Forum > Demolåtar
I´LL BE THERE
brynte:
jocke - tackar:-)
aah precis, men jag blir lixom aldrig nöjd, oavsett hur länge jag håller på med en låt, så det är lite jobbigt ibland bara:-/
känner inte till den där harmonizern, men voiceliven är, som sagt, riktigt skön!
voicelive 2 funkar oxå med midi, så man kan spela stämmorna på en keyboard, om man vill, men pluggarna har väl säkert sina fördelar dom oxå;-)
hela denna videon är klart sevärd, om man är intresserad, men spola fram till 06:40, så visar han vad jag menar och det är riktigt häftigt:
spacetrucker - tackar:-)
tror faktiskt aldrig jag hade hört honom innan, men var ju tvungen att "youtuba" och han är ju faan bra:-)
tackar för tipset:-)
eddi - tackar:-)
ok, jag kommer troligen att ändra lite i mixen och ska isf försöka tänka på komprimeringen!
Jocke:
--- Citat från: brynte skrivet 19.01.2012, 00:12:27 ---jocke - tackar:-)
aah precis, men jag blir lixom aldrig nöjd, oavsett hur länge jag håller på med en låt, så det är lite jobbigt ibland bara:-/
känner inte till den där harmonizern, men voiceliven är, som sagt, riktigt skön!
voicelive 2 funkar oxå med midi, så man kan spela stämmorna på en keyboard, om man vill, men pluggarna har väl säkert sina fördelar dom oxå;-)
hela denna videon är klart sevärd, om man är intresserad, men spola fram till 06:40, så visar han vad jag menar och det är riktigt häftigt:
...
--- Slut citat ---
Tror vi är många som känner igen oss - man kanske skulle meditera lite över målet innan man kör igång? Men, det är ju ofta medan man håller på som saker utvecklas... Kan själv bli lite stressad och frustrerad på att det inte finns något mått på "färdig"...^^
Tror faktiskt att vi kikade på TC´n när jag jobbade som mest med CHD. Det föll väl på att jag är för dåligt uppdaterad på musikteori - man bör ju kunna definiera skalor och tonart i de där för att det ska bli rätt... Men jag hittar stämmorna lätt i praktiken men det tar lite tid...
Eventide var nog den första harmonizern redan i den analoga tiden. Brian May i Queen fixade visst sitt speciella gitarrsound med en sån på "stenåldern"... Dyra som kvicksilver var de då - kul att man ens kan tänka tanken på att skaffa en sådan nu! :)
Tycker du hittat ett behagligt uttryck med den här låten! :)
brynte:
ja, det är väl så och du har ju rätt i att låtar ofta utvecklas allteftersom, under arbetets gång:-)
ett sånt mått vore nog värt en hel del, hehe;-)
CHD?
var det voicelive 1 ni kikade på då?
jag kan inte ett skvatt om musikteori, men det behövs inte heller längre med 2:an, eftersom stämmorna styrs av ackorden (gitarr, keyboard, eller backingtrack):-)
det finns även möjligheten att köra utan instrument och isf behövs det där kunnandet i musikteori, men det är ändå inget som intresserar mej!
tackar för det, jocke:-)
Jocke:
--- Citat från: brynte skrivet 20.01.2012, 00:21:38 ---ja, det är väl så och du har ju rätt i att låtar ofta utvecklas allteftersom, under arbetets gång:-)
ett sånt mått vore nog värt en hel del, hehe;-)
CHD?
var det voicelive 1 ni kikade på då?
jag kan inte ett skvatt om musikteori, men det behövs inte heller längre med 2:an, eftersom stämmorna styrs av ackorden (gitarr, keyboard, eller backingtrack):-)
det finns även möjligheten att köra utan instrument och isf behövs det där kunnandet i musikteori, men det är ändå inget som intresserar mej!
tackar för det, jocke:-)
--- Slut citat ---
Minns faktiskt inte vilken modell det var... Det började komma sådana här prylar i vettig prisklass för några år sedan och jag gjorde en sondering men sedan stannade CHD (Bandet i min signatur) av - vi hade komponerat (så pretto det låter...) intensivt i ett par år och Leo flyttade och började läsa...
Testade den här pluggen en del:
http://vielklang.zplane.de/
Då kunde jag vara rätt fokuserad men jag har så många år utan musik att ta igen - tror man vill testa sina egna gränser - för mig spretar musiken åt alla möjliga håll och jag har ingen röd tråd just nu... men det är ju så kul och belönande att lära sig! :)
Wernborg:
Snygg hårdrocksballad i White Lion / Guns n Roses anda.
Körerna blir lite för syntetiska i detta avskalade arr tycker jag. Jag tycker du kan ha det kvar men komplettera med ett eller två spår riktiga körer också.
Fint!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida