Forum > Demolåtar

Boxcutter - A hymn to all that is lost

<< < (4/5) > >>

Boxcutter:
Här har vi det

http://home.student.uu.se/daja8643/hymntolost.cpr

Jag har avladdat alla VSTs eftersom ni ändå inte kan öppna dem (troligen?). För stråkpatcharna kontrollerar mod-hjulet (CC1) vibratonivån och expression (CC11) ändrar hur starkt stråkspelarna spelar. För bleckblåset kontrollerar mod-hjulet hur starkt de spelar medan expression bara hjälper till som en helt vanlig volymkontroll (ändrar alltså inte ljudets timbre något utan bara volym). För träblåsen är det lite olika som gäller. Mod-hjulet kan då bestämma vibrato eller styrka eller timbre, olika för olika patchar.

Skulle vara kul att se några av era projekt också. Skicka/ladda upp om ni har!

Dividend:
Jag kunde ladda projektet i 5:an i alla fall! Ska kolla mer hemma.

Tack för att du delar med dig :) Jag skulle kunna skicka nåt där jag kör exp på en solofiol med LASS-pluggen. Cellon behöver man bara rita för bra realism, fiol är svårare. Mycket svårare. För bra verklighetstrogenhet verkar det nödvändigt att låta exp-kurvan hoppa upp eller ner en 15-25 snäpp när ny not börjar och ha mjuka velocityförändringar bara under tiden noten spelas. Är det ett portamento/glissando ska snäppet vara mindre, bör väl vara omkring 0 om glissando. Har försökt få till ett verkligt fiolljud rätt länge nu..

Nu kör du inte den pluggen, men det borde vara samma med ensemblefioler och ensemble cello/bas?

pxm:
velocity, exp-kurva (??)- rena grekiskan för mig liksom det mesta som har med inspelning och studio att göra, men det verkar spännande. Förstår mer och mer vilket arbete som ligger bakom sådan a här musikfiler. Är nyfiken och måste kolla in detta i mitt CB också. Hej !!

mvh

Rattlesnake:
Har också Cubase 5 och det funkade för mig med att öppna. Kul att studera! Mina visuella intryck:

Prydligt och överskådligt uppställt, du har en mall du utgår ifrån, har du nämnt förut. Jag räknar till att du använder totalt 26 artikulationer här, är det de som du alltid har i din mall, eller har du tagit bort/lagt till artikulationer efter behov? Men om du kör med mall, varför ser det ut som att du har spelat in alla stråkstämmor på violinspåret, och sedan fördelat ut?  :unsure:

Du kör artikulationerna på separata spår, verkar vara det fiffigaste sättet att få till naturlighet i spelet på ett överskådligt sätt. Använder du vissa keyswitchar också? Ser så ut i början på spåren.

Tempotrack kör du också med, ser jag.

Du verkar inte ha några problem att hitta stämmor, ser att du på flera ställen gör divisi genom att köra två olika artikulationer parallellt. Basar och celli är inte kopior en oktav ifrån utan skiljer sig lite här och där. Snyggt ritade expressionskurvor överallt.

Spännande, jag skall ladda på mina vsti:er så jag kan lyssna och studera ännu mer. Verkligen roligt att du ville visa hur du jobbar. Jag är inte lika strukturerad som du, jag lägger upp en Cubasefil i min tråd som ett skräckexempel...  ;)

spacetrucker:
Vackert :wub:... trots att jag inte begriper mig ett jota på artikulationer och expressionskurvor :unsure:. Skönt egentligen att inte begripa allt, att bara lyssna och njuta utan behöva att analysera  ^_^

Space

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion