Forum > Demolåtar

Håkan Nilsson, "Kärleken kommer, kärleken går". Re-mastrad

(1/5) > >>

Håkan Nilsson:
På den här spelar jag förutom de för mig vanliga instrumenten även elorgel, och basar på orgelns fotbasar, ingen vanlig elbas. Det är en mäktig pjäs, Yamaha Electone B405 med dubbla manualer och fotbasar. Jag kan inte spela orgel alls, som tur var blidde det C-dur, då går det skapligt. Jag spelar vänsterhanden först (med bägge händerna), sen höger med lite melodier. Då får jag en sorts skum stero med om jag vill fast den är en mono orgel, jag spelar in den med mikrofon från högtalaren. Fotbasarna spelar jag med händerna.

Ingenstans i mina produktioner använder jag dator!

equality:
Snyggt framfört och proddat. Särskilt gitarrljudet tycker jag alltid du lyckas med. Många vill ha denna låt på bröllop och det kan man förstå av texten. Själv har jag aldrig kommit överens med harmonierna. Knepigt med den där mysko heltonsuppgången av ackorden.

Dividend:
Trodde det var Rolf Wikström som gjort denna.  :blink:

Nils Ferlin. Suverän tolkning, möjligtvis är det lite med din sångs fraseringar mot texten, som inte faller i god jord här. Kanske höjt tempo fixar det, den går lite långsamt.

Eller så behöver jag bara ett par lyssningar till.

Håkan Nilsson:
Torgny Björk har gjort musiken, glömde det. Ferlin skrev väl bara dikter om jag inte har fel.
Harmonierna är fantastiska, inte likt nåt annat jag sett. Fruktansvärt svår att sjunga.

Om ni tycker det är märkliga harmonier i den här skulle ni kolla in "En valsmelodi" (Jag är ganska mager om bena) Den är rejält annorlunda i både ackord och melodi...

Tack för fin kritik!
Jag har spelat en normalstämd akust, och en nedtämd två heltoner. C i basen, telecastern är som vanligt en ton nedstämd. Använder ofta capo när jag vill ha normalstämt. Jag gjorde allt i nu idag, inklusive att jag lärde mig att sjunga den i C i stället för D som jag kört förr. Orgeln var ganska knivig, fotbasarna är lättast att spela. Köpte orgeln på Erikshjälpen för 500 kr, den ser ut som ny, när de byggdes har jag inte en aning om.  :rolleyes:

equality:

--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 10.03.2012, 01:43:54 ---
Om ni tycker det är märkliga harmonier i den här skulle ni kolla in "En valsmelodi" (Jag är ganska mager om bena) Den är rejält annorlunda i både ackord och melodi...

--- Slut citat ---

Ja, DEN är fantastisk. Riffet, bara det... Lillebror Söderlundh!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion