Kontrollrummet

aROCKER "Make me"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Här kommer en liten poppigare sak från aROCKER

Grymt jobb av therocker och Bluesboy som börjar bli mina vapenbröder eller snarare "partners in crime"
Tog med min dotter på sång.



Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kraftigt influerat av Beatles  :D
Låter både bra och kul tycker jag. Schysst att din dotera är med! Mina ungar flyr när jag frågar om de vill vara med.
Har inga mixförslag - alltså bra i mina öron...tja lite brusigt i början och på slutet, men det gör inget

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det blev ju bra, snyggt :P

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja det här gillade jag.

Kul arr,lite mantrigt där mot slutet men mot det positiva och medryckande hållet.Kul med dottern i studion.Jag har två små barnbarn(kvinnans)där grabben verkar intresserad av vad jag håller på med,,Kan nog bli en liten bluesman av honom  :)

Gott rockat å lirat alla

Mike


Jay Thomas

  • Gäst
Snyggt! :) Håller med om Beatles-referensen! Bra pipa på dottern. Bra låt, bra framfört och snyggt arrat! :) (i mina öron)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härlig happening i sann LM-anda. Dottern sjunger som bara en dotter kan göra fokuserat och rätt bra colab alla.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Hej alla!
Tack för den fina kritiken!
Eddi: i sann LM-anda, vad är det!?
Hade du sagt M&M så förstod jag.

Att säga att detta är Beatles influenser är ju att skjuta lite brett, all populärmusik är ju nästan hämtad därifrån.
Däremot så har den stora inspiriationskällan varit Mouth & McNeal...ni vet , dom som sjöng "I see a star" och vart rånade av ABBA -74 på deras seger och därmed stora genombrott!
Detta Holländska par är ju sanslöst bra och deras tre album proppfulla med hits.

Lite tillägg.
En grymt läcker detalj var thereminen som Bluesboy kom upp med, vad fasicken är det för instrument och var tvungen att kolla upp det.
Det vart en skön hook med den ylandes.

Denna låt byggdes upp lite annorlunda tror jag, startade med trummkompet som jag tycker är ballt där jag blev inspirerad av ett annat 70-talsgäng som jag har tappat namnet på sedan gjorde jag en variabel på det kompet.

Sedan klev therocker in och byggde upp riffet och stommen.

Det snygga mellanpartiet gjorde Bluesboy arret och lade dit hornen mm.
Cajenny´s brygga fick effekten leslie på sången med ett vintage ping pong delay som ligger och slår och är EQ:at.
Annars går sången genom Roland RE-201 Space Echo (vilken underbar låda) där jag kör med låg Intensity och knapt någon repeat men med reverb+echodelen.

Trummorna är lagda med långkalsonger...fan det har ju nästan börjat bli tradition, känn på den rockers...STENHÅRT är vad det är! 





Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilken kul låt!
Helt otroligt härligt. Vilken lekfullhet. Och vilka vändningar i låten!
« Senast ändrad: 22.02.2012, 22:20:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra och kul låt! Början påminner lite om T Rex eller kanske Slade, medan avsnittet
"Come and see" ger kraftiga Beatles-vibbar. Bra sång, speciellt av dottern eller om
det kanske är blandningen av röster som är skönt....
Elguran som kör "riffet" hela tiden börjar bra, men slarvar lite efter hand, men det
är väl lätt fixat! Man blir på gott humör av det här!  :)
/Asti f.d. pessimist
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag blir lite halvt i beatles stämning så där, och det är ju inte dåligt.

Kul med dottern. Glad låt som spritter av nånting... typ kärlek? (Eller nåt.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
LM-anda - Lennon McCartney ofrånkomligt M&M är ju chokladpraliner :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Visst hör man en hel del från Magic Mystery Tour. Snyggt gjort!
Tycker att gitarrsoundet kunde ha varierats mellan de olika partierna, nu är det samma sound hela vägen.
Dottern din har perfekt timing i sången - less is more. Faktiskt lite som Lennon him self.
Slutet skulle kunna hålla på hur länge som helst - typ Let it be.
Låten fastnar i huvet helt klart.
Intressant info du också ger.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jättebra. Ball arr.

Påminner om så mycket så det blir helt eget tycker jag.  :wacko:

Gött!!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Härlig Music Hall-pop!! Beatles, Slade och Mouth &McNeal är redan nämnda!  Kul med lekfullheten och riktig okrystad (spel)glädje!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra och spännande sound!! Den Hoande Thereminen är det äkta vara eller VST ??
Ditt sound blir bara bättre och bättre för vare ny låt/mix jag hör,skitkul...
'Jordgubbs-fält' doftande stick/refräng är skitbra,kanske inte lika förtjust i Versens Umpa-Umpa rythm...
Mouth&McNeal njjaäe...... :lol: Hejja ABBA...
Men ett gott hantverk du kan vara stollt över.
Sedan när vi ändå är inne på Theremin,så måste jag bara spela upp detta underbara stycke :  :lol:


Fan vilket häfftigt instrumt???
« Senast ändrad: 24.02.2012, 09:46:24 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Hej!
Tack för dom fina orden
HassFX: ...koll på Mouth & McNeal, vad kul, det är riktigt vassa grejer Willem Duyn kommer upp med!
Bjurte: Nej Thereminen är VST...kanske ska kräva det av Bluesboy nästa gång, att köpa/lära sig spela på en riktig rackare!

Har nån mix på G där therocker har en riktigt vass låt och då tänkte jag att Bluesboy ska få lägga säckpipa...kanske läge att kräva äkta vara då!? :lol:

Wernborg: Njae, om du lyssnar på Mouth & McNeal så hör du vilken fejk jag är!
Nästa låt upp blir en riktig Alice Cooper rökare! :lol:
« Senast ändrad: 24.02.2012, 15:10:01 by aROCKER »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Härligt stompig sak!
Lekfull med roliga partier som snurrar runt.
Gillar särskilt slutet
Den där återkommande gitarren kunde få vila vid några tillfällen för att inte riskera bli tjatig
Jamen bra!

Tycker inte det är så mycket Beatles - mer Slade och någon jag inte kommer på
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Härligt stompig sak!
Lekfull med roliga partier som snurrar runt.
Gillar särskilt slutet
Den där återkommande gitarren kunde få vila vid några tillfällen för att inte riskera bli tjatig
Jamen bra!

Tycker inte det är så mycket Beatles - mer Slade och någon jag inte kommer på
Tackar!
Vilken gitarr är det...själva grundriffet eller!?


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tusan - en tidsresa så här dags...?  :P  Det här är riktigt kul! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Tusan - en tidsresa så här dags...?  :P  Det här är riktigt kul! :)
Kul att du gillade det, alla mina låtar är "tillbaka" till 70-talet!
Rock on!


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Fan vad bra. Riktigt snygg produktion (trummorna framförallt) och roligt att lyssna på.

Tror jag har fyra spår av dig i min telefon nu, börjar likna en man crush det här...

 :wub:


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Fan vad bra. Riktigt snygg produktion (trummorna framförallt) och roligt att lyssna på.

Tror jag har fyra spår av dig i min telefon nu, börjar likna en man crush det här...

 :wub:
Missat detta inlägg...oj, det var riktigt kul att höra.
Produktionerna tycker jag har blivit vassare nu på slutet med besked så hoppas fler grejor hamnar i mobilen!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Vilken kul låt!
Helt otroligt härligt. Vilken lekfullhet. Och vilka vändningar i låten!

haha måste bara garva lite åt MaxB's post.

Den här låten satt ju klockrent. Har inte så många referenser att kasta omkring mig men det låter helt rätt. Trevligt prod också. Inga vassa kanter. Den där refrängen limmade sig fast på första lyssningen. Kommer att gå som en loop i skallen hela dan nu, ajaj  :D

Är låten satt med riktiga grejer eller är det datorn som hjälper till?
Blir mer och mer nyfiken på hur ärade KR medlemmarna jobbar. Skulle vara intressant med mera 'produktions notes' i demo forumet.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Tack för det Bribedant!

Jo denna är spelad på alla sätt och vis.
Jag har börjat hitta ett arbetsätt som jag och therocker kör hårt på eftersom han sitter på Gotland och jag i Ö-vik (Norrland)

Efter att vi har skickat slasksång och snabbspelade partier och "tryouts" till varann så har vi bestämt låtens form och då har vi redan ett pussel där vi kan använda delar av slasksång eller så lägger jag dit nya partier som har tillkommit och therocker har spikat hur många vändor solot ska vara i bästa fall så ligger även ett slasksolo på plats för bättre inspiriation när jag ska lägga "stommen" dvs, trummorna!

Då ligger allt "skräp" på plats och jag lirar efter klick på ett valt bpm.
När trummorna är lagda så lägger therocker på dom riktiga tagningarna och efter det så brukar jag börja leta efter lite kryddning.
När jag var yngre så skulle jag med lätthet kunnat mörda pianot, saxofonen eller munspelet på en rocklåt...nu älskar jag den där lite "udda" kryddningen.
På denna låt så jobbade Bluesboy med bryggan och där hade jag nynnat ihop ett ungefärligt parti med sång och hur mellotronen skulle vara och sedan tog han hand om det hela och efter att vi skickat lite referenser till varann så ville jag in med hornen.
Och när allt sedan kom så hade han med en wave-fil på den där Thereminen som "hoar" i refrängen och den gör en stor del av hooken minst sagt.
Letar just nu efter en trumpetare som kan hjälpa mig med lite Mexikanskt arr!
Och HarmonicaMike har redan bidragit med munspel så giftigt så att ödlorna dör i min nya "rockdängare", hehe!

Sedan kör jag uteslutande med retroprylar vad det gäller trummor/mikrofoner och även dom pluggar jag använder.

Det som går mest är:
Kramer HLS EQ
Kramer PIE kompressor
Kramer Mastertape bandare
Roland Re-201
Waves H-delay
CSR plate/ Waves plate reverb

Kommer inte på allt, lättare om nån frågar om nåt.
Rock on! 


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Inte bara bra utan snyggt också. Gillar ju förstås Strawberry Field/Magical Mystery Tour influenserna.  :wub:
Bra duett också.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Inte bara bra utan snyggt också. Gillar ju förstås Strawberry Field/Magical Mystery Tour influenserna.  :wub:
Bra duett också.
Tack!
Är så glömsk, missar att bocka i bevakning när jag lägger ut filerna så jag får gå in och vittja "nätet" som en gammal fiskare.
Tack för alla fina ord...nu är det nära att man får lägga ut en ny rockrökare med Harmonica på Harmonica!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Visst låter det mycket Beatles, och det är ju ingen dålig referens att ha.. Men oavsett ev. referenser så är det riktigt, riktigt bra!!
Grymt imponerad av att Ni fått till sån känsla.. Det skulle ju lika gärna kunna ha tillverkats på 60-talet..
Gryyyyymt imponerad av Din dotter likaså.. Vilken skön röst hon har.. Skulle kunna tänka mig att låna hennes röst till en grej också...

Toppbetyg på detta!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad therocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Wow! Har missat att du lagt upp alstret här, det var riktigt skön läsning, tack alla!! Fan, nu måste vi toppa detta, hehe. Nästa steg kanske är att jobba utan klick?!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Visst låter det mycket Beatles, och det är ju ingen dålig referens att ha.. Men oavsett ev. referenser så är det riktigt, riktigt bra!!
Grymt imponerad av att Ni fått till sån känsla.. Det skulle ju lika gärna kunna ha tillverkats på 60-talet..
Gryyyyymt imponerad av Din dotter likaså.. Vilken skön röst hon har.. Skulle kunna tänka mig att låna hennes röst till en grej också...

Toppbetyg på detta!!

Tackar hogge, ska se om hon lägger nåt mera, riktigt svårhanterad artist det där...klassisk sångdiva eller bara tonårsdotter!?


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Wow! Har missat att du lagt upp alstret här, det var riktigt skön läsning, tack alla!! Fan, nu måste vi toppa detta, hehe. Nästa steg kanske är att jobba utan klick?!
Samma här!
Är fortfarande lite dålig på att "komma ihåg" att scanna av härinne också. F'låt!
Ett mycket skoj projekt och roligt att Thereminen gjorde succé. :D


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Detta är ju fullständigt 70-feelings, Beatles omnämns här... vet ju kanske inte varför.... :rolleyes:
Nåt som jag skulle ändra på då....
I min mix skulle bakgrundssångarna, stämmorna då? lyftas mycket upp för dom gör detta kalas till... jaaa KALAS!

Mycket omtyckt och lyssnad låt!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Tjou!
Detta är ju fullständigt 70-feelings, Beatles omnämns här... vet ju kanske inte varför.... :rolleyes:
Nåt som jag skulle ändra på då....
I min mix skulle bakgrundssångarna, stämmorna då? lyftas mycket upp för dom gör detta kalas till... jaaa KALAS!

Mycket omtyckt och lyssnad låt!

h.  johan
Jag tycker faktiskt det mesta är på sin plats på denna.
Jag lade en stämma på bryggan där min dotter sjunger fast den kan man bara ana, kanske den skulle upp en uns, annars är jag grymt nöjd med denna!
Tack för dina fina ord!