Forum > Demolåtar

Håkan Nilsson, "Kärleken kommer, kärleken går". Re-mastrad

<< < (2/5) > >>

Håkan Nilsson:
Jag hittade ackorden till den här "Kärleken kommer" i en av de här tjockare svenska visböckerna. Om man spelar den i E blir andra ackordet Fiss dur. Det kändes väldigt märkligt att spela så och att få det att stämma ini huvet. I andra böcker sätter man H7 (B7) som andra ackord, och det går det med, det stämmer med melodin och är liksom enklare, men då försvinner en stor del i det speciella med låten. Jag brukade alltid sjunga den här låten två ggr varje dag när jag for runt och sjöng på servicehusen...

Håkan Nilsson:
Långsamt tempo... Jag satt som vanligt en bra stund och testade olika tempon, både snabbare o långsammare. Dt här 105 bpm tror jag. Det passar mitt sätt att sjunga bäst. Går det fortare hinner jag inte tänka riktigt på innebörden i varje ord. Det ska vara som att tyst ini huvet läsa orginaldikten av Ferlin på ett papper. När man enbart ser orden och tyst läser dem blir en sån här dikt mkt bättre än nån kan läsa eller sjunga den...

cykeln:
Det här är ju en fantastiskt fin visa.
Torgny har verkligen lyckats fånga textens stämning.
Bra tolkning av dig. Gillar särskilt din elgitarr och munspelet!

Kul med en visgubbe till!
Vi borde bilda FTF (FritidsTrubadurernas förening) som en plantskola för YTF  :D

equality:

--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 10.03.2012, 02:03:50 ---Jag hittade ackorden till den här "Kärleken kommer" i en av de här tjockare svenska visböckerna. Om man spelar den i E blir andra ackordet Fiss dur. Det kändes väldigt märkligt att spela så och att få det att stämma ini huvet. I andra böcker sätter man H7 (B7) som andra ackord, och det går det med, det stämmer med melodin och är liksom enklare, men då försvinner en stor del i det speciella med låten. Jag brukade alltid sjunga den här låten två ggr varje dag när jag for runt och sjöng på servicehusen...

--- Slut citat ---

Tror det är samma ackordanalys i min sönderbläddrade "60 visor från sextiotalet". Hittar den inte i brådrasket...

cykeln:

--- Citat från: equality skrivet 10.03.2012, 20:10:32 ---
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 10.03.2012, 02:03:50 ---Jag hittade ackorden till den här "Kärleken kommer" i en av de här tjockare svenska visböckerna. Om man spelar den i E blir andra ackordet Fiss dur. Det kändes väldigt märkligt att spela så och att få det att stämma ini huvet. I andra böcker sätter man H7 (B7) som andra ackord, och det går det med, det stämmer med melodin och är liksom enklare, men då försvinner en stor del i det speciella med låten. Jag brukade alltid sjunga den här låten två ggr varje dag när jag for runt och sjöng på servicehusen...

--- Slut citat ---

Tror det är samma ackordanalys i min sönderbläddrade "60 visor från sextiotalet". Hittar den inte i brådrasket...

--- Slut citat ---
Jodå, det stämmer. Jag hittar min. :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion