Kontrollrummet

Rosqvist & Shariati - Execution

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DåligtGehör

  • Gäst
Slagverket fungerar klart bättre nu! Tar inte över och skymmer som det gjorde förut.

Dock tycker jag fortfarande inte det låter bra med de snabba i följd "handdämpade" cymbalslagen som bl.a finns i början. Måste det verkligen vara ett cymballjud till? Kan inte dessa slag spelas på något annat slagverk?

Första 3 minuterna är det jag tycker är mest intressant. Särskilt de partier med färre instrument. När det blir många instrument får jag en tjock ljudbild där detaljer såsom linjer och händelser blir svåra få grepp om. Det blir liksom inget som når fram i tillräcklig grad för att skapa intresse. (Jag har en odämpad långt ifrån bra lyssning, fast bra skivor låter ändå bra).

Partiet som tar vid efter ca 3 minuter känns mest rörigt. Visst finns det enskilda saker såsom wha-wha gitarren, ösgitarren, att ni tar ner stycket ett tag osv. Men jag hittar inte mycket mer än ett slags rockkomp med diverse spridda och överlagrade gitarrinsatser samt kör i en bumlig tjock ljudbild. Tänder tyvärr inte på del 2.

---

När stycket är som mest intressant tänker jag lite på Rachmaninovs Vespers. Om än här mer rytmisk form. Det är väl körerna.


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
På tal om rörigheten. tror det hjälper om du fadar ut git2 vid ca 04:12


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
På tal om rörigheten. tror det hjälper om du fadar ut git2 vid ca 04:12

Ok, skall testa. Noteras kan att där finns förutom Funky monks 7 solon (varav ett baklänges), finns 1 av 1up på 7-8 noter (upprepas två gånger) och ett av mig (avslutar tillsammans med manskören)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Slagverket fungerar klart bättre nu! Tar inte över och skymmer som det gjorde förut.

Dock tycker jag fortfarande inte det låter bra med de snabba i följd "handdämpade" cymbalslagen som bl.a finns i början. Måste det verkligen vara ett cymballjud till? Kan inte dessa slag spelas på något annat slagverk?


varför låter de inte bra och varför är det fel med handdämpade cymbaler? Jovisst, kan de det, men jag gillar dem :) Kan testa annat dock.

Citera
Första 3 minuterna är det jag tycker är mest intressant. Särskilt de partier med färre instrument. När det blir många instrument får jag en tjock ljudbild där detaljer såsom linjer och händelser blir svåra få grepp om. Det blir liksom inget som når fram i tillräcklig grad för att skapa intresse. (Jag har en odämpad långt ifrån bra lyssning, fast bra skivor låter ändå bra).

Mer allmänt kan det du beskriver vara dåligt ibland (om det beror på slarv), men också bra. Jag älskar musik där det tar ett tag att få grepp om saker och ting, pga många teman på samma gång och liknande. För mig är det inte alls svårt att greppa, men jag kanske är mysko? :)

Citera
Partiet som tar vid efter ca 3 minuter känns mest rörigt. Visst finns det enskilda saker såsom wha-wha gitarren, ösgitarren, att ni tar ner stycket ett tag osv. Men jag hittar inte mycket mer än ett slags rockkomp med diverse spridda och överlagrade gitarrinsatser samt kör i en bumlig tjock ljudbild. Tänder tyvärr inte på del 2.

Ja, det ÄR rörigt på ett par ställen, håller med, men inte tillräckligt för att det skall låta dåligt (för mig),
men jag skall testa vad funky monk nämner ovan
https://soundcloud.com/user7789882


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
varför låter de inte bra och varför är det fel med handdämpade cymbaler? Jovisst, kan de det, men jag gillar dem smile Kan testa annat dock.

Dels är det nog ljudet. Men även mängden slag. Tycker bara det låter "tokigt". Du gillar, ingen annan klagar - det är jag som är tokig  ;)

Citera
Mer allmänt kan det du beskriver vara dåligt ibland (om det beror på slarv), men också bra. Jag älskar musik där det tar ett tag att få grepp om saker och ting, pga många teman på samma gång och liknande. För mig är det inte alls svårt att greppa, men jag kanske är mysko? smile

Nä du är inte mysko, jag tycker också om musik som inte bara är omedelbar och uppenbar utan har många bottnar och lager. I det här fallet tror jag mest det beror på att ljudet inte är tillräckligt bra (hos mig?) för att kunna njuta när det blir tätare.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
På tal om rörigheten. tror det hjälper om du fadar ut git2 vid ca 04:12

Gjort!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oukki Per!
Lyssnar på hoppeligen inte sista versionen för jag har några invändningar :P
Introt kunde vara lite starkare, med solida manskör och hornen, eller egentligen kunde låten börja vid 0:40. Gillar körsoundet!
Och nu har vi det bekanta o stadiga stora Per-soundet! :)
Låten trampar stadigt framåt tills 2:41 tills ett soloinstrument tar över och detta solosound måste du fixa till ett string eller annat autentiskt blåsinstrument, nu låter det billig orgel över det.
Braket vid 4:27 känns väldigt bra, you are now entering the next level-typ. Och det stämmer ju för grande finale med snygg manskör funkar till tusen. Men avsluta låten vid 6:12 för slutklämmen med strings särskilt vid ackordgångarna vid 6:32 låter alldeles hemskt fruktansvärt illa,

Snyggt jobb Per! :)


h. JOhan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Oukki Per!
Lyssnar på hoppeligen inte sista versionen för jag har några invändningar :P

Jag fortsätter så länge låten är intressant att jobba på. För inte fan får man pengar för det här  :D

Citera
Introt kunde vara lite starkare, med solida manskör och hornen, eller egentligen kunde låten börja vid 0:40. Gillar körsoundet!
Och nu har vi det bekanta o stadiga stora Per-soundet! :)
Låten trampar stadigt framåt tills 2:41 tills ett soloinstrument tar över och detta solosound måste du fixa till ett string eller annat autentiskt blåsinstrument, nu låter det billig orgel över det.

Skall kolla upp det! (kollar) Det är något som skall föreställa stråkar tror jag? Skall ändra.....

Citera
Braket vid 4:27 känns väldigt bra, you are now entering the next level-typ. Och det stämmer ju för grande finale med snygg manskör funkar till tusen. Men avsluta låten vid 6:12 för slutklämmen med strings särskilt vid ackordgångarna vid 6:32 låter alldeles hemskt fruktansvärt illa,

Snyggt jobb Per! :)

Men det är ju meeeeeeeeeeeningen ;)
Ok, bara för din skull, skall jag transponera noten som stör nedåt/uppåt... Tror det är sjuor förresten så borde inte låta så illa? (åtm. en av dem)
https://soundcloud.com/user7789882