Kontrollrummet

Mixa sommardängan...nu med filer

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Visa att du är kontrollrummets okrönte MixKung

Efter nederlaget med ynka två poäng och knep sista platsen med stolthet så funderar jag såklart vad som är fel. För tuggande och tråkig helt enkelt, men var är mina brister.

Skam den som ger sig, men jag tvivlar inte på låten i sig, utan mer mitt rattande. Ingen fyllighet och för mycket gröt.

Så jag erbjuder alla orginalspelningar, samtliga spår i wav till den som kan visa hur man mixar.
Måste veta vad jag gör för fel, och tror att höra samma låt i olika format skulle öppna mina ögon.

Är du duktig och vill visa vad du går för...hör av dig då.

Alla får göra sin mix så kan vi se vem som är kontrollrrummets bästa rattare med samma material. Regeln är enkel, man får bara lägga till ett instrument, men ta bort hur många man vill.

Här är spåren, ca 200mb:
http://www.kontrollrummet.com/forum/tmp/MixaMig.zip

« Senast ändrad: 01.07.2007, 18:57:34 by Zyan »


Utloggad tsmalmbe

nice!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
jag har skrivit till studio och bett dem ha en artikel på ett liknande ämne.

att de låter några olika producenter mixa samma låt och att man sedan får se eq iställningar pluggar mm. och höra resultatet, det finns säkert flera sätt att nå samma mål så det skulle bli intresant att se hör de gjort.

så¨om några duktiga medlemmar tar hand om din låt så kanske vi kan få ta del av hur de gått till väga.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
jag har skrivit till studio och bett dem ha en artikel på ett liknande ämne.

att de låter några olika producenter mixa samma låt och att man sedan får se eq iställningar pluggar mm. och höra resultatet, det finns säkert flera sätt att nå samma mål så det skulle bli intresant att se hör de gjort.

så¨om några duktiga medlemmar tar hand om din låt så kanske vi kan få ta del av hur de gått till väga.

Låter intressant, hoppas studio nappar.
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Jag mixar gärna. :)
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil

Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
jag har skrivit till studio och bett dem ha en artikel på ett liknande ämne.

att de låter några olika producenter mixa samma låt och att man sedan får se eq iställningar pluggar mm. och höra resultatet, det finns säkert flera sätt att nå samma mål så det skulle bli intresant att se hör de gjort.

så¨om några duktiga medlemmar tar hand om din låt så kanske vi kan få ta del av hur de gått till väga.

Låter intressant, hoppas studio nappar.

sannerligen!  ^_^
Hälsa sa Hellsa


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
om jag får säga något om låten tycker jag inte riktigt att "AC/DC"-kompet som kommer runt 02:00 passar in riktigt. Annars är det helt okej tycker jag, lite riktiga instrument skulle göra susen också skulle jag tro.  ^_^

EDIT: för att inte bli dumförklarad kan jag säga att jag menar själv kompet alltså inte takten. Trummslagen kanske är rätt ord  ^_^
« Senast ändrad: 23.06.2007, 20:02:52 by berra_- »
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Snyggt försök till att få en gratis mix! Det ska bli kul att höra hur folk tar sig an detta :)


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Snyggt försök till att få en gratis mix! Det ska bli kul att höra hur folk tar sig an detta :)

Har en gura som är jäkligt svårintonerad, hade varit intressant och se vem av er som kan intonera den bäst ;)

edit: ps hoppas Studio nappar och köper mig en ny gitarr.. och gärna några gitarrkurser, för det behöver jag
pps. no offence  :wub:
« Senast ändrad: 23.06.2007, 23:56:28 by funky monk »


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Snyggt försök till att få en gratis mix! Det ska bli kul att höra hur folk tar sig an detta :)

Har en gura som är jäkligt svårintonerad, hade varit intressant och se vem av er som kan intonera den bäst ;)

edit: ps hoppas Studio nappar och köper mig en ny gitarr.. och gärna några gitarrkurser, för det behöver jag
pps. no offence  :wub:

Snygg vändning att göra ett skämt på ett skämt så att det första skämtet inte tas som ett skämt. Nej jag skämtade bara, förlåt :)


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Snyggt försök till att få en gratis mix! Det ska bli kul att höra hur folk tar sig an detta :)

Har en gura som är jäkligt svårintonerad, hade varit intressant och se vem av er som kan intonera den bäst ;)

edit: ps hoppas Studio nappar och köper mig en ny gitarr.. och gärna några gitarrkurser, för det behöver jag
pps. no offence  :wub:

Snygg vändning att göra ett skämt på ett skämt så att det första skämtet inte tas som ett skämt. Nej jag skämtade bara, förlåt :)

Tack, jag har en phd i snygga vändningar..


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Snyggt försök till att få en gratis mix! Det ska bli kul att höra hur folk tar sig an detta :)

Har en gura som är jäkligt svårintonerad, hade varit intressant och se vem av er som kan intonera den bäst ;)

edit: ps hoppas Studio nappar och köper mig en ny gitarr.. och gärna några gitarrkurser, för det behöver jag
pps. no offence  :wub:

Snygg vändning att göra ett skämt på ett skämt så att det första skämtet inte tas som ett skämt. Nej jag skämtade bara, förlåt :)

Tack, jag har en phd i snygga vändningar..

Det var ett skämt va :unsure:


 :D


Utloggad Joelstromgren

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Jag mixar gärna, och det är inget skämt :)
IMAC • LOGIC PRO 8 • M-Box 2 • Genelec 8030 • RÖDE NT2a


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
Ibland låter det som ett skämt när jag mixar


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ibland låter det som ett skämt när jag mixar

Om du går till nån annan o mixar, är det då bortskämt? :P
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Nu är jag hemma från Halmstad.

Kul att ni är så många som är intresserade, ska fixa spåren och försöka ladda upp dem någon stans, uppdaterar i denna tråd när de finns tillgängliga.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Ibland låter det som ett skämt när jag mixar

Ibland luktar jag skämt  :o

Den var faktiskt rolig på riktigt :) Heja svenska språket!
Det ska bli kul med den här "mixtävlingen"


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Uppdatering....är på G...håll utkik efter en ny tråd.
« Senast ändrad: 28.06.2007, 23:32:34 by Zyan »


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Utan att ha lyssnat på materialet: Mix är inget trolleri. Jo, ibland kanske det är det. Men då ska förutsättningarna vara de rätta.

Har du en bra låt, ett spännande arrangemang, väl framfört och okej inspelat ska det inte vara några problem att mixa det.

En gång i tiden - 1700-tal tror jag det var - gick jag en utbildning i inspelningsteknik. Ett projekt vi hade var att mixa ett redan inspelat material. Jag minns att jag såg fram emot att höra allas olika bidrag. Men skillnaden var inte så stor, trots att kunskaperna och skillsen varierade kraftigt. Visst lät några bättre och några sämre, men så stor skillnad som jag väntat var det inte. Låten och de olika musikernas insatser lös igenom starkast.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Utan att ha lyssnat på materialet: Mix är inget trolleri. Jo, ibland kanske det är det. Men då ska förutsättningarna vara de rätta.

Har du en bra låt, ett spännande arrangemang, väl framfört och okej inspelat ska det inte vara några problem att mixa det.

En gång i tiden - 1700-tal tror jag det var - gick jag en utbildning i inspelningsteknik. Ett projekt vi hade var att mixa ett redan inspelat material. Jag minns att jag såg fram emot att höra allas olika bidrag. Men skillnaden var inte så stor, trots att kunskaperna och skillsen varierade kraftigt. Visst lät några bättre och några sämre, men så stor skillnad som jag väntat var det inte. Låten och de olika musikernas insatser lös igenom starkast.
Vi får se om du har rätt.


Utloggad tsmalmbe

Ladda ner filen här!

http://www.kontrollrummet.com/forum/tmp/MixaMig.zip

Använda Zipit eller Winzip.. eller vadsomhelst.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Utan att ha lyssnat på materialet: Mix är inget trolleri. Jo, ibland kanske det är det. Men då ska förutsättningarna vara de rätta.

Har du en bra låt, ett spännande arrangemang, väl framfört och okej inspelat ska det inte vara några problem att mixa det.

En gång i tiden - 1700-tal tror jag det var - gick jag en utbildning i inspelningsteknik. Ett projekt vi hade var att mixa ett redan inspelat material. Jag minns att jag såg fram emot att höra allas olika bidrag. Men skillnaden var inte så stor, trots att kunskaperna och skillsen varierade kraftigt. Visst lät några bättre och några sämre, men så stor skillnad som jag väntat var det inte. Låten och de olika musikernas insatser lös igenom starkast.
Vi får se om du har rätt.

Vadå "vi får se"? Han HAR rätt. Så är det med det.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Citera
Vadå "vi får se"? Han HAR rätt. Så är det med det.

Jag säger inte emot, men jag vill själv få en aha-upplevelse.


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Jag får inte hem hela filen. Har försökt flera gånger. Senaste gången fick jag hem 100 mb innan det stod att det var klart. Men när man ska öppna filen så står det att det är något fel.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag får inte hem hela filen. Har försökt flera gånger. Senaste gången fick jag hem 100 mb innan det stod att det var klart. Men när man ska öppna filen så står det att det är något fel.
Provade själv, jag fick hem den utan proble i firefox. Vet inte om det har betydelse.


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Jag provade med både firefox och explorer kanske har att göra med att det tar för lång tid. Jag har inte så snabb uppkoppling.


Utloggad tsmalmbe

Filens storlek är 203MB (203 368 230 bytes), bara så ni vet vad ni har att vänta. Kome glatt hem till mig på en par minuter. Mozilla 1.7.13 surfar jag med.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
När jag laddar hem den står det att den är på 193 mb. Det avbröts igen, men felet ligger nog hos mig då. Får försöka igen någon annan gång.
« Senast ändrad: 01.07.2007, 17:53:25 by Puzzlät »


Utloggad tsmalmbe

När jag laddar hem den står det att den är på 193 mb. Det avbröts igen, men felet ligger nog hos mig då. Får försöka igen någon annan gång.

Vad det står var beror ju helt på vad brosern lottar dit för tal, och om den räknar med kilon som är 1024 eller 1000 bytes, men det är en ennan historia. Men 203 368 230 bytes är alltså exakt antal bytes som filen är lång då den kommit fram.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Detta ska bli kul! :)

Är det nån deadline?
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Detta ska bli kul! :)

Är det nån deadline?


Haha...det borde vi ha så det sätter fart på projektet. Folk har en tendens att hur lång deadlinen är, alltid lämna in sista dagen :P
Men detta är bara för skojs skull...så det tycker jag inte ska behövas.


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Testmix finnes på msn! :)
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria