Kontrollrummet

Bribedant - En Genesis cover: Firth of Fifth

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jay Thomas

  • Gäst
Kan bara instämma in hyllningskören! :) Vilket arbete, vilket hantverk! :)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...inte lika exakt, men helt ok live-version :) Ambitiöst gäng!



Utloggad Matteman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Oj oj oj vad bra  :rolleyes: oj oj oj vad bra och tajt bas spel :wub: (Hörde från MaxB att det var "live") underbart.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Wow! Hörde ju att du höll på med denna, grymt bra, ingen rost här inte!
/Anders
Mors Hagis.
Jo det satt rätt ok tillslut men Cubase audiopool är på 9gig så många omtag blev det  :D
Det är rätt nyttigt att studera in en låt så här. Man fattar mer hur de här proffsen har jobbat samtidigt som det är bra fingerövning om man har underskott på speltid som jag har. Ska bli ändring på det dock.
Tack Jay och Matteman  B)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 386
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag är mållös. :blink: Har Nad Sylvan hört detta?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
 :D Haha Clemens. Tack Eq.
Kommer med en överraskning om någon dag i den här tråden. Kan nog langa över låten till Färdiga demos då  B)

Lite kuriosa under tiden:
Ni som har liveplattan kan höra Rutherford stå och sova under gitarrsolo och missa upptakten till sista refrängen. Han hade väl börjat tröttna och stod och tänkte på vad det blir till middag eller nåt sånt.  :lol:
Räddar det hela så snygg dock så man knappt märker det. Proffs.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det här är ju sjukt bra - respekt!

Jag sysslade/lyssnade med annat i livet då det begav sig för de här lirarna..Aldrig hört låten,fantastiskt säger jag bara..Så överdjävligt bra lirat av dig.

Att kasta fem hattar i luften av fem möjliga känns futtigt i det här sammanhanget,men man tager vad man haver :)

Mike


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
har inte hört orginalet men vill inflika att det jag hör är jävligt bra, Bribedant...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag hart svårt att avgöra vad du har gjort jag ser ju att det händer något vid 3:51 men som sagt svårt..... för mig låter det rent orginal från början till slut. Det är en helt underbar låt förmodligen den allra bästa inom progrocken någonsin!

Ungefär så jag känner också. Låten, och hela den plattan är ju sjukt bra!

Men tillbaka till din cover, kan du inte försöka skala bort Genesis? För det finns något därunder som känns engeläget att få höra!!

Än en gång, kanske en av de bästa låtar i sin genre ever, och det årtiondet!




Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag hart svårt att avgöra vad du har gjort jag ser ju att det händer något vid 3:51 men som sagt svårt..... för mig låter det rent orginal från början till slut. Det är en helt underbar låt förmodligen den allra bästa inom progrocken någonsin!

Ungefär så jag känner också. Låten, och hela den plattan är ju sjukt bra!

Men tillbaka till din cover, kan du inte försöka skala bort Genesis? För det finns något därunder som känns engeläget att få höra!!

Än en gång, kanske en av de bästa låtar i sin genre ever, och det årtiondet!

´

Tack pxm och Light Head. Jo hela dubbel lajven är grym. De bästa låtarna samlade och ett fantastiskt ljud. Skulle ge vad som helst för att varit en fluga på väggen när de mixad albumet.
Min tanke var att sätta FoF så exakt som jag mäktade efter lajvplattan. Inte att göra en tolkning av låten. Mest som en fingerövning faktiskt och testa om jag har grejer som kan låta ok i en sån här situation. Visade sig t.ex att N.I's Guitar Rig har en färdig patch med Roland Jazz Chorus stärkare och tape delay som nog är så nära Hackett's gitarrsound som man kan återskapa. Testat ett gäng Amp sim's och Guitar Rig fixar det bäst. Kör basen och guran via några externa boxar in i Rigg'en också.

Men tanken är inte att låta som en 35 år gamma platta hädanefter Förhoppningsvis kommer det orginalmaterial från mig med modernare sound. Jag får se, är en så kass låtskrivare  :D

Ska lägga upp HELA FoF cover'n med sång i ett co-op med välkänd och ärad KR medlem inom kort. Yay!  B)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Så helt makalöst!! Favvisskiva hemma hos mig också och satt och lyssnade på trummorna. Jääklar vad du måste ha pillat med dem, många av de där lajvdragningarna i tempot har du satt så in i tusan bra. Nu lyssnade jag bara genom datorn och kunde inte avgöra om du jobbat med de olika passagerna där Phil spelar själv och där han dubblar med Chester. Hur som helt, jag trodde inte sånt gick att göra på midi.

Kul att se förresten att det fanns många Genesis-kunniga på forumet.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Så helt makalöst!! Favvisskiva hemma hos mig också och satt och lyssnade på trummorna. Jääklar vad du måste ha pillat med dem, många av de där lajvdragningarna i tempot har du satt så in i tusan bra. Nu lyssnade jag bara genom datorn och kunde inte avgöra om du jobbat med de olika passagerna där Phil spelar själv och där han dubblar med Chester. Hur som helt, jag trodde inte sånt gick att göra på midi.

Kul att se förresten att det fanns många Genesis-kunniga på forumet.

Haha, en hel del lyssnande och petande blev det för trummorna. Inte minst velocity'n och dynamiken. Sumpa den och man sumpar hela feelingen.
Var så sugen på att faktiskt göra originalets 'doubble drumming' stunt men det fick bli en kompromiss mellan vad Thompson och Collins gör gemensamt. Hade aldrig blivit klar annars  :P
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att se förresten att det fanns många Genesis-kunniga på forumet.

Inte bara Genesis-kunniga. Vi är en del som älskar tidig Genesis, utan att vara så kunniga.
Jag är en typisk sån.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil

Hade aldrig blivit klar annars  :P

Har STOR respekt för din avvägning ;)

Såg i ett inlägg att du sa att skivan snurrat i 35 år på tallriken och det var ju ett tag sen. Förstärks av följande: Jag tänkte jag skulle slå till och få det där CT-ljudet i virveln (Trätunna-möter-överpumpad-badboll) och mailade honom i slutet av februari för att fråga om vilken virvel han använde på Seconds Out. Fick följande svar:

Hello Per, I am sorry but I do not remember.  It is too long ago.

Best regards,

Chester

Inte bara Genesis-kunniga. Vi är en del som älskar tidig Genesis, utan att vara så kunniga.
Jag är en typisk sån.

Max, då är man kunnig!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Holy fuck. Vilket jobb! Och snyggt låter det också. Har ingen aning om det är troget originalet eller inte. Har liksom aldrig tagit mig an Genesis. Oavsett vilket, detta var djuriskt skön lyssning. Tack så mycket!!!!


Utloggad MrChris

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Imponerande!

Gav mig själv på detta för några veckor sen, fast jag riktar in mig på album-versionen.
Är egentligen basist, men jag har köpt mig ett digitaltrumset, en tvärflöjt och ett el-piano och har bestämt mig för att lära mig alla instrumenten.

Har väl insett att jag var lite övermodig när jag gav mig in på dethär, men jag har ett helt år på mig!  :wacko:

Kul att se att det faktiskt är genomförbart. Riktigt snyggt gjort dessutom! Hatten av Bribedant!

/C


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Imponerande!
Gav mig själv på detta för några veckor sen, fast jag riktar in mig på album-versionen.
Är egentligen basist, men jag har köpt mig ett digitaltrumset, en tvärflöjt och ett el-piano och har bestämt mig för att lära mig alla instrumenten.
Har väl insett att jag var lite övermodig när jag gav mig in på dethär, men jag har ett helt år på mig!  :wacko:
Kul att se att det faktiskt är genomförbart. Riktigt snyggt gjort dessutom! Hatten av Bribedant!
/C

Välkommen till kontrollrummet MrChris!
Kul att du hittade den här! Det är ett bra jobb basisten Bribedant lagt ner. Jag gillar Genesis från den epoken och hittar inget att anmärka på, i Bribedants tolkning.
Du har köpt instrument skriver du. Har du redan mikrofon? Ska du sjunga själv?
« Senast ändrad: 10.02.2013, 21:03:46 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Oj, den här gamla tråden. Kul

...mailade honom i slutet av februari för att fråga om vilken virvel han använde på Seconds Out. Fick följande svar:

Hello Per, I am sorry but I do not remember.  It is too long ago.

Best regards,

Chester

Ah, vad tufft. Gå direkt på källan. Helt rätt. Jag har varit SÅ när att maila ett par gamla musikerhjältar från -70 talet men fegat ur faktiskt. Har ett par riktigt tunga "gear" frågor till Keith Emerson...  :lol:

Imponerande!

Gav mig själv på detta för några veckor sen, fast jag riktar in mig på album-versionen.
Är egentligen basist, men jag har köpt mig ett digitaltrumset, en tvärflöjt och ett el-piano och har bestämt mig för att lära mig alla instrumenten.

Har väl insett att jag var lite övermodig när jag gav mig in på dethär, men jag har ett helt år på mig!  :wacko:

Kul att se att det faktiskt är genomförbart. Riktigt snyggt gjort dessutom! Hatten av Bribedant!

/C

Jäklar det var seriöst tänkt. Skaffa hårdvaran. Respekt  B)
Själv har jag snokat på nätet en hel del efter initierad info om instrument och utrustning som användes på de där klassiska gamla albumen. Just Genesis finns det några riktiga hardcore fans som skriver om (och köper in) de prylar som användes på t.ex The Lamb. http://lldomequip.blogspot.se/ är en bra läsning för vintage-nördar som jag.

Sen är det en annan fråga om man vill låta som 1977 på en cover av Firth of Fifth. Själv tycker jag det är lite kul att krana fram en del av de klassika ljuden från den tiden. Finns en hel del på webben om detta som tur är.

Youtube guld   :D



Holy fuck. Vilket jobb! Och snyggt låter det också. Har ingen aning om det är troget originalet eller inte. Har liksom aldrig tagit mig an Genesis. Oavsett vilket, detta var djuriskt skön lyssning. Tack så mycket!!!!

Tack själv. Just det här spåret är faktiskt en hyfsat exakt kopia av spåret på Seconds Out plattan. Började egentligen som en instrumentell övning inför kommande projekt men fick en helt ny dimension och mer handpåläggning och omsorg när MaxB tog låten till målsnöret med volkalinsatsen. Jag hade aldrig kunnat tro att någon skull haka på så där som MaxB gjorde. Det är bara så ballt  B)

Tack alla som lyssnat och kommenterat. Här skulle jag nu kunna göra som i eftertexterna till en James Bond rulle, 007 will be back in...  ;)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MrChris

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Imponerande!
Gav mig själv på detta för några veckor sen, fast jag riktar in mig på album-versionen.
Är egentligen basist, men jag har köpt mig ett digitaltrumset, en tvärflöjt och ett el-piano och har bestämt mig för att lära mig alla instrumenten.
Har väl insett att jag var lite övermodig när jag gav mig in på dethär, men jag har ett helt år på mig!  :wacko:
Kul att se att det faktiskt är genomförbart. Riktigt snyggt gjort dessutom! Hatten av Bribedant!
/C

Välkommen till kontrollrummet MrChris!
Kul att du hittade den här! Det är ett bra jobb basisten Bribedant lagt ner. Jag gillar Genesis från den epoken och hittar inget att anmärka på, i Bribedants tolkning.
Du har köpt instrument skriver du. Har du redan mikrofon? Ska du sjunga själv?
Tackar!
Tillhör skaran som tycker Genesis borde bytt namn efter Gabriel hoppade av, men njuter fortfarande i fulla drag av seconds out.

Spektakulärt skulle jag säga. Riktigt bra spelat!

Jo, tanken är att jag skall göra en inspelning där jag håller i alla instrument, även sången, maraccasen och tamburinen ;). Mikrofon har jag. Men det slutgiltiga har jag blivit erbjuden att spela in i en god väns studio.
Det enda som fattas rent hårdvarumässigt är 12-strängad gitarr. Men det, hammond, PRO soloist, taurus och annat kan jag låna av förut nämnda goda vän.

Ska bli kul dethär!
/C


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Av all den hårdvara jag hade en gång i tiden saknar jag mest Tauruspedalen. Den är fan oersättlig. Går inte att fejka.
Välutrustad kompis du har. Pro Soloist minsann  :wub:
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MrChris

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Av all den hårdvara jag hade en gång i tiden saknar jag mest Tauruspedalen. Den är fan oersättlig. Går inte att fejka.
Välutrustad kompis du har. Pro Soloist minsann  :wub:

Så du har haft en och gjort dig av med den?
Det hade varit nått det..

Nää, inte hårdvara alltihop. Men han har rattat mjukvara till jäkligt nära ljud.
Tonhjuls-hammond finns dock!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Av all den hårdvara jag hade en gång i tiden saknar jag mest Tauruspedalen. Den är fan oersättlig. Går inte att fejka.
Välutrustad kompis du har. Pro Soloist minsann  :wub:

Så du har haft en och gjort dig av med den?
Det hade varit nått det..

Nää, inte hårdvara alltihop. Men han har rattat mjukvara till jäkligt nära ljud.
Tonhjuls-hammond finns dock!

PRO SOLOIST och Hammond och studio, är du polare med Mattias?
Försök hitta något han inte har i sin trånga studio...  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MrChris

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Av all den hårdvara jag hade en gång i tiden saknar jag mest Tauruspedalen. Den är fan oersättlig. Går inte att fejka.
Välutrustad kompis du har. Pro Soloist minsann  :wub:

Så du har haft en och gjort dig av med den?
Det hade varit nått det..

Nää, inte hårdvara alltihop. Men han har rattat mjukvara till jäkligt nära ljud.
Tonhjuls-hammond finns dock!

PRO SOLOIST och Hammond och studio, är du polare med Mattias?
Försök hitta något han inte har i sin trånga studio...  :lol:

Nej, men det låter som en snubbe man borde lära känna! ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Av all den hårdvara jag hade en gång i tiden saknar jag mest Tauruspedalen. Den är fan oersättlig. Går inte att fejka.
Välutrustad kompis du har. Pro Soloist minsann  :wub:

Så du har haft en och gjort dig av med den?
Det hade varit nått det..

Nää, inte hårdvara alltihop. Men han har rattat mjukvara till jäkligt nära ljud.
Tonhjuls-hammond finns dock!

PRO SOLOIST och Hammond och studio, är du polare med Mattias?
Försök hitta något han inte har i sin trånga studio...  :lol:

Nej, men det låter som en snubbe man borde lära känna! ;)
Mattias var trummis i svenska proggruppen Änglagård, senare ekonomiskt och amoröst framgångsrik i Pine Forest Crunch.
Har nu välfyllda Roth Händle studio i Sundbyberg
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Har väl själv var sugen på att köpa hem något riktigt keyboard i vintage klassen. En WLM orgel t.ex vore riktigt najs. Vi hade en i bandet på 80 talet och jag tycker fortfarande den låter urläckert på de gamla inspelningarna.


eller hur Clemens  ;)

Sen kom jag på att det inte finns någon midi på de här gamla grejerna så jag skulle inte kunna spela något vettigt alls på en dylik apparat, basist som jag är. Det enda keyboard jag fixar att spela på är en mono synt, och med ena foten. Taurus alltså  :D
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..Coool! Kommer inte ihåg att man hade "trampor" ( som någon sa )  :D   :unsure:


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja..Coool! Kommer inte ihåg att man hade "trampor" ( som någon sa )  :D   :unsure:

...och gaspedal!  :P
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En liten tripp oå MemoryLane där denna förstklassiga låt tolkad av Bribedant (rättstavat) och MaxB gjort ett bestående uttryck på KR, lyssna och njuuut!!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snygg tolkning! Är det faktiskt folk från kontrollrummet som får det att låta så bra?

Jag la upp en länk till den här tolkningen, i en Genesis-grupp på fb idag. En måttlig respons noterar jag. På fb är det vanligaste att läsa upp något, än att ge respons på vad andra lägger upp. Påminner mer om en slags monolog med många parallella monologer. Mycket ovanligt att nån lägger upp annat än länkar till artisterna/bandet. Gäller flera grupper på fb. Häromdagen kollade jag på några videor från "Out of kontrol", som finns länkade här på kr. Såg Larsson. Sen lyssnade jag på de fem låtar jag har i telefonen, där Larsson och hans syster spelar och sjunger. Det finns många fina minnen kopplade till kr. Jag är tacksam för allt jag fått lära mig genom åren. Å snart ska man väl ner i mullen och låta kroppen vila. Har varit magsjuk två dygn och har haft lukt singer i behåll hela tiden, om nån initierad skulle undra.
Skönt att känna hur krafterna kan återvända.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google