Kontrollrummet

Den (kanske blivande) stora monitortråden

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
För det priset har man inte råd att inte testa, och dessutom låter mina Fostex PM1 så illa att det knappast kan bli sämre! :)
precis..!!!  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens


Tydligen ska Valutronic-högtalaren kunna låta betydligt bättre genom att bygga ett bättre filter - något som nämns i en av trådarna. Kanske något att överväga för de som redan har köpt sådana...?

Här kommer ett par av de diskussioner jag hittade:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=336930&highlight=
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=15039&start=0
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=130767



det är alltid så typiskt , har läst igenom samtliga trådar.

Samtliga hifinördar är så insnöade så det inte är sant. Några få har faktiskt lyssnat på dem, gillar dom inte (Antagligen för att ett ofärgad monitorsystem har helt andra egenskaper än förskönande s.k. Hifiboxar) och resten som inte lyssnat på dom hakar på och är väl antagligen lättade att "lågbudgetskiten" inte kan klå just deras egen rigg. Det blir en spärr för vissa. Om inte högtalaren har en dekal av ett statusmärke, så blir folk nervösa.

Patetiskt !





dagens mest sanna ord!!!  :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
För er som är intresserade kan den här länken var intressant:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=130767&st=0&searchtime=

Min slutsats är att Valutronic inte mäter särskilt bra men att det med enkla medel går att få dem bättre. Jag är dock skeptisk till dem som monitorlådor, men vi är som sagt alla olika.

Gunnar


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
För er som är intresserade kan den här länken var intressant:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=130767&st=0&searchtime=

Min slutsats är att Valutronic inte mäter särskilt bra men att det med enkla medel går att få dem bättre. Jag är dock skeptisk till dem som monitorlådor, men vi är som sagt alla olika.

Gunnar
tyvärr tar de ju inte upp SQ-50 utan endast MB50!!
och trådskaparen för den tråden, har inte ens hört SQ50 säger han, så att överdrivet relevant är det ju itne till ämnet.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
För er som är intresserade kan den här länken var intressant:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=130767&st=0&searchtime=

Min slutsats är att Valutronic inte mäter särskilt bra men att det med enkla medel går att få dem bättre. Jag är dock skeptisk till dem som monitorlådor, men vi är som sagt alla olika.

Gunnar

Jodå, länken är känd. Men är du medveten om att där mäts MB-50 som är anpassat till en liten låda för att ha i sin hemmabio ? Det är samma element som SQ-50 fast i en 8 liters låda.

Sq-50 är monitorhögtalaren som är egentligen topic här.


« Senast ändrad: 01.07.2007, 21:31:15 by Kill That Autotuner »


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Men är du medveten om att där mäts MB-50 som är anpassat till en liten låda för att ha i sin hemmabio ? Det är samma element som SQ-50 fast i en 8 liters låda.

Sorry. Fick intrycket av att det stora problemet var diskanten och den är ju inte så beroende av lådans storlek. Verkar vara samma delningsfilter och en mindre ändring gjorde det bättre. Vore intressant att se korrekt utförda mätningar vilket fall som helst, till det priset kan jag fixa ett gäng i vardagsrummet, börjar bli dags för 5.1 där. Just nu är det annars ett par Genelec S30 som blivit över som jag tycker låter lagom hifi.
http://www.genelec.com/products/previous-models/s30/

Det som räknas för monitorer är väl hur mixen låter på andra högtalare. De "klassiska" NS10 är väl ett sånt exempel som låter rätt illa, men ändå använts en massa just för att det blev användbara mixar.

Mina lådor just nu är annars ett par såna här som jag hittade begagnade.
http://www.atc.gb.net/professional/scm20aslpro.html
Funkar för mig.

Gunnar


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Men är du medveten om att där mäts MB-50 som är anpassat till en liten låda för att ha i sin hemmabio ? Det är samma element som SQ-50 fast i en 8 liters låda.




Det som räknas för monitorer är väl hur mixen låter på andra högtalare. De "klassiska" NS10 är väl ett sånt exempel som låter rätt illa, men ändå använts en massa just för att det blev användbara mixar.

Mina lådor just nu är annars ett par såna här som jag hittade begagnade.
http://www.atc.gb.net/professional/scm20aslpro.html
Funkar för mig.

Gunnar


Rustika pjäser de där  B)

Visst : De klassiska Yamaha NS-10 funkade då, inte minst därför att många inspelningar fick en loudness-kurva , vilket passade i de klena grejorna som folk hade hemma som lyssning vid den tiden. Med discobas 80Hz och luftfrekvenser 12 Khz justerade upp i extra dB, lät det plötsligt mycket bättre hemma hos folk.Och ett sådant sound blev alltså världsstandard. Hör bara på alla funkband från den tiden : Fyllig, på gränsen till bumlig bas långt framme i ljudbilden och sång/kör som ett lite muffligt bihang.Själv gillar jag soundet , det är lite gosigt fylligt. Färgad javisst ! Men musiken ska ju gå att lyssna på också.
Idag är det väl tvärtom - man siktar på att bygga lyssning med så lite färgning som möjligt för att få utrymme nog att höra vad som händer i mixen. Soundet applicerar man ovanpå.

Sedan är det ju lätt att bli en succe´om man som Yamaha skänkte bort sina monitorer i en strategisk uttänkt affärsplan. Så bygger man en standard.

Valutronics kommer aldrig att bli en succe´om ingen lyssnar på dom . Detta är ingen salespitch från min sida. Själv är jag glatt överaskad att en liten tillverkare kan ställa begreppen på huvudet.
Men ingenting säger att valutronics monitorer inte kan lyckas. Priset är för de flesta överkomligt, låt vara att man kommer att befinna sig längst ner i märkeshierarkin. Men det överlåter man med säker hand till dem som som sitter med 15-20k dyra monitorer. Inbillningsfaktorn brukar gå hand i hand med priset för dem som inte gör sig en egen uppfattning, inte kan, eller är osäkra och köper på rekommendation första paret som råkar stå på affärshyllan med rätt märkesdekal.









« Senast ändrad: 01.07.2007, 23:06:46 by Kill That Autotuner »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
OK vad pratar vi för pengar då jag menar till motsats från många andra här så leker jag ju bara musik så budgeten för anskaffning av grunkor måste anpassas därefter.
Göran

Jag leker också bara, men har ändå proffsprylar i min egen rigg...
Du vet väl att den stora skillnaden mellan män och pojkar, är priset på deras leksaker...? ;) :lol:
de ovanstående inlägg var faktiskt de inlägg som var fyllda av mest skitsnack på detta forum.. hur fan kan du uttala dig utan att ha lyssnat på högtalarna.. visst... siffror talar en del, men när du lyssnar på högtalarna, som både jag Vallhagen och Ossian har gjrot  förstår du.. det handlar inte om ngt budgettrams.. det handlar om Valutronic´s dunderlådor som låter så jävla bra så det är inte sant!!!!!!
and thats the end of that!!

Ööööh?!? Du såg tydligen inte ironi-smileyn...? :rolleyes:
Du läste tydligen inte heller att jag förhåller mig med en sund skepticism till dessa "underverk". Jag är alltid skeptisk när något så extremt billigt framhålls som det bästa som har hänt sedan "Big bang", med ungefär samma nasar-svada och "von oben"-attityd som Svalander, där man i princip idiotförklarar de som inte håller med...
Jag skrev också att jag av samma orsak förhåller mig lika skeptisk till Ino Audio, som hyllas av vissa och dissas av vissa. Om jag får möjlighet och har tid, så lyssnar jag gärna på ett par Valutronic-högtalare och gör min egen bedömning.

Citera
är du tveksam till att ha lagt ut för mycket pengar på dina ADAM, så ta o lyssna och SEN uttrycka dig kring dom här högtalarna!!!! thats it.. inga skrupler, inga undanflykter.. dom här låter RAAAAKT, tycker du att dom låter färgat så vet jag inte vad du har för hörsel!!!

 :lol: Jag visste att det skulle komma en sådan kommentar... ;)
Jag är inte det minsta tveksam till att ha lagt mycket pengar på mina ADAM-monitorer - utan jag skulle göra det igen om det behövdes eftersom jag vet att jag får suveränt bra prylar då - utan att bli det minsta avundsjuk om någon annan hittar mycket billigare monitorer som han är nöjd med. Jag tar inte åt mig personligt av kritik och skepticism på ett nästan religiöst sätt, som vissa andra i diskussionen verkar göra. <_<

Jag ställer mig bara frågande till att någon som inte ens verkar kunna konstruera ett bra delningsfilter (det var ju faktiskt samma filter som användes i de där mätningarna i det andra forumet, som det sitter i högtalarna som diskuteras) - och som tycker att det inte är så noga med konstruktionen (det står ju på hemsidan att det inte är så noga om det är lite glipor här och där...), lyckas pilla ihop "världens bästa högtalare", när de välrenommerade monitortillverkarna lägger ner massor med tid och pengar på att utveckla sina produkter för att förbättra och förfina ljudet... Snacket på hemsidan låter ungefär som när jag byggde egna högtalare första gången och tyckte att de var skitbra - minst lika bra som alla kommersiella lådor... :lol:
Som sagt - inget skitsnack från min sida, utan bara lite sund skepsis - som man alltid bör ha när någon lovar guld och gröna skogar för ingenting - och i vanlig MB-anda påstår att de är "minst lika bra som 10ggr dyrare prylar"... <_<

Det hade varit intressant om Studio eller MM gjorde en test med Valutronic-lådorna, så kunde man se vad testarna tycker om dem. I och för sig är en eller två tidningstester inte alltid så tillförlitligt - inte som när över 100 av varandra oberoende tidningar från olika delar av världen, gemensamt kommer fram till att A7 från ADAM är årets bästa närfältare och ger den MIPA-award... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
OK vad pratar vi för pengar då jag menar till motsats från många andra här så leker jag ju bara musik så budgeten för anskaffning av grunkor måste anpassas därefter.
Göran

Jag leker också bara, men har ändå proffsprylar i min egen rigg...
Du vet väl att den stora skillnaden mellan män och pojkar, är priset på deras leksaker...? ;) :lol:
de ovanstående inlägg var faktiskt de inlägg som var fyllda av mest skitsnack på detta forum.. hur fan kan du uttala dig utan att ha lyssnat på högtalarna.. visst... siffror talar en del, men när du lyssnar på högtalarna, som både jag Vallhagen och Ossian har gjrot  förstår du.. det handlar inte om ngt budgettrams.. det handlar om Valutronic´s dunderlådor som låter så jävla bra så det är inte sant!!!!!!
and thats the end of that!!
Citera
Ööööh?!? Du såg tydligen inte ironi-smileyn...? :rolleyes:
Du läste tydligen inte heller att jag förhåller mig med en sund skepticism till dessa "underverk". Jag är alltid skeptisk när något så extremt billigt framhålls som det bästa som har hänt sedan "Big bang", med ungefär samma nasar-svada och "von oben"-attityd som Svalander, där man i princip idiotförklarar de som inte håller med...
Jag skrev också att jag av samma orsak förhåller mig lika skeptisk till Ino Audio, som hyllas av vissa och dissas av vissa. Om jag får möjlighet och har tid, så lyssnar jag gärna på ett par Valutronic-högtalare och gör min egen bedömning.
Det handlar helt enkelt om att inte en person, utan flera som påpekar att de lyssnat på SQ-50 och påpekat att de låter tom. bättre än ADAM A7!!
Ta o lyssna, och sen bedöm istället för att framdriva märkeshysterin!!
Citera
är du tveksam till att ha lagt ut för mycket pengar på dina ADAM, så ta o lyssna och SEN uttrycka dig kring dom här högtalarna!!!! thats it.. inga skrupler, inga undanflykter.. dom här låter RAAAAKT, tycker du att dom låter färgat så vet jag inte vad du har för hörsel!!!

 :lol: Jag visste att det skulle komma en sådan kommentar... ;)
Jag är inte det minsta tveksam till att ha lagt mycket pengar på mina ADAM-monitorer - utan jag skulle göra det igen om det behövdes eftersom jag vet att jag får suveränt bra prylar då - utan att bli det minsta avundsjuk om någon annan hittar mycket billigare monitorer som han är nöjd med. Jag tar inte åt mig personligt av kritik och skepticism på ett nästan religiöst sätt, som vissa andra i diskussionen verkar göra. <_<
Citera
klart jag släpper en sådan kommentar när du yttrar dig om ett ämne du klart inte har någon som helst aning om! SQ50 kostar en 10ndel av A7 (cirka) och låter så sjukt mkt bättre.. inte bara jag som påpekat det heller.. :)

Jag ställer mig bara frågande till att någon som inte ens verkar kunna konstruera ett bra delningsfilter (det var ju faktiskt samma filter som användes i de där mätningarna i det andra forumet, som det sitter i högtalarna som diskuteras) - och som tycker att det inte är så noga med konstruktionen (det står ju på hemsidan att det inte är så noga om det är lite glipor här och där...), lyckas pilla ihop "världens bästa högtalare", när de välrenommerade monitortillverkarna lägger ner massor med tid och pengar på att utveckla sina produkter för att förbättra och förfina ljudet... Snacket på hemsidan låter ungefär som när jag byggde egna högtalare första gången och tyckte att de var skitbra - minst lika bra som alla kommersiella lådor... :lol:
Som sagt - inget skitsnack från min sida, utan bara lite sund skepsis - som man alltid bör ha när någon lovar guld och gröna skogar för ingenting - och i vanlig MB-anda påstår att de är "minst lika bra som 10ggr dyrare prylar"... <_<
Citera
även om nån gjort mätningar om delningsfiltret är bra eller inte är det utan tvekan de absolut mest välljudande högtalarna jag lyssnat på, och folk i min umgängeskrets som lyssnat på dom har tappat hakan totalt och endast hållit med mig!!
Det hade varit intressant om Studio eller MM gjorde en test med Valutronic-lådorna, så kunde man se vad testarna tycker om dem. I och för sig är en eller två tidningstester inte alltid så tillförlitligt - inte som när över 100 av varandra oberoende tidningar från olika delar av världen, gemensamt kommer fram till att A7 från ADAM är årets bästa närfältare och ger den MIPA-award... ;)
Citera
MM hade jag velat se, studio har jag totalt tappat allt som har med objektivitism att göra!!! men det är ju vad jag tycker!!
ang. MIPA-priset, är ju det jättebra för ADAM, att de blir hyllade.. A7 låter ändå helt ok, om man j'ämför med många andra högtalare i samma klass, men det märks att de som utser MIPA-priset aldrig ens hört talas om Valutronic´s SQ50!! :)
lyssna och avgör sen. jag ber om ursäkt om jag var otrevlig och verkade förbannad, men jag skrev det när jag kom hem från krogen igår natt, och hade precis bråkat lite med frugan.. ;)
menmen, lyssna o avgör!! :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det är lugnt - jag tål det mesta...
No hard feelings. ^_^
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Det är lugnt - jag tål det mesta...
No hard feelings. ^_^
its nice, yes i like!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Visst : De klassiska Yamaha NS-10 funkade då, inte minst därför att många inspelningar fick en loudness-kurva , vilket passade i de klena grejorna som folk hade hemma som lyssning vid den tiden.

Det är nog inte den viktigaste delen. Snarare så att de var brutalt ärliga i det viktiga mellanregistret. En dålig mix lät riktigt dåligt. Lyckades man få den att låta bra var det en bra mix.

Det är i själva verket det jag letar efter i ett par monitorer -- brutal ärlighet. Det skall inte låta bra. Det skall vara ärligt. En dålig mix skall låta brutalt dåligt. Många hifi-högtalare är gjorda för att låta bra, de funkar inte vid mixning eftersom då döljs det hur det egentligen låter.

Så argumentet att en monitor-högtalar låter bra är helt fel enlig min åsikt, det är ärlighet som behövs. I slutänden är det dock resultatet som räknas, hur mixen/mastringen låter på en mängd olika typer av system, inte bara i monitorerna. På så sätt är monitorerna ett verktyg och det är hantverkaren som skall använda det.


Gunnar


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
visst... siffror talar en del, men när du lyssnar på högtalarna, som både jag Vallhagen och Ossian har gjrot  förstår du.. det handlar inte om ngt budgettrams.. det handlar om Valutronic´s dunderlådor som låter så jävla bra så det är inte sant!!!!!!
and thats the end of that!!

är du tveksam till att ha lagt ut för mycket pengar på dina ADAM, så ta o lyssna och SEN uttrycka dig kring dom här högtalarna!!!! thats it.. inga skrupler, inga undanflykter.. dom här låter RAAAAKT, tycker du att dom låter färgat så vet jag inte vad du har för hörsel!!!
Då var vi då igen: ni tycker de låter 'bra' - men de mätningar som man sett ser inte speciellt raka ut. 'Bra' är som sagt inte alltid destamma som rakt eller korrekt, o era öron kan inte avgöra frekvensgången bättre än mätintrument. That's it!
Men funkar det för er så funkar det! :) Det e ju det som e det roliga i kråksången.
Gör ni fantastiska mixar ni är helnöjda med så funkar de ju alldeles utmärkt för ändamålet - för er. Det går ju inte att komma ifrån. Det finns ju folk som gör skitbra mixar i NS10 oxå... ;) men det är ju ingen som påstår att de låter rakt.
Skulle vara intressant om vi kom tillbaks till detta om ett halvår eller ett år o får höra om ni fortfarande är lika lyriska, eller om ni hittat några fällor på vägen.
Hur upplever ni förresten en mix som ni vet ni tycker låter dåligt i vanliga fall, när ni nu lyssnar genom Valuetronics? Blir den bättre eller sämre?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Den dära mätningen , kurvorna verkar ju helt uppåt väggarna , något defekt har kommit in i kedjan.


Saken är den, att delningsfrekvensen är på 3 khz, så baselementets "dåliga frekvensområde" är inte ens med i ljudbilden, mellan 32-3khz så är det som mest +-1 dB volymförändring vilket är grymt bra. Sedan tar den helt otroliga diskanten över och spelar nästan så rakt och detaljerat att det blir tråkigt =)
Är det samma kurvor vi tänker på?



Jag skulle gärna vilja se en mätning på hela högtalaren i färdigt skick, inte bara elementen.
Har du sett en så visa gärna. (bästa sättet att få tyst på skeptiker ;) åtminstone mig)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
visst... siffror talar en del, men när du lyssnar på högtalarna, som både jag Vallhagen och Ossian har gjrot  förstår du.. det handlar inte om ngt budgettrams.. det handlar om Valutronic´s dunderlådor som låter så jävla bra så det är inte sant!!!!!!
and thats the end of that!!

är du tveksam till att ha lagt ut för mycket pengar på dina ADAM, så ta o lyssna och SEN uttrycka dig kring dom här högtalarna!!!! thats it.. inga skrupler, inga undanflykter.. dom här låter RAAAAKT, tycker du att dom låter färgat så vet jag inte vad du har för hörsel!!!
Då var vi då igen: ni tycker de låter 'bra' - men de mätningar som man sett ser inte speciellt raka ut. 'Bra' är som sagt inte alltid destamma som rakt eller korrekt, o era öron kan inte avgöra frekvensgången bättre än mätintrument. That's it!
Men funkar det för er så funkar det! :) Det e ju det som e det roliga i kråksången.
Gör ni fantastiska mixar ni är helnöjda med så funkar de ju alldeles utmärkt för ändamålet - för er. Det går ju inte att komma ifrån. Det finns ju folk som gör skitbra mixar i NS10 oxå... ;) men det är ju ingen som påstår att de låter rakt.
Skulle vara intressant om vi kom tillbaks till detta om ett halvår eller ett år o får höra om ni fortfarande är lika lyriska, eller om ni hittat några fällor på vägen.
Hur upplever ni förresten en mix som ni vet ni tycker låter dåligt i vanliga fall, när ni nu lyssnar genom Valuetronics? Blir den bättre eller sämre?
det jag har sagt hela tiden är att mina lådor är raka, och med bra menar jag att de spelar upp det som spelas upp!!!
jag har ju inte studion just här utan åker ner till den cirka varje månad och sitter och lyssnar ett par dagar!!!
och jag tycker att mina SQ50 låter bättre och bättre.. och med bättre menar jag rakare!!

Varför ens hålla på att försöka förklara, när du måste lyssna själv!!!!! Mina SQ50 låter tokrakt, och man hör alla detaljer i mixen med dem. thats it!
Visst att nån gjort mätningar på ett par MB50, men jag har ingen aning om vem han är och hur pålitlig källa det är, så jag väljer att inte yttra mig om den saken!!!
Ta o lyssna på ett par o sen kan vi snacka om saken!!

Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Ta o lyssna på ett par o sen kan vi snacka om saken!!
Hmm... du missar min poäng helt o hållet.
Även om jag skulle lyssna på dem o tycka att det här var ta mig fan det bästa jag hört - så säger det inte ett skit om hur exakta o raka de är. Bara att de tilltalar mitt öra o sinne.
Återkom när det finns en opartisk grundlig mätning av dem så kan vi börja närma oss i diskussionen om just dessa lådor. Jag är helt övertygad om att om de är så bra som en del hävdar så kommer det förr eller senare visa sig. :)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Ta o lyssna på ett par o sen kan vi snacka om saken!!
Hmm... du missar min poäng helt o hållet.
Även om jag skulle lyssna på dem o tycka att det här var ta mig fan det bästa jag hört - så säger det inte ett skit om hur exakta o raka de är. Bara att de tilltalar mitt öra o sinne.
Återkom när det finns en opartisk grundlig mätning av dem så kan vi börja närma oss i diskussionen om just dessa lådor. Jag är helt övertygad om att om de är så bra som en del hävdar så kommer det förr eller senare visa sig. :)
Som jag tidigare nämnde skulle jag vilja se MM göra ett test på dem!!!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Ta o lyssna på ett par o sen kan vi snacka om saken!!
Hmm... du missar min poäng helt o hållet.
Även om jag skulle lyssna på dem o tycka att det här var ta mig fan det bästa jag hört - så säger det inte ett skit om hur exakta o raka de är. Bara att de tilltalar mitt öra o sinne.
Återkom när det finns en opartisk grundlig mätning av dem så kan vi börja närma oss i diskussionen om just dessa lådor. Jag är helt övertygad om att om de är så bra som en del hävdar så kommer det förr eller senare visa sig. :)
Som jag tidigare nämnde skulle jag vilja se MM göra ett test på dem!!!!
Dito! ;) Eller Monitor.


Burnin Sven

  • Gäst
Det här med kurvor säger inte mig ett skit helt enkelt och det är väl klart att en tillverkare mäter på det mest optimala sättet som framhäver fördelarna med just hans produkt på samma sätt som kritikerna gör för att sänka skiten. Hur låter det måste ju vara det enda som gäller för det är ju inte säkert att vi hör lika alla, det är ju lätt konstaterat genom att iakta hur olika råd vi ger varandra om våra mixar. Kort sagt en monitor måste vara anpassad till just din hörsel om den ska vara optimal för just dig och sen måste man lära sig hur dom andra uppfattar och framför allt vill att musikaliska ljud ska låta och anpassa sig eller göra en kompromiss. Ålder och hörsel går inte så bra ihop heller sägs det jag har inget märkt av det men då har jag ju ett ideal som ligger åt livehållet så det kan ju vara det som spelar in. Och i en live situation så är det ju omöjligt att få allt att låta tydligt och jättebra separerat i typ högljud pop/rockig musik så kort sagt tycke och smak för den vanlige dödlige avgör nog vad man tycker är en bra monitor. Och många gillar och lovordar tydligen Valutronics prylar så då är dom nog ganska bra ska ni se oavsett mätvärden.
Göran


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Ta o lyssna på ett par o sen kan vi snacka om saken!!
Hmm... du missar min poäng helt o hållet.
Även om jag skulle lyssna på dem o tycka att det här var ta mig fan det bästa jag hört - så säger det inte ett skit om hur exakta o raka de är. Bara att de tilltalar mitt öra o sinne.
Återkom när det finns en opartisk grundlig mätning av dem så kan vi börja närma oss i diskussionen om just dessa lådor. Jag är helt övertygad om att om de är så bra som en del hävdar så kommer det förr eller senare visa sig. :)
Som jag tidigare nämnde skulle jag vilja se MM göra ett test på dem!!!!
Dito! ;) Eller Monitor.
Minst sagt!!  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det här med kurvor säger inte mig ett skit helt enkelt och det är väl klart att en tillverkare mäter på det mest optimala sättet som framhäver fördelarna med just hans produkt på samma sätt som kritikerna gör för att sänka skiten. Hur låter det måste ju vara det enda som gäller för det är ju inte säkert att vi hör lika alla
Kort: du tänker fel.
Om vi hör olika har inte med saken att göra.
Det som är intressant är hur väl en högtalare kan återge det du hör i verkligheten. Alltså, den inspelade akustiska gitarren kontra den du hör vid inspelningstillfället med dina öron.
Om inte kurvor säger dig nåt så kanske du skulle sätta dig in i det lite grann. Och givetvis är opartiska mätningar av alla de slag givetvis att föredra om man inte litar på tillverkare.
Är det nån som känner till någon seriös tillverkare som avslöjats bluffa med sina värden? Är det nån som sett en tillverkare mäta en annan tillverkares högtalare o få helt andra värden?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
Och många gillar och lovordar tydligen Valutronics prylar så då är dom nog ganska bra ska ni se oavsett mätvärden.
så sant göran!!  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
själv ska jag köpa ett par Genelec 8030A denna månad
och allt jag går på är att de ligger inom min prisram,och att jag blitt rekomenderad dem
samt lyssnat på dem & tyckte om ljudet...

now kill me!! :lol:
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
själv ska jag köpa ett par Genelec 8030A denna månad
och allt jag går på är att de ligger inom min prisram,och att jag blitt rekomenderad dem
samt lyssnat på dem & tyckte om ljudet...

now kill me!! :lol:
diediedie!!!  :lol: :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Burnin Sven

  • Gäst
Det här med kurvor säger inte mig ett skit helt enkelt och det är väl klart att en tillverkare mäter på det mest optimala sättet som framhäver fördelarna med just hans produkt på samma sätt som kritikerna gör för att sänka skiten. Hur låter det måste ju vara det enda som gäller för det är ju inte säkert att vi hör lika alla
Kort: du tänker fel.
Om vi hör olika har inte med saken att göra.
Det som är intressant är hur väl en högtalare kan återge det du hör i verkligheten. Alltså, den inspelade akustiska gitarren kontra den du hör vid inspelningstillfället med dina öron.
Om inte kurvor säger dig nåt så kanske du skulle sätta dig in i det lite grann. Och givetvis är opartiska mätningar av alla de slag givetvis att föredra om man inte litar på tillverkare.
Är det nån som känner till någon seriös tillverkare som avslöjats bluffa med sina värden? Är det nån som sett en tillverkare mäta en annan tillverkares högtalare o få helt andra värden?

Kort sagt där tänker du fel jag hör inte eller gör inte alls så, jag försöker antingen få till ett ljud som jag gillar eller om det måste bli en kompromiss ett som jag gillar som jag kan få fram. I min amatörmässiga så kallade studio som då är min gillestuga med cementväggar trägolv och nån möbel vore det ju vansinnigt att försöka få fram det som kommer in. Mina billiga guror låter heller inte så bra inspelade oavsett vilket rum jag kör i, jag har varit i en riktig studio men den ena och spelat in med en Neuman U 87:a det hjälpte inte kan jag berätta :D utan det blev till att skruva ändå. Det är den verkligheten jag befinner mig i och det är det som är både spännande och utmanande nämligen att försöka kräma så mycket det bara går ur min billiga budgetutrustning. Så tänker jag och då tror jag nog att mina Yamaha HS 50M och då eventuellt Valutronics monitorer (om jag faller för dom vill säga) som komplement kan räcka långt. Jag har aldrig ens haft nån lust att ens lära mig läsa dom där kurvorna och jag går alltid på det som jag själv tycker låter bra så jag skulle aldrig ha nån hjälp av dom ändå. Kort sagt jag måste lyssna själv och tror jag att jag kan uppnå det ljudideal som jag har så tar jag dom monitorerna, om jag har råd givetvis. Så galet är det.
Göran
 


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Jag håller inte med dig på den punkten Göran!!
det är bättre att man hör allt som man gör än försöker lura sitt öra att det låter bra!!

Även om det inte är optimalt inspelat är det ju bland de mest primära målen att kunna höra exakt vad som är inspelat i dagens studiomiljöer!!!
För att om du hör exakt, kan du korrigera exakt i efterhand!!!! :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ojdå, här var det livligt..  :rolleyes:

Förstår inte varför det är så upprörande att vissa har en försiktigt skeptisk inställning till budgetprylar som påstås vara outstanding.. Känns som man har hört den visan rätt många gånger. (OBS!! Detta är ingen diss till er få som har byggt och gillar högtalarna. Det är bara så att jag föredrar att lyssna själv alt. se mer vetenskapliga uppmätningar.)

För er som dissar HiFi nissarna så finns det även fler mer nyanserade disskusioner ang. SQ-50 t.ex. här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=46226&SearchTerms=valutronic

Bl.a. en kille som har träffat Valutronics skapare och fick följande intryck:
Citera
Han verkade både kunnig och var trevlig. Just VAR och HUR man kan (= och måste) spara för att det ska bli verkligt budgetpris utan att det för den delen "blir skitljud" tycktes han intresserat sej mkt för. Ju en nödvändighet, i synnerhet om man befinner sej i den nischen av högtalarsvängen som dom gör.

Att han har utvecklat delningfiltret endast m.h.a. lyssning och inga mätningar verkar inte heller särskilt förtroendeingivande. Jag tror, liksom MrPhil, att det är väldigt svårt att höra om en högtalare har en helt rak frekvensåtergivning eller inte. Sen är det ju många andra parametrar som är minst lika viktiga som frekvenskurvan (och som även påverkar denna) ex. faslinjäritet, distorsion, spridningsgrad, impuls respons och dämpning o.s.v. För att kunna hitta "felkällan" och åtgärda så gott det går under produktutvecklingen är det därför ett ypperligt verktyg att man kan mäta detta. Väldigt basic rent teoretiskt men sjukt svårt (och dyrt) i praktiken.

Men det verkar ju rätt intressant att vissa är så lyriska. Vem vet, jag kanske bygger mig ett par nån gång..  B)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Burnin Sven

  • Gäst
Jag håller inte med dig på den punkten Göran!!
det är bättre att man hör allt som man gör än försöker lura sitt öra att det låter bra!!

Även om det inte är optimalt inspelat är det ju bland de mest primära målen att kunna höra exakt vad som är inspelat i dagens studiomiljöer!!!
För att om du hör exakt, kan du korrigera exakt i efterhand!!!! :)

Jo nog är det väl så men jag gör inte så för att vara envis hehe det känns inte som om jag lurar mitt öra utan tvärtom jag behagar mitt öra. Men jag förstår att mänga har ett ljudideal när det gäller musik som skiljer sig en del från mitt. Jag tycker ofta att det låter onaturligt när det låter så där super rent och högupplöst. På nåt sätt så blir det då lika mycket experimentell musik som det värsta reverbövergödda popefterapningar som jag själv har tillverkat genom åren iom. att den perfekta akustiska miljön finns knappt. Inte i en vanlig lokal där musik framförs i alla fall. Men visst det går att fixa till de mest märkliga kombinationer när det gäller sättningen i en orkester och ändå få allt att låta tydligt och bra. Men för mig så blir det lite konstigt att höra en perfekt akustiskt gura i en högljud pop eller rocklåt. Det blir lite som att skruva fram en viskning i en åskknall bara för att man kan. Men sysslar man med att göra musik som låter så då är det ju givetvis nödvändigt att ha sån utrustning. Missförstå mig rätt nu jag gillar sån musik och kan mycket väl tänka mig att göra sån musik själv men jag tror det är nyttigt att komma ihåg hur verkligheten ser ut i dom rum som vi framför och lyssnar på musik i. Som sagt jag är mer på jakt efter ett sound jag gillar än en perfekt ljudbild. Och återigen jag respekterar allas åsikter här även min egen  :D .

Så, nu måste jag ner och mecka med Stajos låt igen, det är den första där jag försöker mig på att få fram en sån mix som jag tror man menar med en bra mix. Om jag lyckas eller ej vet i fan förmodligen inte och svårt så in i helvete är det uj uj. Men jag lärde mig automatiseringar och annat smått och gott i Logic så nu är man på och pillar på allt så det ska höras vettigt hela tiden men ändå behålla soundet. Än så länge så har jag kört i lurar bara för att spara frun och ikväll blir första gången i monitorerna så det blir spännande att höra hur mycket jag måste ändra hehe. Ha det bra
Göran


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil

Men det verkar ju rätt intressant att vissa är så lyriska. Vem vet, jag kanske bygger mig ett par nån gång..  B)

och vem vet , jag kanske testar med ett annat delningsfilter som föreslogs på en av de länkar du skickade med.  B)

Kanske det kan bli ännu något bättre.  :P


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
Kanske det kan bli ännu något bättre.   :P
jag är skeptisk!  ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Florian le Sage

  • Gäst
Det här med kurvor säger inte mig ett skit helt enkelt och det är väl klart att en tillverkare mäter på det mest optimala sättet som framhäver fördelarna med just hans produkt på samma sätt som kritikerna gör för att sänka skiten. Hur låter det måste ju vara det enda som gäller för det är ju inte säkert att vi hör lika alla
Kort: du tänker fel.
Om vi hör olika har inte med saken att göra.
Det som är intressant är hur väl en högtalare kan återge det du hör i verkligheten. Alltså, den inspelade akustiska gitarren kontra den du hör vid inspelningstillfället med dina öron.
Om inte kurvor säger dig nåt så kanske du skulle sätta dig in i det lite grann. Och givetvis är opartiska mätningar av alla de slag givetvis att föredra om man inte litar på tillverkare.
Är det nån som känner till någon seriös tillverkare som avslöjats bluffa med sina värden? Är det nån som sett en tillverkare mäta en annan tillverkares högtalare o få helt andra värden?

För det första, säg ALDRIG åt någon annan människa att den tänker fel, vi vet alla att du är en besserwisser utan like men inser du inte vart gränsen går för vad som är klokt respektive patetiskt/fjantigt i dina ständiga knäppa på näsan uttalanden?

För det andra så finns det mängder med fakeade data på produkter och speciellt inom hifibranschen, vet väl varenda jävel som vart med ett tag!!!

 <_<


Florian le Sage

  • Gäst
By the way till er andra, ta och gå och lyssna på HECO CELAN 500 i närmsta butik, Lefflers i Linköping/Norrköpng tex, ett flertal i Stockholm och andra städer...
Dessa är de mest avslöjande högtalare jag någonsin jobbat med och jag rekommenderar dom stenhårt, ca pris i handeln 11.000:- genelec etc, godnatt!!!
 B)


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
By the way till er andra, ta och gå och lyssna på HECO CELAN 500 i närmsta butik, Lefflers i Linköping/Norrköpng tex, ett flertal i Stockholm och andra städer...
Dessa är de mest avslöjande högtalare jag någonsin jobbat med och jag rekommenderar dom stenhårt, ca pris i handeln 11.000:- genelec etc, godnatt!!!
 B)

Jag lyssnade på ett par Heco Celan 500 samma dag som jag var ute och lyssnade på SQ50.

Konstaterade också att dom var relativt avslöjande för att vara en "vanlig" högtalare, och hade relativt jämn frekvenskurva med liten boost i basen.

Dock hade dom inte samma harmoni i frekvenskurvan och förmåga att fylla hela rummet på samma sätt som SQ50, och SQ50 var t.o.m ännu mycket mer avslöjande än Celan 500. Sedan att priset är 5 gånger så billigt gjorde ju inte valet svårare.

Men detta är personliga åsikter, Har du lyssnat på SQ50 Florian?

Gonatt!


DåligtGehör

  • Gäst
Kan ni inte lägga upp en låt med SQ50 så man får höra dem?


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Kan ni inte lägga upp en låt med SQ50 så man får höra dem?

öhh , visst ... :blink: , jag kan skicka dig en 128 Kbs mp3 fil, duger det ?