Kontrollrummet

Rosqvist & Shariati - Execution

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LÅTNAMN: Execution
ARTIST/GRUPP: Rosqvist & Shariati
GENRE: öh
LÅTLÄNGD: 5:52
KOMPOSITÖR: Rosqvist har gjort det orkestrala, alla gitarrsolon förutom 2 av Shariati. Sen får vi inte glömma 1ups solo med "spansk gitarr" på 7 noter :)
PRODUCENT: Per Rosqvist
EV. MEDVERKANDE: 1up
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Vad anses om denna uppdaterade version (27/6-2007)? Ni som tycker det är rörigt, blev det mindre rörigt att fadea en av solona tidigare? ;)

« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:36:26 by tsmalmbe »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okkei Per!

Gav mina kommantarer åt den "halvfärdiga" versionen. Detta är snyggt helt enkelt. Enda som sticker ut nu är slutet efter 5:26, strängharmonierna sitter inte där, låter som om det i misstag kommit med när nån testar en ny synth. Kapa låten efter 5:27 vid oboen.

Ypperligt vad distgitarrer passar in i klassisk musikgenre. Men du, berätta vid vilken tidpunkt 1up:s andel kommer in! :D Det blev lite oklart.

Snyggt jobbat!


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okkei Per!

Gav mina kommantarer åt den "halvfärdiga" versionen. Detta är snyggt helt enkelt. Enda som sticker ut nu är slutet efter 5:26, strängharmonierna sitter inte där, låter som om det i misstag kommit med när nån testar en ny synth. Kapa låten efter 5:27 vid oboen.

Ypperligt vad distgitarrer passar in i klassisk musikgenre. Men du, berätta vid vilken tidpunkt 1up:s andel kommer in! :D Det blev lite oklart.

Snyggt jobbat!


h.  JOhan


Läste trådrubriken nu först, vem är Funky Monk, är det samma figur som Shariati?
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Okkei Per!

Gav mina kommantarer åt den "halvfärdiga" versionen. Detta är snyggt helt enkelt. Enda som sticker ut nu är slutet efter 5:26, strängharmonierna sitter inte där, låter som om det i misstag kommit med när nån testar en ny synth. Kapa låten efter 5:27 vid oboen.

Ypperligt vad distgitarrer passar in i klassisk musikgenre. Men du, berätta vid vilken tidpunkt 1up:s andel kommer in! :D Det blev lite oklart.

Snyggt jobbat!


h.  JOhan


Tack skall du ha!
1up kommer in vid 4min ca. Svårt att höra kanske ;)

Och ja. Shariati = Funky monk
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Gillar!!

Det är jäkligt dramatiskt! Som vanligt väldigt lätt att försjunka in i musiken och dess budskap.

Avslutningen är fin, lite vacker. Som om den skulle varit berättad av Astrid Lindgren...  (oki, det siste är det nog INGEN som förstår, men ändå)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Mycket trevlig!

Gitarrkompet får gärna sänkas i volym så lyfter vi fram gitarrsolot :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mycket trevlig!

Gitarrkompet får gärna sänkas i volym så lyfter vi fram gitarrsolot :)
Jäpp håller med om det, och Funky monk också skulle jag tro, dessutom måste jag tillbaka och kolla rytmgitarren, den låter inte som den skall riktigt  :blink:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

Som sagt: lek lite med gitarrernas panoreringar, nu ligger dom i mitten vilket tar bort den vackra rymden låten annars har.

Låten blir bättre hela tiden.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Mycket trevlig!

Gitarrkompet får gärna sänkas i volym så lyfter vi fram gitarrsolot :)
Jäpp håller med om det, och Funky monk också skulle jag tro, dessutom måste jag tillbaka och kolla rytmgitarren, den låter inte som den skall riktigt  :blink:

HÖJ SOLOT HÖJ HÖJ HÖJ

 ;)

edit: nämen seriöst, tycker fortfarande du ska gå tillbaka till originalmelodin under solot. Möjligen att du lägger till en fyrtakt med rytmgitarr precis innan  :)
« Senast ändrad: 15.06.2007, 21:18:30 by funky monk »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja, ut med gitarren åt sidorna och höj solot. Skulle gärna se lite vildare gitarrspel, i övrigt tycker jag det är skitbra!

Visst....detta är som bröderna lejonhjärta eller Ronja, som lighhead påpekar.

På slutet där, med de lite utbrytande harmonierna trivs jag verkligen :)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
ja, ut med gitarren åt sidorna och höj solot. Skulle gärna se lite vildare gitarrspel, i övrigt tycker jag det är skitbra!

Visst....detta är som bröderna lejonhjärta eller Ronja, som lighhead påpekar.

På slutet där, med de lite utbrytande harmonierna trivs jag verkligen :)

Så ja, nu är den något förlängd. Möjligtvis skall jag ha lite kontrabas också, innan det hela är färdigt men nu låter solot bättre hoppas ajg? (bump)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

Ja det låter bättre. Gitarrerna är lite vassa och skräninga - råa på sitt sätt - men det kan vara helt bra också. Lite karaktär.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Hej
kan du inte testa att förlänga melodisekvensken under första solot med 4 takter (ca 9 sekunder) innan det tysta partiet börjar. Alltså att stycket mellan 3:41 och ca 4:15 blir 4 takter längre. Som det är nu så hänger git 3 i luften utan stöd i 4 takter. Gitarr 2 kan nog sänkas lite i volym i förhållande till de andra.

Just nu är den sista biten av del 1 och hela del 2 av git solot i osync med bakgrunden, och det bidrar förmodligen till lite av vad DåligtGehör beskriver nedan.

Annars skit snyggt
mvh
« Senast ändrad: 18.06.2007, 20:16:27 by funky monk »


DåligtGehör

  • Gäst
Märkligt, obalanserat och okänsligt slagverk tar bort det mesta av det goda. Problematisk stökig ljudbild när mycket är på. Svårt att urskilja saker. För många gitarrer som gör för lite absolut värdefullt. Det skulle kunna vara kraft och stolthet men resultatet hitills är mest en känsla av stök och att inga saker lämnade något större avtryck. Blir mest störd av obalanser och oväsentligheter.

Slagverk: Under de första 40 sekundera så är det en himla massa chrashcymbal plus annan cymbal. Jag känner inget vettigt sammanhang med det övriga. Det låter bara fel och okänsligt för mig. En del av de övriga slagverket - bjällror? m.m. - har några ljusa ögonblick men det blir för mycket - särskilt i kombinatione med cymbalerna.
    Pukorna kommer in och ligger högt och okänsligt. Inte förren de övriga mer krämar på funkar de någotsånär i ljudbilden. Tycker inte rytmmönstret höjer passagen.

De första 2:40 hade jag mycket hellre hört utan eller med reducerat slagverk. Tycker mig höra mycket mer känsla och goda idéer i det som händer under allt slagverk. Men det får aldrig chansen att bli tillräckligt betydelsefullt pga av ett i mitt tycke svagt (men högt spelat) slagverk.

2:40-2:59 en helt ok passage som man hoppas skall utveckla sig alternativt leda in i något. Men istället för någon vettig ide så kommer 2:59-3:05 en samling onödiga cymbalslag. Det binder inte samman på ett snyggt sätt.

Därefter börjar stycket rocka loss. Men blir också mer och mer stökigt. Rumphugget och osammanhängande. Saknar starka bärande idéer som får lov att utvecklas. För korta sekvenser och för mycket samtidigt. Känns som ett jam där man inte hittar varken idéer eller varann i tillräcklig grad.


Usch ja, usch ja. Jag bara gnäller  :ph34r:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej
kan du inte testa att förlänga melodisekvensken under första solot med 4 takter (ca 9 sekunder) innan det tysta partiet börjar. Alltså att stycket mellan 3:41 och ca 4:15 blir 4 takter längre. Som det är nu så hänger git 3 i luften utan stöd i 4 takter..

Annars skit snyggt
mvh

Det har du rätt i, skall fixas...

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Hej igen
Kommer med lite tankar om de övriga delarna.

Håller med DG om vissa grejer.

Cymbalerna, trinangeln, chimesen, under de första 40s + 03:00 - 03:05 tar bort mycket av känslan och känns jobbiga och "nu plingar vi lite på keyboarden" -aktiga.

Pukorna är vid vissa ställen lite för mycket, framförallt 00:52 - 01:30. Prova att skära ner på dem. De funkar mkt bättre efter 01:30 fast fortfarande kanske lite för mkt. Tänk på att nästan alla percussionister spelar ett par slag, går ut och tar kaffe, snackar lite med trombonspelaren bredvid, läser tidningen, och sen kommer tillbaka och bankar ett par slag till. Du har väldigt fina körer och melodier. Det är dessa som ska föra låten fram och inte percussionen. Virveln funkar dock bra.

Sist men inte minst: underskatta inte luft (space) i produktioner. spela ett par noter, och lämna resten tom i 1,5 takter (pink floyds filosofi).

Allt annat som jag inte har klagat på tycker jag låter asbra, glöm inte bort det bland allt gnäll  :wub:

ps. kommer nog att ångra detta sen men: du kanske skulle sänka vissa av gitarrerna lite, men bara lite ;) Framför allt dem med höga, skärande toner.
« Senast ändrad: 18.06.2007, 20:57:53 by funky monk »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Märkligt, obalanserat och okänsligt slagverk tar bort det mesta av det goda. Problematisk stökig ljudbild när mycket är på. Svårt att urskilja saker. För många gitarrer som gör för lite absolut värdefullt. Det skulle kunna vara kraft och stolthet men resultatet hitills är mest en känsla av stök och att inga saker lämnade något större avtryck. Blir mest störd av obalanser och oväsentligheter.

Slagverk: Under de första 40 sekundera så är det en himla massa chrashcymbal plus annan cymbal. Jag känner inget vettigt sammanhang med det övriga. Det låter bara fel och okänsligt för mig. En del av de övriga slagverket - bjällror? m.m. - har några ljusa ögonblick men det blir för mycket - särskilt i kombinatione med cymbalerna.
    Pukorna kommer in och ligger högt och okänsligt. Inte förren de övriga mer krämar på funkar de någotsånär i ljudbilden. Tycker inte rytmmönstret höjer passagen.

De första 2:40 hade jag mycket hellre hört utan eller med reducerat slagverk. Tycker mig höra mycket mer känsla och goda idéer i det som händer under allt slagverk. Men det får aldrig chansen att bli tillräckligt betydelsefullt pga av ett i mitt tycke svagt (men högt spelat) slagverk.

2:40-2:59 en helt ok passage som man hoppas skall utveckla sig alternativt leda in i något. Men istället för någon vettig ide så kommer 2:59-3:05 en samling onödiga cymbalslag. Det binder inte samman på ett snyggt sätt.

Därefter börjar stycket rocka loss. Men blir också mer och mer stökigt. Rumphugget och osammanhängande. Saknar starka bärande idéer som får lov att utvecklas. För korta sekvenser och för mycket samtidigt. Känns som ett jam där man inte hittar varken idéer eller varann i tillräcklig grad.


Usch ja, usch ja. Jag bara gnäller  :ph34r:

Jag vet inte om jag orkar svara. SNUBBEN HÅLLER FÖR FAN PÅ ATT AVRÄTTAS och så gnäller du om cymbaler! :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej igen
Kommer med lite tankar om de övriga delarna.

Håller med DG om vissa grejer.

Cymbalerna, trinangeln, chimesen, under de första 40s + 03:00 - 03:05 tar bort mycket av känslan och känns jobbiga och "nu plingar vi lite på keyboarden" -aktiga.

Pukorna är vid vissa ställen lite för mycket, framförallt 00:52 - 01:30. Prova att skära ner på dem. De funkar mkt bättre efter 01:30 fast fortfarande kanske lite för mkt. Tänk på att nästan alla percussionister spelar ett par slag, går ut och tar kaffe, snackar lite med trombonspelaren bredvid, läser tidningen, och sen kommer tillbaka och bankar ett par slag till. Du har väldigt fina körer och melodier. Det är dessa som ska föra låten fram och inte percussionen. Virveln funkar dock bra.

Sist men inte minst: underskatta inte luft (space) i produktioner. spela ett par noter, och lämna resten tom i 1,5 takter (pink floyds filosofi).

Allt annat som jag inte har klagat på tycker jag låter asbra, glöm inte bort det bland allt gnäll  :wub:

ps. kommer nog att ångra detta sen men: du kanske skulle sänka vissa av gitarrerna lite, men bara lite ;) Framför allt dem med höga, skärande toner.

MEn för sjutton, vi behöver mycket percussion här! MYCKET percussion! Det är ju själva grejen. Nej han dricker inte kaffe med trombonisten, han bankar så han svettas... Men möjligt att trummorna ligger för högt i mixen.... Lyssnar jag i högtalare låter det sämre än med hörlurar. hmmm..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Men skall fundera på vad ni har sagt (imorgon) :)
https://soundcloud.com/user7789882


DåligtGehör

  • Gäst
...

Jag vet inte om jag orkar svara. SNUBBEN HÅLLER FÖR FAN PÅ ATT AVRÄTTAS och så gnäller du om cymbaler! :D

Jag visste inte det. Då tar jag tillbaka allting  ;)



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skönt att kunna skriva detta nu

"jag tycker att cymbalerna passar jättebra eftersom det  tydligt är så att någon avrättas".

:D


nej, men just de där som jag beskrev på msn är lite för täta. ta bort varannan och låta klinga ut?

Stycket i sig tycker jag mycket om, blir riktigt mäktigt nu...
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
 :(   så sorgligt och ändå värdigt.




Jag sitter här å funderar på om det är fel på mig som inte hittar något att anmärka på, men kommer fram till två saker. Dels så är det väldigt lite att anmärka på, dels så blir jag totalt förförd av musiken!

Det finns inte en chans att göra annat än lägga sig till rätta och vänta på slutet.

Men nu har jag kämpat! Jag har verkligen försökt hitta något och kom fram till följande:

Vid 2.50-2.56 så ligger stråken på jämna 8-delar. Da - da - da - da - da - da - da - da, vilket låter lite tråkigt jämnfört med allt annat som är fyllt med melodier och rythm.

Kanske inte så att hela låten står å faller med det iofs.


GRYMT BRA LÅT NI HAR FÅTT TILL!


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Känns stort..
En stråkton i slutet låter fel i mina öron.. :blink: men det är nog kanske jag som hör fel!..I övrigt känns låten som en blandning av både dramatik och harmoni..skum känsla egentligen men blir nog helt rätt när musiken hörs i samband med bild eller film.
Bra jobbat!


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Den sitter nu! jag är nöjd som en tysk i Bulgarien.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ehm FAN för dessa tvåforumdualiteter vi nu existerar i.

Skrev ju jättelång ingående kritik på andra stället just, fär att låten inte har så många kommentarer där...

så jag kör väl en mer standard nu då.

"schyrre låt"

:D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
ehm FAN för dessa tvåforumdualiteter vi nu existerar i.

Skrev ju jättelång ingående kritik på andra stället just, fär att låten inte har så många kommentarer där...

så jag kör väl en mer standard nu då.

"schyrre låt"

:D

Det var nån "på det andra stället" som tyckte det borde vara något gitarrsolo där  :blink:

Funky monk: Gött!

Valdez: Tackar. Nä det är tänkt att vara så...(Den falska stråken).

Light Head: Tackar. Blir det en update, skall jag försöka fixa det där.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag gillar låten för den har speciell känsla i sig

En stämning som man inte hör så ofta

Den är inte glad

 Den är inte krigsarg

Magi


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
JA, den är magisk!
Jag har lyssnat på den hela dan, mer eller mindre, och slås av hur jäkla unikt jävla bra den är!

Sån här musik har aldrig hörts förr!!!! (DG får lyssna 10-12 ggr till för att förstå)

Movitz, ej mer din druva nu kryster, kom hjälp mig att välv, gravsten över vår syster! (eller nåt sånt ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Den är verkligen skitbra, du behöver inte vara så blygsam. :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Den är verkligen skitbra, du behöver inte vara så blygsam. :rolleyes:

DEN ÄR SÅ JÄVLA BRA ATT JAG BROTTAS MED GRANNARNA OM VOLYMNIVÅN, KINESER SOM INTE KAN KUNG FU!!!!!!!!!!!!

(nä skärpning nu, någon som har något vettigt att tillägga?)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
ja du djälvlans ,,gott,, fyller på mer om ett tag
att leva är att dö


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
skulle villja ha mer stakei de distatade gurorna.. solot blir lite rörigt med två gittarer ..iofs gör jag själv alltidså oxå ;)   gillar detta de första tre minuterna är otrolig bra.

nyot
att leva är att dö


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
skulle villja ha mer stakei de distatade gurorna.. solot blir lite rörigt med två gittarer ..iofs gör jag själv alltidså oxå ;)   gillar detta de första tre minuterna är otrolig bra.

nyot

Där är 4 gitarrer samtidigt ett tag ;) Annars tack :)
Funky monk, det är inte stake i din gura ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
skulle villja ha mer stakei de distatade gurorna.. solot blir lite rörigt med två gittarer ..iofs gör jag själv alltidså oxå ;)   gillar detta de första tre minuterna är otrolig bra.

nyot

Där är 4 gitarrer samtidigt ett tag ;) Annars tack :)
Funky monk, det är inte stake i din gura ;)

Inte stake? jojo, det löper en stång genom hela halsen.