Forum > Demolåtar

Dividend - By the dark pond (Pianostycke 15)

<< < (3/4) > >>

Rattlesnake:
Oj, vad bra det låter om kompositionen. Den här gick verkligen rakt in. Kanske blir jag påverkad av att kvartetten låter så mycket mer naturlig i legatoläge.

Hittar två saker att förbättra, och det är violinen som även här låter för svagt. (Oboen är bra däremot).
Det andra är slutet som jag tycker är lite trist. Tycker det antingen ska avslutas med ett ritardando på en repris, eller med ett snäppljud, "så starkt som man slår med tu fingrar i handen" som ett samtida vittne beskrev det. Eller är kungen redan död när stycket börjar?

Dividend:

--- Citat från: Jay Thomas skrivet 16.06.2012, 10:33:12 ---Melankoliskt, morgonaktigt och meditativt! :) Snyggt som bara du kan! :)

--- Slut citat ---

Vad roligt att du tycker det!

--- Citat från: Mein skrivet 16.06.2012, 11:06:58 ---Snyggt! Gillar sånt här!
Vad jag tänkte lite på var reverbmiljön. Det känns lite väl olika mellan ex. Oboe och cello. Kanske lite större rum på samtliga (utom piano då) med lägre grad av mix och kanske skuret i de övre frekvensregionerna.

--- Slut citat ---
Allt verb borde vara samma på allt, förutom oboen som tillhör ett bibliotek med samplingar av oboen i en konsertsal. Jag orkar inte trixa till det ;) Det ligger sen ett algoritmiskt verb på allt, men sant kanske ska jag minska rummet lite! Tack, och roligt att du gillade!

--- Citat från: Marruschkka skrivet 16.06.2012, 13:35:33 ---Snyggt jobbat mitt i natten :P

Härligt melankoliskt stycke, den skänker frid, och det var nog meningen ^_^

--- Slut citat ---

Hehe, tackar!

--- Citat från: bjurte skrivet 16.06.2012, 14:18:13 ---Ja,bara du håller dig ifrån "Klarinetten"  :lol:
Detta stycke låter lika bra som ditt förra,och personligen tycker jag det var lättare att ta till sig detta stycket.
Lite abrupt övergång där när Pianot kommer in(en aningens för lång väntan där) Ca 50 sek in..

--- Slut citat ---

ah, kanske minskar det litet :) Tack för lyssning!

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 16.06.2012, 16:10:01 ---Oj, vad bra det låter om kompositionen. Den här gick verkligen rakt in. Kanske blir jag påverkad av att kvartetten låter så mycket mer naturlig i legatoläge.

Hittar två saker att förbättra, och det är violinen som även här låter för svagt. (Oboen är bra däremot).
Det andra är slutet som jag tycker är lite trist. Tycker det antingen ska avslutas med ett ritardando på en repris, eller med ett snäppljud, "så starkt som man slår med tu fingrar i handen" som ett samtida vittne beskrev det. Eller är kungen redan död när stycket börjar?

--- Slut citat ---

Kul att du gillade. Ska höja violinen. Slutet? Vem har sagt att jag är färdig  :rolleyes:

HasseFX:
Fint stycke med lite rysk/finsk atmosfär.  :)  Nivåerna är lite skumma som påpekats. ;)

stajo:
Hej

Vacker lättillgänglig melankolisk melodi precis i min smak ;). Tycker denna är en av dina bättre som jag hört, den känns inte rörig och har en röd tråd som lätt går att följa. Oboen är lite hög i nivån ibland i mitt tycke. Kanske lite stelt piano. Antar att du korrigerat det i efterhand, jag gör ju själv det och är lite rädd att exaktheten påverkar intrycket även att anslaget inte korrigerats. Balansgång förmodligen.

Bra jobb
/Stajo

Dividend:

--- Citat från: stajo skrivet 17.06.2012, 11:16:49 ---Hej

Vacker lättillgänglig melankolisk melodi precis i min smak ;). Tycker denna är en av dina bättre som jag hört,

--- Slut citat ---

Roligt att höra!

--- Citera --- den känns inte rörig och har en röd tråd som lätt går att följa.

--- Slut citat ---

:D Det verkar vara ett konstigt rykte som går att jag improviserar väldigt mycket, åtminstone bland folk som inte lyssnat på särskilt mycket jag gjort senaste åren :D. Men sant, en period gjorde jag det mer eller mindre rätt mycket för 2 år sen och tidigare. Fortfarande blir det dock så, om jag trött - sitter uppe mitt i natten- men SKA ha färdigt den där melodin eller portamentot, eller vad det kan vara.

Blivit bättre på att undvika det med åren (Går och lägger mig t ex) ;)

--- Citera ---Oboen är lite hög i nivån ibland i mitt tycke. Kanske lite stelt piano. Antar att du korrigerat det i efterhand, jag gör ju själv det och är lite rädd att exaktheten påverkar intrycket även att anslaget inte korrigerats. Balansgång förmodligen.

Bra jobb
/Stajo

--- Slut citat ---
Tack för mixmässiga tankar.
Exaktheten påverkar mindre än man tror, är min erfarenhet (jag har hört det av andra också). Ta till exempel miditrummor, där låter det alltid nästan sämre om det inte är kvantiserat.

Man kan slumpa lite, men jag hör ingen skillnad såvida inte anslags-slumpen är så stor att det det låter skit om pianisten.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion