Kontrollrummet

Skära botten!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hur mycket bas brukar ni skära på dom olika instrumenten och sången?

Jag förstår att det är olika beroende på musikstilar och antalet pålägg (fler pålägg hårdare skuret). Läste om en ljudtekniker som gjorde ca 200 mixar /år, han tyckte att det sällan fanns nåt intressant under 100 hz. Vill kunna få mina mixar att inte bli så muggiga helt enkelt. Tycker att det blir fel effekt att lyfta diskant (känns som ljudet blir hårt). Har Logic pro samt UAD-1 med Neve-pluggarna.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Det beror framför allt på hur det är inspelat. Under 100hz finns det väldigt mycket intressant, men inte i alla instrument.
Jag vet inte hur brant den ljudteknikern skar, det kan ha varit 6db/okt eller 50db/okt och det är ju en väldigt stor skillnad.
Det är bara att se till den enkla regeln att om det låter bra, rör ej. Om man hör nåt problem, leta.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Varför inte använda öronen, snarare än stirra sig blind på siffror...? ;)
Olika ljud kan skäras olika, så det är ganska nödvändigt att lyssna och jämföra för att komma fram till rätt beslut.

Inget intressant under 100Hz? Det låter nog lite snurrigt. Lägsta tonen på en elbas är 41Hz - och 100Hz är mer än en oktav högre, så man missar inte lite om man skär vid 100Hz. :rolleyes:
Han kanske menade att sången kan skäras vid 100Hz? Det kan låta vettigare i så fall...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
I en tät mix skär jag spår utan intressant botten (t ex akgit, sång) vid 100 eller mer.
Perkussion med mest höga frekvenser ibland upp mot 350 Hz.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad jarlo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Funky, fresh, filterered disco house ear candy
    • Visa profil
    • ToreJarlo.com
Jag hade en lärare som ofta körde på principen: skär av tills det hörs och dra sen tillbaka lite. Kanske kan vara nåt om man är osäker?  :)
http://www.myspace.com/torejarlo - housemusik och robotdans


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
Det rådet ger de också i Mixologi och det är väl egentligen inte så konstigt, det gör ju ingen skada...
Själv har jag märkt att mina mixar blir lite klarare när jag har skärt lite i botten men jag kan inte generellt säga något frekvenstal där jag skär utan jag använder de öron Gud gav mig.


Burnin Sven

  • Gäst
Det beror ju på hur det låter det som ska skäras som sagt tidigare här i tråden. Jag har en ganska kass elbas och jag kan lova att den låter inget vidare nere vid 41 Hz. Ibland och då beroende på hur jag lirat eller lirat in så blir det även rent för jävligt uppåt i frekvenserna Nu har jag en låt där jag på elbasen skär runt 3,5 db på ca. 60hz och fan i mig - 18 db på om jag inte minns fel runt 600-1000 hz för att få nån ordning på det. Det är ju våldsamma grejor så det ändras säkert innan det är klart. Men jag lyssnar och skär och faktum är att jag kan nog förstå den där teknikern lite men som sagt det beror ju på gengren oxå. Men ibland så blir man ju lite frestad förmodligen pga. lathet att dra ner lite på allt under 100.
Göran


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Jag hade en lärare som ofta körde på principen: skär av tills det hörs och dra sen tillbaka lite. Kanske kan vara nåt om man är osäker?  :)

Så gör jag!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Jag hade en lärare som ofta körde på principen: skär av tills det hörs och dra sen tillbaka lite. Kanske kan vara nåt om man är osäker?  :)

Så gör jag!

Jo så tror jag nästan alla jobbar så, även jag. Jag brukar försöka skära mina mixa nån stans vid 30 Hz och jag tycker det blir lite tydligare bas då. Men jag sitter heller inte med någon subb så därför skär jag där då jag inte har kontroll på de allra lägsta frekvenserna. Och att säga att det oftast inte finns något intressant under 100 Hz tycker jag låter lite konsigt då det sköna trycket i en baskagge brukar ligga runt 60 Hz. Men såklart är det olika från stil till still. Dansmusik skjulle t.ex. dö om man skar vid 100 Hz medan nån akustik låt kanske inte skulle påverkas alls. Sen som Elof sa beror det ju också på hur brant han skär. Det kanske är en jättemjuk kurva och då kan det nog funka ibland. Men om det är en väldigt brant kurva försvinner mycket gött. Men som sagt det är bara att testa sig fram och lyssna med sina öron.



Utloggad tsmalmbe

Men som sagt det är bara att testa sig fram och lyssna med sina öron.

Och dessutom låta nån annan höra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag tycker allt vrööl bråål ljud ligger vid 185-235hz . där skär jag ALLTID min egna röst, men det beror ju på hur mörk man är osv i röst.

men det mesta runt 200hz stör mig nåt fruktansvärt.. även om det bara är lite beskärning så gör det oerhörd skillnad ju!
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Håller med om tipset skär och lyssna tills du hör att botten försvinner, o sen backa av lite. Tror ni har dragit "citatet" lite långt. Tror inte det finns någon tekniker som alltid skär allt under 100 Hz på ALLT. Men jag skär (vid olika frekvenser) på i princip allt, bas o kagge osv självklart tämligen lågt. Men på de allra flesta instrument såsom gitarr, blås, o framför allt sång kan man våga gå upp en bit med hp-filtret. Hihat mm ibland ända upp emot 500 Hz, beror helt på vad man vill få fram, hur det är inspelat osv. Det är bra att städa i botten för att inte få det så grötigt. Men som sagt, använd öronen!
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
sitter och läser studios mixologi tidning, en lättläst tidning tycker jag men förstår nu hur komplext allt är och blir bara trött :)...
och det här med eq och man skall lyssna och sedan när man lägger på kompressor så har allting ändrat sig. Innan tyckte jag att jag hade låten färdig och sedan var det bara att vrida nivåerna rätt men nuuuu tappar jag all inspiration för jag bara bävar inför mixningen.
Läste någonstans om att hugga under 100 men inte när jag läser mixologi tidningen. Det viktiga är väl att lyssna men nu börjar man väl tappa viktiga frekvenser så det låter väl olika för alla också. pust
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad tsmalmbe

Mixningen är den roligasta och mest kreativa delen av en låt - ju.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
...och det här med eq och man skall lyssna och sedan när man lägger på kompressor så har allting ändrat sig. Innan tyckte jag att jag hade låten färdig och sedan var det bara att vrida nivåerna rätt men nuuuu tappar jag all inspiration för jag bara bävar inför mixningen.

Det är dels därför det är vanligast att lägga kompression INNAN eq. Det beror ju på vad man vill uppnå, man får tänka i logisk ordning för syftet, om man tex gatear nåt bör den ligga först så vad den släpper igenom inte påverkas när man gör ändringar av annat i kedjan.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Man kan ju knappast skära ALLT under 100Hz - men sångspåren innehåller inget av intresse där i alla fall - och inte heller vissa andra instrument. Det är som vanligt bara att använda öronen, så märker man vad som blir bra... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


freddy

  • Gäst
Mixningen är den roligasta och mest kreativa delen av en låt - ju.

Inte kan du anse att mixningen är mer kreativt än själva låtskapandet?
:)


Utloggad tsmalmbe

Mixningen är den roligasta och mest kreativa delen av en låt - ju.

Inte kan du anse att mixningen är mer kreativt än själva låtskapandet?
:)

Jo jag kan! Men jag förstår att jag kanske är i minoritet då.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
...och det här med eq och man skall lyssna och sedan när man lägger på kompressor så har allting ändrat sig. Innan tyckte jag att jag hade låten färdig och sedan var det bara att vrida nivåerna rätt men nuuuu tappar jag all inspiration för jag bara bävar inför mixningen.

Det är dels därför det är vanligast att lägga kompression INNAN eq. Det beror ju på vad man vill uppnå, man får tänka i logisk ordning för syftet, om man tex gatear nåt bör den ligga först så vad den släpper igenom inte påverkas när man gör ändringar av annat i kedjan.


Föredrar nog att ha en eq innan kompressorn oxå, så att man kan skära bort en del lägre frekvenser som annars kommer att boostas ytterligare av kompressorn!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


freddy

  • Gäst
Mixningen är den roligasta och mest kreativa delen av en låt - ju.

Inte kan du anse att mixningen är mer kreativt än själva låtskapandet?
:)

Jo jag kan! Men jag förstår att jag kanske är i minoritet då.

hehe :)


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Mixningen är den roligasta och mest kreativa delen av en låt - ju.

Inte kan du anse att mixningen är mer kreativt än själva låtskapandet?
:)

Jo jag kan! Men jag förstår att jag kanske är i minoritet då.

hehe :)

Naturligtvis!!

Det är därför vissa är kompositörer och andra mixare, tekniker, mastrare, arrangörer osv..
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar