Forum > Demolåtar
Cykeln - Kapten Rollas sista färd
Asti:
Du är väldigt duktig på att skriva sådana här berättande texter!
Din sång har alltid fin inlevelse och bra artikulation, vilket hela tiden engagerar.
I avsnittet "...med sydländska drag och kålsvart hår" ligger melodin lite för högt,
så du borde nog sänka tonarten ett par steg...
Kanske skulle det funka med en ståbas och ev lite dragspel som ytterligare komp,
men risken är att man "överarrangerar" och då tappar intensiteten och närvaron i sången.
Bra!
/Asti
jonnerstone:
En bra historia och en bra visa. Tror nog dina egna idéer om ståbas och dragspel skulle förgylla denna. Ställer mig dock tveksam till munspel, men blir gärna överbevisad. Jag gillar att rösten spricker och tycker inte tonarten ska sänkas. Det låter skört och innerligt, det gillar jag.
Micke
MaxB:
Du har en väldigt skön röst - eller så är det tvärtom, att du inte har en len och skön röst, utan en röst som jag går igång på. Pratade nyss med Matteman i telefonen om det här med röster. Oftast uppskattar jag en röst som sticker ut, som inte låter så där bra som dom andra. Näej, jag gillar då rösten är raspig och inte hittar alla toner perfekt - en röst med personlighet som går igenom, som sticker ut från konformiteten. Och sån kvalité har din röst.
Här är det dessutom en "kul" story, som du kanske är den första att berätta i denna vis-form?
equality:
Du är en riktig storyteller. Underbart att höra hur du förvaltar ett visarv i direkt nedstigande led från Taube och Bellman!
Jag gillar också när musiken är en plattform för texten. Trollbunden av Rollas öde strunar jag i diskant och mellanregister.
Suveränt skrivet och framfört!
cykeln:
--- Citat från: Asti skrivet 08.03.2012, 20:02:14 ---Du är väldigt duktig på att skriva sådana här berättande texter!
Din sång har alltid fin inlevelse och bra artikulation, vilket hela tiden engagerar.
I avsnittet "...med sydländska drag och kålsvart hår" ligger melodin lite för högt,
så du borde nog sänka tonarten ett par steg...
Kanske skulle det funka med en ståbas och ev lite dragspel som ytterligare komp,
men risken är att man "överarrangerar" och då tappar intensiteten och närvaron i sången.
Bra!
/Asti
--- Slut citat ---
Tack för det!
Ja, jag vet inte om jag klarar att sjunga det utan att spricka eller komma för lågt i någon tonart - melodin spänner över ca 1,5 oktav
Ståbas, dragspel - ja dragspel har jag provat lite - får se. vill inte överarrangera
Tack igen!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida