Forum > Demolåtar
Det ändlösa blå - Finalmix nr2 den 6/5
Wernborg:
--- Citat från: HasseFX skrivet 30.04.2012, 17:17:16 ---...ja testa gärna med en annan mik + kompressor! Testa också att hålla dig närmare och låta kompressorn kapa topparna. Rätt snabb attack och release - det får inte pumpa om sång! Sikta lite off-axis om resultatet känns vasst..
--- Slut citat ---
Tack för tips.
--- Citat från: Asti skrivet 30.04.2012, 18:07:42 ---Kanonmix, väldigt klar och fin! Bra låt, om än ganska traditionell.
Bra sång också, påminner lite om Olle Ljungström eller kanske Docenterna...om jag inte minns helt galet.
Stämsången sitter perfekt och gitarrerna är skitsnygga som alltid.
Basen tycker jag kunde höjas en aning, låter kanske lite tunn...
Snygg prod, vågar man säga proffsig...? :)
/Asti t.f. häckrensare
--- Slut citat ---
Tack så mycket Asti. Kan försöka krana fram lite karaktär på basen till nästa mix. Man vågar säga proffsig, helt ok. :D
--- Citat från: Jocke skrivet 01.05.2012, 11:18:11 ---Låter bra detta! :) Kul att ta tag i sådant man inte hunnit med förr...
--- Slut citat ---
Tack. Ja, det kanske blir mer skåpmat. :)
--- Citat från: Rattlesnake skrivet 03.05.2012, 00:26:42 ---Så nära färdig skiva man kan komma, tycker jag. Jag tycker nivåerna är precis som de ska vara. Möjligen att trummor och leadsång skulle ha en gnutta mer topp och kompression för att få ut ett mer "radiosound", blir lite klent stundom. Jag upplever inte resten av instrumenteringen så.
Bra text med ord som känns väldigt musikaliska.
--- Slut citat ---
Oj, stort tack. Så olika man (ni) kan tycka om en mix. Texten är svågerns verk. Ska framföra det.
Ska testa att vässa lite på trummor och sång till nästa mix.
egghuvud:
Känns bra tycker jag. Nivåerna är rätt. Möjligen är leadsångljudet lite kallt, men det passar på något vis bra till låten. Körerena är lysande bra. Snyggt sound och lite proggigt. Gillar att det är så många nyanser i låten mellan det mjuka och när det sedan öser på.
Emulator:
Snyggt, oklanderligt spelat etc etc som alla skriver. Jag undrar också vad det är som låter "icke-skiva". PÅminner lite om soffstudion tv4 när man som någon nämnde mikar upp allt med svindyra mickar, bra resultat, men inte skiva :S
Jag har samma problem som bekant. Det låter inte skiva hur man än gör.
Jag tror inte att du skall behöva ta om sången. egentligen, jag är rädd för att det som låter skumt är rummet. (Förvisso försvinner ju lite av rumsartefakter med en dynamisk mik kan man anta).
Gröpa bort lite 2 khz på sången, och boosta en aning på 3-500 hz kanske kan ge lite rundhet.
Petitesser såklart, men det är kul när allt är så bra att man får gnälla på sånt man normalt gnäller på etablerade artister om :D
Tokai:
Det känns lite segt i upptakterna till refr. Vet att det är knepigt i midi, men föreslår att att flytta bak ett litet snäpp framför allt trummor och bas, så att de kommer lite tidigare och ger bättre fart in i refrängen. Men det är knepigt, alltför snabbt så känns plötsligt refrängen långsam tror att allt går i samma tempo.
Början med bara sången är inte perfekt. Vet inte vad, känns bara osäkert. Annars tycker jag sången + körerna är jättebra.
Gillar verkligen dynamiken i låten.
Och skönt att höra dig lira gura utan fläskiga effekter (jag gillar inte när du överdistar guran, blir i mitt tycke väldigt inställsamt)
Här ligger synkoperna som spön i marken - inte mig emot.
Kanske inte min typ av musik, men suveränt bra hantverk.
Tycker HasseFX recension är bra.
Wernborg:
--- Citat från: egghuvud skrivet 04.05.2012, 14:14:38 ---Känns bra tycker jag. Nivåerna är rätt. Möjligen är leadsångljudet lite kallt, men det passar på något vis bra till låten. Körerena är lysande bra. Snyggt sound och lite proggigt. Gillar att det är så många nyanser i låten mellan det mjuka och när det sedan öser på.
--- Slut citat ---
Tack så mycket. Lite fila på eq till nästa version blir det.
--- Citat från: Emulator skrivet 04.05.2012, 17:55:08 ---Snyggt, oklanderligt spelat etc etc som alla skriver. Jag undrar också vad det är som låter "icke-skiva". PÅminner lite om soffstudion tv4 när man som någon nämnde mikar upp allt med svindyra mickar, bra resultat, men inte skiva :S
Jag har samma problem som bekant. Det låter inte skiva hur man än gör.
Jag tror inte att du skall behöva ta om sången. egentligen, jag är rädd för att det som låter skumt är rummet. (Förvisso försvinner ju lite av rumsartefakter med en dynamisk mik kan man anta).
Gröpa bort lite 2 khz på sången, och boosta en aning på 3-500 hz kanske kan ge lite rundhet.
Petitesser såklart, men det är kul när allt är så bra att man får gnälla på sånt man normalt gnäller på etablerade artister om :D
--- Slut citat ---
Fina tips!
Möjligt att det är rummet. Har eq-at enligt tips. Det hjälpte tror jag.
--- Citat från: Tokai skrivet 05.05.2012, 17:46:47 ---Det känns lite segt i upptakterna till refr. Vet att det är knepigt i midi, men föreslår att att flytta bak ett litet snäpp framför allt trummor och bas, så att de kommer lite tidigare och ger bättre fart in i refrängen. Men det är knepigt, alltför snabbt så känns plötsligt refrängen långsam tror att allt går i samma tempo.
Början med bara sången är inte perfekt. Vet inte vad, känns bara osäkert. Annars tycker jag sången + körerna är jättebra.
Gillar verkligen dynamiken i låten.
Och skönt att höra dig lira gura utan fläskiga effekter (jag gillar inte när du överdistar guran, blir i mitt tycke väldigt inställsamt)
Här ligger synkoperna som spön i marken - inte mig emot.
Kanske inte min typ av musik, men suveränt bra hantverk.
Tycker HasseFX recension är bra.
--- Slut citat ---
Undrar om upptakten mot refrängerna kan ligga i kompositionen (Det är ju liksom en vända "för mycket" innan refrängen kommer?)
Kul med dina tankar. Tack.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida