Forum > Demolåtar
Cykeln - Kapten Rollas sista färd
Harmonica mike:
--- Citat från: cykeln skrivet 08.03.2012, 09:31:14 ---
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 08.03.2012, 09:02:43 ---Biken cyklar på :)
Visornas mästare har gjort det igen.Något plågad sång pga..tonart men som helhet funkar det kalas.Det här skall man avnjuta på ett litet kafe,eller en visafton.
Låten funkar fint med en gura.Som en enmans grej,skulle det vara coolt om du drog lite i ett munspel mellan varven.Det behöver ju inte vara så avancerat lir,bara lite dragningar på grundackordet kanske mellan varannan vers eller nåt - en framtida publik typ jag skulle digga det :)
Om du tänker orkester/band,ståbas,vispar,piano,stråk etc.. - kan det nog bli lite bröligt.Som enmans orkester funkar en gura hur bra som helst.Det är din röst som fascinerar mig och trollbinder samt håller mig kvar som lyssnare.
Denna Kapten Rolla har alltså funnits och omkommit i en luftballongsfärd - men du har skrivit texten själv va?
Jag kan också tänka mig texten som en metafor för ett leverne i högmod,lite Bellman stuk sådär..
Mike
--- Slut citat ---
Ojoj det var fina ord det Mike - Tack så mycket!
Tänkte själv att ett munspel skulle fungera på denna - så om du skulle kunna tänka dig att ge dig på den så vore jag glad!
När det gäller andra instrument tänker jag typ bastuba, positiv, dragspel (musett) - lite skillingtryckkänsla
Angående ansträngd röst så har jag provat några olika tonarter och gått ner i stället för upp i det ansträngda partiet, men jag har svårt att få till det riktigt. Melodin spänner över ett ganska brett register
Yepp Kapten Rolla har funnits och allt är sant. Text och musik har jag skrivit.
Bra analys. Det är också en liten ironi på slutet - att man förr tjänade pengar på tragiska historier och död
Stefan
--- Slut citat ---
Du missförstod mig lite där Stefan.Jag tänker inte spela på denna.Jag menade att när du uppträder med denna låt ensam med gura,lira på ett munspel några långa dragningar på grundackordet.Som krydda och avbrott från sången mellan verserna,tänkte jag.Jag har ju hört dig på munspel och vet att du fixar det.
Kompalternativet som du funderar på låter grymt fräckt..Har du tillgång till de instrumenten så skulle det vara kul att höra hur det låter..
Mike
bjurte:
Du är en historieberättare av rang du..
Man lyssnar från första till sista ordet...
Glömmer först bort musiken,men om man sansar sig lite och lyssnar,så kanske att det är en aningens burkigt ljud??
En petitess,för detta är bra... B)
Sigmunds:
Kul! Kapten Rolla har jeg aldri hört om. Da lärde jeg mig nogåt i dag också :rolleyes:
Bra tekst, som alltid, Stefan. Jeg liker at stemmen spricker i det höga partiet. Tror inte den här låten ska låta polerat och "perfekt". Heller inte många instrument, et lite dragspel med slitet ljud blir bra! Ser for mig två trubadurer på marknaden!
cykeln:
--- Citat från: jonnerstone skrivet 08.03.2012, 21:04:20 ---En bra historia och en bra visa. Tror nog dina egna idéer om ståbas och dragspel skulle förgylla denna. Ställer mig dock tveksam till munspel, men blir gärna överbevisad. Jag gillar att rösten spricker och tycker inte tonarten ska sänkas. Det låter skört och innerligt, det gillar jag.
Micke
--- Slut citat ---
Tack Micke!
Får se om jag provar lite dragspel ...
OK då kanske jag behåller denna tonarten - kan ju prova att sjunga en gång till så kanske det blir lite bättre resultat.
Skört och innerligt - det låter bra det - Tack igen!
cykeln:
--- Citat från: MaxB skrivet 08.03.2012, 22:01:07 ---Du har en väldigt skön röst - eller så är det tvärtom, att du inte har en len och skön röst, utan en röst som jag går igång på. Pratade nyss med Matteman i telefonen om det här med röster. Oftast uppskattar jag en röst som sticker ut, som inte låter så där bra som dom andra. Näej, jag gillar då rösten är raspig och inte hittar alla toner perfekt - en röst med personlighet som går igenom, som sticker ut från konformiteten. Och sån kvalité har din röst.
Här är det dessutom en "kul" story, som du kanske är den första att berätta i denna vis-form?
--- Slut citat ---
Ojojoj - det blir ett stort TACK för det!
Jag har ju dock inte gjort något för att få den dit - den har jag bara fått på köpet.
Jag vet inte om det finns någon annan - det kan ju ha skrivits en del när det begav sig - det var en stor händelse.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida