..
 :wub:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag föredrar att använda samma monitorer hela tiden, eftersom jag har monitorer som man aldrig blir det minsta trött av att lyssna på - och som har otroligt bra upplösning, så att inga frekvensområden behöver överdrivas för att allt ska höras tydligt.

Min favoriter alla kategorier är ADAM S3A, som är de bästa monitorer jag någonsin har testat. Min egen ekonomi räckte dock "bara" till deras lillebror, P33A och en Sub-10 - och så har jag ett ganska litet rum där ett par midfield monitorer inte hade kommit till sin rätt.
ADAM har överlag en enormt fin upplösning, mycket tack vare deras banddiskant och stabila baselement. Placering i både stereobild och djup är lätt att få till - och det finns helt enkelt inga detaljer man missar. ADAM:s banddiskanter ger också en större sweetspot än vad dometweeters kan prestera, så deras monitorer är helt suveräna att jobba med.

Jag tycker så bra om ADAM:s monitorer, att jag nyligen skaffade högtalare från ADAM:s Classic hifi-serie till min surroundanläggning, så nu har jag hifi-motsvarigheten till passiva S3A i hi-end-utförande som front+center i den riggen. Helt sanslöst bra och naturligt ljud både när man ser på film och när man lyssnar på musik. Lyssnar man på klassiskt, så känns det som om orkestern sitter i samma rum och spelar - och om man vill så är det inga problem att urskilja enskilda instrument. Så detaljerat och naturtroget är ljudet.

För dem med förhållandevis liten budget, rekommenderar jag gärna ADAM A7, som har fått massor av lovord och har sålt så bra, att ADAM har problem att hänga med och tillverka i takt med efterfrågan.
Nyligen vann A7 även MIPA Award 2007 (ett prestigefyllt pris som tilldelas produkter av olika slag genom ett samarbete mellan över 100 olika branschtidningar runt hela världen) för bästa närfältsmonitor. B)

För att få det bästa ur sina monitorer (oavsett prisklass), så ska man förstås också akustikbehandla rummet - för om man har kass akustik i rummet, så finns det ingen monitor i världen som gör situationen bättre. Det finns helt enkelt inga genvägar...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag föredrar att använda samma monitorer hela tiden, eftersom jag har monitorer som man aldrig blir det minsta trött av att lyssna på - och som har otroligt bra upplösning, så att inga frekvensområden behöver överdrivas för att allt ska höras tydligt.

Min favoriter alla kategorier är ADAM S3A, som är de bästa monitorer jag någonsin har testat. Min egen ekonomi räckte dock "bara" till deras lillebror, P33A och en Sub-10 - och så har jag ett ganska litet rum där ett par midfield monitorer inte hade kommit till sin rätt.
ADAM har överlag en enormt fin upplösning, mycket tack vare deras banddiskant och stabila baselement. Placering i både stereobild och djup är lätt att få till - och det finns helt enkelt inga detaljer man missar. ADAM:s banddiskanter ger också en större sweetspot än vad dometweeters kan prestera, så deras monitorer är helt suveräna att jobba med.

Jag tycker så bra om ADAM:s monitorer, att jag nyligen skaffade högtalare från ADAM:s Classic hifi-serie till min surroundanläggning, så nu har jag hifi-motsvarigheten till passiva S3A i hi-end-utförande som front+center i den riggen. Helt sanslöst bra och naturligt ljud både när man ser på film och när man lyssnar på musik. Lyssnar man på klassiskt, så känns det som om orkestern sitter i samma rum och spelar - och om man vill så är det inga problem att urskilja enskilda instrument. Så detaljerat och naturtroget är ljudet.

För dem med förhållandevis liten budget, rekommenderar jag gärna ADAM A7, som har fått massor av lovord och har sålt så bra, att ADAM har problem att hänga med och tillverka i takt med efterfrågan.
Nyligen vann A7 även MIPA Award 2007 (ett prestigefyllt pris som tilldelas produkter av olika slag genom ett samarbete mellan över 100 olika branschtidningar runt hela världen) för bästa närfältsmonitor. B)

För att få det bästa ur sina monitorer (oavsett prisklass), så ska man förstås också akustikbehandla rummet - för om man har kass akustik i rummet, så finns det ingen monitor i världen som gör situationen bättre. Det finns helt enkelt inga genvägar...

Detta är väldigt intressant!

Antingen upplever vi ADAMs högtalare helt olika, eller så är det någon av oss som har helt galen syn på hur en rak frekvensgång ska låta, alternativt att adams olika högtalare inom samma modell låter olika? Idag lyssnade jag på 3 olika och konstaterade:

A7 - Lät faktiskt ganska naturtroget och med bra upplösning, men fattades mycket av den lågfrekventa bas som är så viktig för en lyckad mix i mitt tycke.

P11 - här kan man snacka scoopad högtalare, detta var en extremt konstig frekvensgång med en rejäl knuff i 30-40 hz området för att falla tillbaks lite(till ett mer neutralt ljud) och spetsa på lite över 5k igen, bra närhet dock.

P33 - inte alls samma bottenbas som p11an, hårt högre mellanregister/diskant men bra upplösning.

Jag är förvirrad  :rolleyes: B)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Med tanke på att det är samma diskant och bas som används i P11A och P33A (som dock har två basar, där den ena tar vid under 150Hz), så låter det som om det har varit lite felplacerat och/eller feljusterat när du har lyssnat. A7 har en annan, men snarlik diskant - och har försetts med en nykonstruerad bas, som har lånat teknik från den dyrare S-serien, med en kevlarblandning i konen.
Jag har lyssnat på flera olika monitorer, från både Genelec, Quested, KRK, Tannoy, JBL, Blue Sky, Dynaudio, Yamaha, Alesis, Event - och så har jag säkert glömt någon - men ingen har ens kommit i närheten av definitionen hos ADAM-monitorerna. Vissa har dock varit väldigt överdrivna i basen - något som många upplever som "bättre" eftersom det låter "häftigare" med tyngre bas... :rolleyes:
Det enda jag skulle tänka mig att överväga förutom ADAM, är Dynaudio, som också hade en mycket fin ljudbild.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Med tanke på att det är samma diskant och bas som används i P11A och P33A (som dock har två basar, där den ena tar vid under 150Hz), så låter det som om det har varit lite felplacerat och/eller feljusterat när du har lyssnat. A7 har en annan, men snarlik diskant - och har försetts med en nykonstruerad bas, som har lånat teknik från den dyrare S-serien, med en kevlarblandning i konen.
Jag har lyssnat på flera olika monitorer, från både Genelec, Quested, KRK, Tannoy, JBL, Blue Sky, Dynaudio, Yamaha, Alesis, Event - och så har jag säkert glömt någon - men ingen har ens kommit i närheten av definitionen hos ADAM-monitorerna. Vissa har dock varit väldigt överdrivna i basen - något som många upplever som "bättre" eftersom det låter "häftigare" med tyngre bas... :rolleyes:
Det enda jag skulle tänka mig att överväga förutom ADAM, är Dynaudio, som också hade en mycket fin ljudbild.

Det kan vara en orsak till min konstiga uppfattning om högtalarna, men P11an fick inget stöd från någon vägg bakom sig, utan isåfall skulle det snarare varit P33an som lät bumlig(den stod intill ett hörn) men så var icke fallet.

Jag måste fråga, om du har lyssnat på Valutronics högtalare? Annars är du välkommen hit till min lya om du nu orkar ta dig 30(?) mil enkel riktning för att provlyssna ett par högtalare... :lol: Men jag har även hört att dom ska finnas för provlyssning även nere i malmö.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Yo Ossian.. detta som du skriver har jag hävdad i ett och ett halvt år nu!! :)
de är fantastiska!!!!!!
har ett par såna i studion i kalmar, o där hör man ALLT, ska köpa ett par till min studio här i norrping me hade jag tänkt..
 :wub:

Som för närvarande residerande i Hultsfred kanske man kan få komma ner och kolla (och lyssna) vid tillfälle?
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Bra diskussion detta! Många bra inlägg och tips...
Blir väldigt sugen på Valutronic nu och beställer nog hem en byggsats så kan man spendera semestern i farsans verkstad...
Så kan man lägga de där överblivna slantarna på mikrofoner istället.

Ni som kör med Valutronic, har ni byggt aktiva varianter eller vanliga passiva som ni driver med annan förstärkare?
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
vad kostar dom här Valutronic lådorna om man inte pallar bygga själv?
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
1850/låda för billigaste varianten.
Själv skulle jag nog dock vilja ha dem aktiva...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
vad kostar dom här Valutronic lådorna om man inte pallar bygga själv?

Jag var och pratade med honom, och han sa att enligt nya EU regler får han ej bygga själv och sälja, utan bara sälja vidare elementen, fråga mig inte vem och varför någon har kommit på denna idiotiska lag, men så är fallet.

I skrivande stund håller mitt första torn på att torka limmet ute i solen B) fan va spännande det ska bli att se om det låter lika jävla bra som det gjorde i hans affär när dom väl är uppe.

Ni får er första recension senare ikväll! wohoooo


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil

, liksom att satsa på att bygga ett par egna hifi-högtalare med bästa specarna jag sett (Valutronic), men duger de för det lilla mixrummet?

Let your voices be heard...

Byggde ett par valutronics SQ-50. Konstanterade att jag inte behöver leta längre. ( Här kan jag sväva ut i oändlighet och gräslig dyrkan, men avstår)

Notan stannade på strax över 2000:- när de blev klara. Ett ofattbart fynd.

Det du matar in , får du också ut. Långt ifrån "Hifi" allså.

De här små raringarna är en kostnadsrevolution. Önskade att varenda studio hade dom. Genelec , Adam, Dynaudio och resten kan dra något gammalt över sig. !

Inte ens dom kan skryta med 32Hz +- 3 db eller RVH principen (Rear Vented Port) som tillåter total kontroll över hela basregistred utan att skruva upp volymen på stärkaren.

Länken :http://www.valutronic.se/index2.html
« Senast ändrad: 30.06.2007, 18:50:35 by Kill That Autotuner »


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
...
« Senast ändrad: 30.06.2007, 18:52:52 by Kill That Autotuner »


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil

, liksom att satsa på att bygga ett par egna hifi-högtalare med bästa specarna jag sett (Valutronic), men duger de för det lilla mixrummet?

Let your voices be heard...

Byggde ett par valutronics SQ-50. Konstanterade att jag inte behöver leta längre. ( Här kan jag sväva ut i oändlighet och gräslig dyrkan, men avstår)

Notan stannade på strax över 2000:- när de blev klara. Ett ofattbart fynd.

Det du matar in , får du också ut. Långt ifrån "Hifi" allså.

Någon mer som kan dö i frid hör jag B)

Jag tackade killen för att han hade räddat mitt liv, och det är onekligen en sanning.

Det är som att dom spelar i en helt annan dimension, hela rummet fylls av enorm harmoni och hela livets gåta går upp för en :lol:

nej men allvarligt, det är något utöver även det bästa.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
vad kostar dom här Valutronic lådorna om man inte pallar bygga själv?

Jag var och pratade med honom, och han sa att enligt nya EU regler får han ej bygga själv och sälja, utan bara sälja vidare elementen, fråga mig inte vem och varför någon har kommit på denna idiotiska lag, men så är fallet.
Det är inget nytt, utan började nog gälla för nästan 10 år sedan. Allt som säljs till konsument måste vara CE-märkt. Att alla ingående delar är märkta spelar ingen roll, utan det är slutprodukten som måste CE-märkas. En CE-märkning avseende både elsäkerhet och störningskänslighet/emission, ligger någonstans runt 50000:- för en produkt där ingående delar är specificerade. Byter man till en annan modell av diskantelement eller en annan komponent i delningsfiltret, så är det ny CE-märkning som gäller, eftersom det ju inte är samma produkt längre då.
Alternativet är att han kör på som vanligt och sätter CE-märkning själv och intygar i egenskap av tillverkare att produkten uppfyller kraven för CE-märkning. Om någon då får för sig att testa produkten och upptäcker att den inte uppfyller kraven, så blir det dryga böter för tillverkaren...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
vad kostar dom här Valutronic lådorna om man inte pallar bygga själv?

Jag var och pratade med honom, och han sa att enligt nya EU regler får han ej bygga själv och sälja, utan bara sälja vidare elementen, fråga mig inte vem och varför någon har kommit på denna idiotiska lag, men så är fallet.
Det är inget nytt, utan började nog gälla för nästan 10 år sedan. Allt som säljs till konsument måste vara CE-märkt. Att alla ingående delar är märkta spelar ingen roll, utan det är slutprodukten som måste CE-märkas. En CE-märkning avseende både elsäkerhet och störningskänslighet/emission, ligger någonstans runt 50000:- för en produkt där ingående delar är specificerade. Byter man till en annan modell av diskantelement eller en annan komponent i delningsfiltret, så är det ny CE-märkning som gäller, eftersom det ju inte är samma produkt längre då.



Det finns några smarta sätt att kringgå CE-märkningen. Valutronic har ett slutsteg till salu CM *nånting* som är inköpt med rådande CE märkning på chassi, transformator och slutsteg. Det smarta är att då har man en låda vars specifikationer uppfyller alla möjliga CE krav och komponenter på svagströmssidan är utbytta till annolunda spec ( Från början var detta en P.A. stärkare)

Summasummarum : En faslig bra stärkare utan att behöva betala extra för märkeshysteri.


Alternativet är att han kör på som vanligt och sätter CE-märkning själv och intygar i egenskap av tillverkare att produkten uppfyller kraven för CE-märkning. Om någon då får för sig att testa produkten och upptäcker att den inte uppfyller kraven, så blir det dryga böter för tillverkaren...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
vad kostar dom här Valutronic lådorna om man inte pallar bygga själv?

Jag var och pratade med honom, och han sa att enligt nya EU regler får han ej bygga själv och sälja, utan bara sälja vidare elementen, fråga mig inte vem och varför någon har kommit på denna idiotiska lag, men så är fallet.
Det är inget nytt, utan började nog gälla för nästan 10 år sedan. Allt som säljs till konsument måste vara CE-märkt. Att alla ingående delar är märkta spelar ingen roll, utan det är slutprodukten som måste CE-märkas. En CE-märkning avseende både elsäkerhet och störningskänslighet/emission, ligger någonstans runt 50000:- för en produkt där ingående delar är specificerade. Byter man till en annan modell av diskantelement eller en annan komponent i delningsfiltret, så är det ny CE-märkning som gäller, eftersom det ju inte är samma produkt längre då.


Det finns några smarta sätt att kringgå CE-märkningen. Valutronic har ett slutsteg till salu CM *nånting* som är inköpt med rådande CE märkning på chassi, transformator och slutsteg. Det smarta är att då har man en låda vars specifikationer uppfyller alla möjliga CE krav och komponenter på svagströmssidan är utbytta till annolunda spec ( Från början var detta en P.A. stärkare)

Summasummarum : En faslig bra stärkare utan att behöva betala extra för märkeshysteri.

Det är just sådant som INTE går såvitt jag vet. Om man ändrar innehållet i en CE-märkt apparat, så gäller inte CE-märkningen längre, även om det man stoppar in har sämre prestanda än det ursprungliga.
Om man däremot själv tycker att det är rimligt att anta att CE-kraven för emission uppfylls för produkten man bygger, så kan man använda en extern, CE-märkt nätdel för att slippa ifrån att elsäkerhetstesta det hela som en komplett produkt...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Burnin Sven

  • Gäst
Skulle vara jäkla intressant att få koll på om Valutronic funkar bra med separat slutsteg. Har ett HiFi klass AA (Technics) funkar det, man blir ju jävla sugen när man läser här. Har ett par Yamaha HS50M som jag trivs med tyckte det var dom bästa i den prisklassen men ni vet basen finns ju knappt i dom så ett par Valutronic som komplement verkar vara en jäkla bra idé. Kanske räcker med en till och med bara som baskomplement dvs. om man får till kopplingarna.
Göran


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Eftersom de är passiva så måste man nog ha ett separat slutsteg... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Yo Ossian.. detta som du skriver har jag hävdad i ett och ett halvt år nu!! :)
de är fantastiska!!!!!!
har ett par såna i studion i kalmar, o där hör man ALLT, ska köpa ett par till min studio här i norrping me hade jag tänkt..
 :wub:

Som för närvarande residerande i Hultsfred kanske man kan få komma ner och kolla (och lyssna) vid tillfälle?
självfallet.. slår en pling när jag åker neråt nästa gång.. om två veckor sådär.. :)
har du bil eller åks det tåg??
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Damn. Finns det helt nya regler IGEN ?

Usch va löjligt, tonåringar brukar dö av en stöt när de ska utforska stillastående järnvägsvagnar och kommer för nära en 25 000 volts ledning.


Jag är emot hela EU, som du antagligen redan lyckats lista ut,  :lol:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Skulle vara jäkla intressant att få koll på om Valutronic funkar bra med separat slutsteg. Har ett HiFi klass AA (Technics) funkar det, man blir ju jävla sugen när man läser här. Har ett par Yamaha HS50M som jag trivs med tyckte det var dom bästa i den prisklassen men ni vet basen finns ju knappt i dom så ett par Valutronic som komplement verkar vara en jäkla bra idé. Kanske räcker med en till och med bara som baskomplement dvs. om man får till kopplingarna.
Göran
Som jag har nämnt tidigare så har jag en Pioneer-stärkare från mitten av 70talet, välrenommerat Hifiblock mao. och jag är bla. uppväxt med just detta steg så jag vet EXAKT hur det låter, och det låter galant.. vi har även prövat med en mindre stärkare, typ cd, kassett och radio inbyggt, så en riktigt billig liten sak, och där lät det inte lika kraftigt, och lite smalare i frekvenserna.. jag skulle rekommendera ett rätt kraftigt stereoblock till SQ-50... :)

hoppas min historia och mina kommentarer kommer upp på sajten, när han renoverat den nu innan semester.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Burnin Sven

  • Gäst
Eftersom de är passiva så måste man nog ha ett separat slutsteg... ;)

 :DDu e för gullig Claes där fick du till det tänkte nog närmast på om det funkar vettigt med HiFi slutsteg eller om man absolut måste ha det där som dom själva tillhandahåller eller liknande för att dom ska komma till sin rätt.

Fick svar av Idf istället som fattade läget  ;) :Dtack för det.
Göran


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Damn. Finns det helt nya regler IGEN ?

Usch va löjligt, tonåringar brukar dö av en stöt när de ska utforska stillastående järnvägsvagnar och kommer för nära en 25 000 volts ledning.


Jag är emot hela EU, som du antagligen redan lyckats lista ut,  :lol:
Elsäkerhetsreglerna har funnits från CE-märkningens början - och innan dess var det krav på S-märkning, så i det avseendet är det ingen som helst skillnad jämfört med hur det var före EU-medlemskapet.
Det blev däremot lite hårdare med tanke på emissionskraven också, eftersom det inte fanns sådana krav tidigare, men å andra sidan hade det säkert kommit sådant ändå med tanke på alla miljökrav - och det är därför man inte kan köpa några elektronikbyggsatser längre, utan bara färdigbyggda moduler.
Det största problemet med reglerna finns egentligen i datorbranschen, där det är snabba förändringar och man inte kan få tag på samma processor eller moderkort ett halvår efter att man har CE-märkt en färdig maskin. Det gör att alla PC-byggare som bygger burkar åt privatpersoner, egentilgen lever farligt - utom de stora drakarna som har fasta modeller och som köper upp väldigt stora kvantiteter av precis samma komponenter för att kunna få ekonomi i CE-märkningskraven. CE-märkningen gäller ju enbart maskiner som är identiska med den som har testats...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)