Forum > Färdiga produktioner

MaxB - En midsommar ska

<< < (5/13) > >>

Dividend:
Låter bra. Kanske sången ska ner lite? Gillar ditt försök med skånskan men det blir lite på nu av någon anledning! Kanske bara en sänkning 1-2db fixar till det?

Harmonica mike:
Skön dänga här Max,man blir helt enkelt gla´ :)

Jag hade velat ha en aning lägre tempo då det blir lite forcerad text,men det kan ju vara skånskan som grötar till det..Jag har inget emot att du plankar lite dialekt,fräckt grepp som funkar hur bra som helst på mig.Lite peps stuk mer än Jamaicamarley i mina öron och nästan klart för radion som sommar plåga..

Rocka på

Mike

jugas:
För mig kan din sommarska gott gälla som 'ska' men om vi ska(häpp) va lite petiga så kanske 'rocksteady' vore en mer korrekt etikett. Rocksteady utvecklades ur ska i mitten av sextitalet på Jamaica, sedan utvecklades reggaen i sin tur ur rocksteady mot slutet av sextitalet. Ska, rocksteady, tidig reggae flöt i väl i varann under sextitalets andra hälft och det är nog inte helt lätt - eller viktigt - alla gånger att bena ut vad som är vad :D
Ska kunde vara såväl snabb och stötig som ganska långsam och gungig medans rocksteadyn generellt var lte långsammare.

några exempel:
<iframe width="420" height="315" src="" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="420" height="315" src="" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

sugigt ljud på denna men sån grym låt:

MaxB:

--- Citat från: Dividend skrivet 27.06.2012, 20:30:09 ---Låter bra. Kanske sången ska ner lite? Gillar ditt försök med skånskan men det blir lite på nu av någon anledning! Kanske bara en sänkning 1-2db fixar till det?

--- Slut citat ---

Ska kolla nivån på sången, det är nog rimligt att sänka volymen lite...
Jag är lite på ibland - off ibland  :P och tar på mig skämshatten då jag lyssnar på en del passager jag sjunger, tror jag vet vad du menar. Tack för tips! 

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 28.06.2012, 09:43:46 ---Skön dänga här Max,man blir helt enkelt gla´ :)
Jag hade velat ha en aning lägre tempo då det blir lite forcerad text,men det kan ju vara skånskan som grötar till det..Jag har inget emot att du plankar lite dialekt,fräckt grepp som funkar hur bra som helst på mig.Lite peps stuk mer än Jamaicamarley i mina öron och nästan klart för radion som sommar plåga..

--- Slut citat ---

Har ju testat lite lägre tempo också men tror det är en smaksak. Det här tempot gillar jag också. Ja, det kan vara försöken till skånska som forcerar och grötar till det.
Sommarplåga, hihi!  :wub:

--- Citat från: jugas skrivet 29.06.2012, 03:10:14 ---För mig kan din sommarska gott gälla som 'ska' men om vi ska(häpp) va lite petiga så kanske 'rocksteady' vore en mer korrekt etikett. Rocksteady utvecklades ur ska i mitten av sextitalet på Jamaica, sedan utvecklades reggaen i sin tur ur rocksteady mot slutet av sextitalet. Ska, rocksteady, tidig reggae flöt i väl i varann under sextitalets andra hälft och det är nog inte helt lätt - eller viktigt - alla gånger att bena ut vad som är vad :D
Ska kunde vara såväl snabb och stötig som ganska långsam och gungig medans rocksteadyn generellt var lte långsammare.

--- Slut citat ---

'rocksteady' var ordet! Kan inte säga emot. Intressant att lyssna på länkarna. Där får man ju tips på en del saker som skulle kunna förgylla min låt. Saxofon på ett eller annat sätt till exempel. Tror rent av att Midi-saxofonljud skulle kunna fixa en del sound, då saxen ändå inte ska ligga längst fram utan bara vara en del i helheten.

Min version låter inte så äkta som de du länkat till men åter igen kan vara mitt taffliga försök att få till skånskan i texten? Tack för supporten!  :)

MaxB:
Version 2012-10-13 - med sång på svenska istället för låtsas-skånska:
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_EnMidsommarSka_20121013.mp3[/mp3]
Bättre sent än aldrig. Det känns som minusgrader utomhus så ikväll passar jag på att sjunga om lead och kör på svenska, istället för att försöka på skånska.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion