Forum > Färdiga produktioner

Dividend - Floden (pianotrio-stycke 5)

<< < (5/7) > >>

MaxB:
Jag har inte läst andras kommentarer men undrar ju om inte nån gitarrist har frågat efter ett colab på den här?

Det är en härlig resa från Dalarna till Kina på nolltid. Som ett gott försök att visa den gemesamma nämnaren i all världens musik.
Det är attan vad det tar sig hos herr Div.

Efter 130 är det inte lika starkt som innan. Där tror jag herr kompositören börjar tveka på hur han ska fortsätta?
Finns kanske anledning till ett några sekunder tidigare slut?

Dividend:

--- Citat från: MaxB skrivet 23.12.2011, 15:19:54 ---Jag har inte läst andras kommentarer men undrar ju om inte nån gitarrist har frågat efter ett colab på den här?

Det är en härlig resa från Dalarna till Kina på nolltid. Som ett gott försök att visa den gemesamma nämnaren i all världens musik.
Det är attan vad det tar sig hos herr Div.

Efter 130 är det inte lika starkt som innan. Där tror jag herr kompositören börjar tveka på hur han ska fortsätta?
Finns kanske anledning till ett några sekunder tidigare slut?

--- Slut citat ---

Hej Max!
Tankade upp, efter du kommenterat, en ordentligt förlängd och bearbetad version som är final, slutversionen

Kina??? MEnar du staccatona? Är det nån annan som håller med?

Borde nån gitarrist ha frågat efter att få medverka? ;)

Som sagt, det är en ny verre nu, tror det är bättre nu efter 130, annars får du återkomma ;)

MaxB:

--- Citat från: Dividend skrivet 23.12.2011, 18:50:28 ---Hej Max!
Tankade upp, efter du kommenterat, en ordentligt förlängd och bearbetad version som är final, slutversionen
Kina??? MEnar du staccatona? Är det nån annan som håller med?
Borde nån gitarrist ha frågat efter att få medverka? ;)
Som sagt, det är en ny verre nu, tror det är bättre nu efter 130, annars får du återkomma ;)

--- Slut citat ---

Jag tror att Kina-inspirationen mer kom från ljudet från stråkinstrument men kanske var det även staccaton som påverkade mig? Det universella att gå från en moll-tonart till parallelltonarten i dur som du hanterar så förtjänstfullt i det här stycket finns nog både i svensk folkmusik och kinesisk musik, tror jag.

En duktig gitarrist som Wernborg till exempel, skulle kunna förgylla ett sånt här stycke med ljud från gitarr. Det var lite så jag tänkte, samtidigt som jag som gitarrist inspirerades av stycket.

Dividend:
Staccatona är nämligen lite hexatona emellanåt! Men sant att en fiol som spelar glissando låter lite som när kineser spelar erhu (tvåsträngat instrument). Fast jag försöker undvika portamenton som är så markanta att de blir glissandon.

Nej, det blir ingen gitarr på den här. Förstår inte hur den skulle få plats heller, är rätt polyfont här och där, dessutom är det bara piano och 1-2 stråkinstrument på de här 10-12 styckena. (Har jag bestämt.  B) ) Kanske ordlös sång kan jag tänka mig. Men inga texter. :)

Kul att du gillade och inspirerades!

CunningCode:
Skönt spår, är själv heltorsk på sådana här avskalade... sporadiskt knäppande stränginstrument och piano. Mycket intressant att lyssna på, och fint lirat på alla instrument... ett konststycke att skarva ihop stråkpassager när de står så nakna som här, blir lätt att man "maskar" med pianosustain eller annat. Skulle om möjligt vilja ha lite mer kammarstämning (torrt, närmickat) på mixen så det låter lite intimare, men högst subjektivt.

Finfint!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion