Forum > Färdiga produktioner
Drain my soul
MaxB:
Jag gav mig en chans och finner helheten lite intressant - men, jag blir inte vän med bas-struttigheten nu heller.
Å andra sidan blir inte du vän med mina mellotron-idéer heller så det jämnar väl ut sig. B)
Asti:
Introt och särskilt gitarr-riffet är som sagt riktigt läckert!
Sången är för låg, speciellt i början där den mer eller mindre dränks av övrigt...
Tycker att den kunde höjas generellt en aning och lite extra i början, samt där
den återkommer efter det instrumentala partiet i låtens andra hälft.
Snygg mix och prod!
/Asti t.f. sångpedagog
aROCKER:
--- Citat från: Jay Thomas skrivet 23.03.2012, 10:11:05 ---Bra låt! :) Väldigt bra framfört av bägge! :)
För det mesta bra ljudval. Det jag reagerar på är detta "swiiisch"-ljud som blir ganska jobbigt efter ett tag. Trummorna är mina öron lite väl "akustiska" till denna låt, skulle vilja ha mer elektronisk "umpff" i dem.
--- Slut citat ---
Håller med Jay...att går man inte mot det mer naturliga lättare poptrummljudet ala sent 70-80tal så vill jag ha mer modernt trummljud mot det elektroniska (dansgolvsvarianten)
jonnerstone:
Bra låt detta och bra insats av J. Gött stick med lite Duran Duran sång :)
Lite tips från mig. Både baskagge och bas flyttar väldigt mycket lyft som stjäl massor av energi ur låten. Jag skulle eq:a bort boomet ur baskaggen eller ännu hellre byta ut den helt mot en lite snällare och elektronisk kagge. Ett bra tips när det gäller synthbasen är att kopiera midispåret så att man har tre identiska midispår med tre olika basljud. En för mid en för topp och en för botten. Den i botten är med fördel bara en bas gjord av en vanlig sinusvåg. Den i midden kan var den som du har nu där man eq:ar bort bas och lyfter fram karaktären och lägger på lite dist. Den på toppen ska bara tillföra lite glitter. Gör du detta så tror jag att du hittar hem.
Bottenbasen måste vara i mono men sen kan man gott experimentera lite med dom övriga två. Kan t.ex vara coolt att toppbasen är ett stereoljud fullt panorerat hö-vä.
Gillar inte riktigt sångljudet/effekten. Jag har problem med reverbet, vet inte vad det är. Jag hade tok-komprimerat sången, städat upp och justerat andningar ess mm, sen på med ett tempostyrt delay och sen ett hallreverb på delayet istället. Då får men nog en bra distans i sången men ändå den där närheten och tydligheten som man vill ha.
Sen tycker jag att gitarriffet låter lite ostämt på "twangarna", men det kanske bara e jag som e känslig.
Lite konstruktiva åsikter och tips ovan, annars en jäkligt bra låt med lite 80-tals vibbar :)
Trevlig helg på dig!!
Micke
Wernborg:
--- Citat från: equality skrivet 23.03.2012, 02:40:03 ---Pyschljuden kanske men annars...härligt! Otippat stick, bra. Basen funkar bra så där i dubbeltakt, Gitarriffet och Juliannas sång är annars låten för mig.
--- Slut citat ---
Pysljudet stannar. Sticket tror jag kan vara lite typiskt för 80-talssynt. Byta till nån närliggande molltonart. Kul att det funkar.
--- Citat från: aROCKER skrivet 23.03.2012, 08:13:16 ---Snygga grejor med bra tryck.
Roliga sångprylar...älskar partiet med den manliga sången vid 3:20.
Skönt retro på nåt vis, det blir lite Secret Service möter Laban samtidigt som du har många fina nya ljud i det hela.
Vet inte om Heavy metal-kicken är vad jag hade velat ha där...mer standard-kagge tror jag på.
Nåväl, skitbra melodi som jag tror växer, måste lyssnas mer på helt klart denna! ;)
--- Slut citat ---
Tnx. Har bytt baskaggen mot en något mindre basig, men fortfarande klickig. Gillar det till denna låt.
--- Citat från: Jay Thomas skrivet 23.03.2012, 10:11:05 ---Bra låt! :) Väldigt bra framfört av bägge! :)
För det mesta bra ljudval. Det jag reagerar på är detta "swiiisch"-ljud som blir ganska jobbigt efter ett tag. Trummorna är mina öron lite väl "akustiska" till denna låt, skulle vilja ha mer elektronisk "umpff" i dem.
--- Slut citat ---
Swich/pysljudet är jag kär i. Har däremot sänkt det ordentligt i ljudbilden. Har bytt mot en mer elektrisk bastrumma. Tack så mycket.
--- Citat från: MaxB skrivet 23.03.2012, 10:23:15 ---Jag gav mig en chans och finner helheten lite intressant - men, jag blir inte vän med bas-struttigheten nu heller.
Å andra sidan blir inte du vän med mina mellotron-idéer heller så det jämnar väl ut sig. B)
--- Slut citat ---
Haha. 1-1
--- Citat från: Asti skrivet 23.03.2012, 13:16:04 ---Introt och särskilt gitarr-riffet är som sagt riktigt läckert!
Sången är för låg, speciellt i början där den mer eller mindre dränks av övrigt...
Tycker att den kunde höjas generellt en aning och lite extra i början, samt där
den återkommer efter det instrumentala partiet i låtens andra hälft.
Snygg mix och prod!
/Asti t.f. sångpedagog
--- Slut citat ---
Tack. Jag är lite kluven till sångvolymen, men har provat fram och tillbaka. Har tagit till mig Jonnerstones tips nedan och komprimerat den hårdare och hoppas den går fram bättre nu.
--- Citat från: aROCKER skrivet 23.03.2012, 13:36:43 ---Håller med Jay...att går man inte mot det mer naturliga lättare poptrummljudet ala sent 70-80tal så vill jag ha mer modernt trummljud mot det elektroniska (dansgolvsvarianten)
--- Slut citat ---
Kanske blev bastrumman mer i smak?
--- Citat från: jonnerstone skrivet 23.03.2012, 16:14:10 ---Bra låt detta och bra insats av J. Gött stick med lite Duran Duran sång :)
Lite tips från mig. Både baskagge och bas flyttar väldigt mycket lyft som stjäl massor av energi ur låten. Jag skulle eq:a bort boomet ur baskaggen eller ännu hellre byta ut den helt mot en lite snällare och elektronisk kagge. Ett bra tips när det gäller synthbasen är att kopiera midispåret så att man har tre identiska midispår med tre olika basljud. En för mid en för topp och en för botten. Den i botten är med fördel bara en bas gjord av en vanlig sinusvåg. Den i midden kan var den som du har nu där man eq:ar bort bas och lyfter fram karaktären och lägger på lite dist. Den på toppen ska bara tillföra lite glitter. Gör du detta så tror jag att du hittar hem.
Bottenbasen måste vara i mono men sen kan man gott experimentera lite med dom övriga två. Kan t.ex vara coolt att toppbasen är ett stereoljud fullt panorerat hö-vä.
Gillar inte riktigt sångljudet/effekten. Jag har problem med reverbet, vet inte vad det är. Jag hade tok-komprimerat sången, städat upp och justerat andningar ess mm, sen på med ett tempostyrt delay och sen ett hallreverb på delayet istället. Då får men nog en bra distans i sången men ändå den där närheten och tydligheten som man vill ha.
Sen tycker jag att gitarriffet låter lite ostämt på "twangarna", men det kanske bara e jag som e känslig.
Lite konstruktiva åsikter och tips ovan, annars en jäkligt bra låt med lite 80-tals vibbar :)
Trevlig helg på dig!!
Micke
--- Slut citat ---
Kanonbra feedback. Har tagit till mig i stort sett allt till 23/3-versionen. Bastipset var nog effektivt tror jag???
Sången däremot är redan gjord enligt dina tips, förutom komprimeringen. 3/8-delay in i ett reverb som är ordentligt högpassat för att inte bumla. Ganska långt med måttligt mix. På varje sångspår har jag lagt till en 4:1-kompressor. Jag hade en sedan tidigare. På sångbussen ligger dessutom ytterligare en kompressor samt en limiter som jobbar lite försiktigt. Alla spår är också högpassade.
Gitarren är ytte pytte ostämd, men har nog låtit det passera.
Tack och trevlig helg du med.
:D
Ny version längst upp!!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida