Kontrollrummet

Författare Ämne: Tipps Ideer Tankar.(MusikTeoritiska) Hur ni skriver Stick Bryggor  (läst 3685 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
  • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Hej på er tänkte höra med er hur ni ,tänker ,bygger ,skriver exempel stick bryggor mellan verser refränger.
Har ibland en tendens att fastna mellan dem olika delarna i en låt.

Dela gärna med er teoritskt tänk. Ex om ni om ni ex använder er av Tonika parallellen för att leda er vidare vidare dit för att bla bla jag tror ni fattar :rolleyes:


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Brukar i de flesta fall gå direkt på refrängen men som brygga funkar det bra tycker jag att förändra slutet av versen en smula.. rent melodimässigt men även arrmässigt.. bryggor är överreklamerat  kan jag tycka :D. Stick däremot är grymt viktiga tycker jag..kan gärna dra åt ett annat håll och brukar ta in nya instrument, loopar mm just bara i sticket.. 

Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
  • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Brukar i de flesta fall gå direkt på refrängen men som brygga funkar det bra tycker jag att förändra slutet av versen en smula.. rent melodimässigt men även arrmässigt.. bryggor är överreklamerat  kan jag tycka :D. Stick däremot är grymt viktiga tycker jag..kan gärna dra åt ett annat håll och brukar ta in nya instrument, loopar mm just bara i sticket.. 

Tack Celemens
Intressanta tankar :) Tycker det är väldigt kul att höra hur andra tänker gör även om man drar in teoretiskt tänk.
Om du exempel avslutar din vers på en specifik ton för att det ska kännas å nu refräng you know  :D

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Brukar i de flesta fall gå direkt på refrängen men som brygga funkar det bra tycker jag att förändra slutet av versen en smula.. rent melodimässigt men även arrmässigt.. bryggor är överreklamerat  kan jag tycka :D. Stick däremot är grymt viktiga tycker jag..kan gärna dra åt ett annat håll och brukar ta in nya instrument, loopar mm just bara i sticket.. 

Tack Celemens
Intressanta tankar :) Tycker det är väldigt kul att höra hur andra tänker gör även om man drar in teoretiskt tänk.
Om du exempel avslutar din vers på en specifik ton för att det ska kännas å nu refräng you know  :D


ja..finns ju många knep..stanna av loopen eller trummorna en takt innan refräng.. eller ett syntsvep  baklängescymbal etc. Små knep funkar bäst tycker jag. Men en pryl att tänka på..innehåller versen många ord funkar det bra om refrängen har få ord men långa, eller tvärtom...  Blir automatiskt "lyft" om man tänker så tycker jag  :)

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 10 317
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Parallellackordet är vettigt att blanda in tycker jag brukar funka, om det inte är överanvänt tidigare. Det får bryta av från det tidigare i relativt stor mängd, men inte mer än mellan refr och vers.

Jag gillar ju sjuor dessutom
https://soundcloud.com/user7789882

Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
  • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Parallellackordet är vettigt att blanda in tycker jag brukar funka, om det inte är överanvänt tidigare. Det får bryta av från det tidigare i relativt stor mängd, men inte mer än mellan refr och vers.

Jag gillar ju sjuor dessutom

7or är alltid trevligt att ta in typ Cmaj7 hihi

Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
  • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
När man börjar tänka för teoretiskt kring musik blir det tråkigt :) "Nu borde det komma en subdominant... etc" Låt känslan styra och bestämma vad som ska hända istället. "Musik ska byggas utav glädje..."

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
  • Antal inlägg: 8 119
  • Moderator
    • Visa profil
När man börjar tänka för teoretiskt kring musik blir det tråkigt :) "Nu borde det komma en subdominant... etc" Låt känslan styra och bestämma vad som ska hända istället. "Musik ska byggas utav glädje..."

/Jon
Nja.
Det är inte fel att vet hur någonting låter på förhand tycker jag. Om man "känner" fram en låt, med eller utan teoretiska kunskaper tror jag skillnaden mest ligger i hur lång tid komponerandet tar.

Jag glömmer ofta bort att lägga in stick i mina låtar. Det gör att dom ibland blir lite tråkiga. Måste förbättra mig där.

En klassiker är väl att låta sticket börja på mollparallellen eller subdominantparallellen. Am resp. Dm alltså i C-dur.

Nä, nu ska här skrivas stick.  :D
Min nya signatur.....

Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
  • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
När man börjar tänka för teoretiskt kring musik blir det tråkigt :) "Nu borde det komma en subdominant... etc" Låt känslan styra och bestämma vad som ska hända istället. "Musik ska byggas utav glädje..."

/Jon

Jag förstår dig precis hur du menar men jag studerar nu på musikhögkoslan i örebro till musikproducent låt skrivare och mina lärare säger tänk inte teori men som exempel när man kör fast ska ni kunna med hjälp av teorin ta hjälp av det för att komma vidare och det kan vara jävligt bra att gå efter teorier ibland.
Speciellt nu när jag ska skriva ett stycke till örebros kammar orkester. en stråk kvartet.
När man börjar tänka för teoretiskt kring musik blir det tråkigt :) "Nu borde det komma en subdominant... etc" Låt känslan styra och bestämma vad som ska hända istället. "Musik ska byggas utav glädje..."

/Jon
Nja.
Det är inte fel att vet hur någonting låter på förhand tycker jag. Om man "känner" fram en låt, med eller utan teoretiska kunskaper tror jag skillnaden mest ligger i hur lång tid komponerandet tar.

Jag glömmer ofta bort att lägga in stick i mina låtar. Det gör att dom ibland blir lite tråkiga. Måste förbättra mig där.

En klassiker är väl att låta sticket börja på mollparallellen eller subdominantparallellen. Am resp. Dm alltså i C-dur.

Nä, nu ska här skrivas stick.  :D
Ja precis det är en bra grej.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 10 317
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, håller inte heller med. Men av annan anledning.

Jag tror att både teoretisk bildning (även autodidakt sådan) och "känsla" behövs för att få ihop det bra.
https://soundcloud.com/user7789882

Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
  • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Ja, håller inte heller med. Men av annan anledning.

Jag tror att både teoretisk bildning (även autodidakt sådan) och "känsla" behövs för att få ihop det bra.

Det är inget måste att ha något egentligen.
Men jag har märkt att teorin hjälpte mig att komma vidare men viktigaste och det tror jag nog dem flesta håller med om är känslan.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Intressant frågeställning tycker jag. James Browns klassiska "Take me to the bridge" får jag i tankarna. I mr Browns fall handlade väl ofta om lugnet före stormen, sen ett rytmiskt staccato - å så pang på refrängen.
Själv tycker jag som Yllet att det är känslan som får avgöra. Och får jag själv säga, erfarenhet. En brygga skiljer sig från låt till låt. Ibland behövs den men i andra fall är den helt onödig. Kan t.ex i inte tänka mig en Chuck Berry låt med en brygga (men ger mig tusan på att den finns ändå)
Själv vill jag ofta ha med en, men ibland kommer jag inte på vad, så jag skiter i det.
Ofta när jag lyssnar på modern sliskmusik tycker jag att bryggan är så inprogrammerad på ett trist sätt. Man förbereder refrängen på ett alltför tydligt sätt.
En brygga är ju en melodi i sig självt - kan ibland vara bättre än både vers och refräng. Fast det är ändå inte önskvärt.

Och så nu till det obegripliga - för mig - musikteoretiska termer:
1. tonika parallellen.
2. mollparallellen eller subdominantparallellen. Am resp. Dm alltså i C-dur.

Enda jag fattar är Dividens 7 ackord.

Om man nu säger att låtens vers går i A-dur och refrängen i D-dur. Vilket ackord tar man då i bryggan om man väljer 1?

Vad gäller 2. så blir det vers C-dur, brygga i A-moll och/eller Dm?
Eller tvärtom?

Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
  • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
vet inte om det är så intressant. visst du kan göra funktions annalyser av en låt å lära dig tänket
lyssna på de låtar du får wow känsla av och kolla hur det är uppbyggt,o gör en variant själv.
ta en till o en till,
tycker man blir bra matad av typ samma uppbyggnad för det mesta det är j,,,,gt sällan man hajar till tyvärr

btw kolla in A coopers poison den e lite ball i tänket

https://soundcloud.com/olajegreus

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 10 317
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med Ola om allt du skriver.
https://soundcloud.com/user7789882

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

btw kolla in A coopers poison den e lite ball i tänket



+1

Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
  • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Intressant frågeställning tycker jag. James Browns klassiska "Take me to the bridge" får jag i tankarna. I mr Browns fall handlade väl ofta om lugnet före stormen, sen ett rytmiskt staccato - å så pang på refrängen.
Själv tycker jag som Yllet att det är känslan som får avgöra. Och får jag själv säga, erfarenhet. En brygga skiljer sig från låt till låt. Ibland behövs den men i andra fall är den helt onödig. Kan t.ex i inte tänka mig en Chuck Berry låt med en brygga (men ger mig tusan på att den finns ändå)
Själv vill jag ofta ha med en, men ibland kommer jag inte på vad, så jag skiter i det.
Ofta när jag lyssnar på modern sliskmusik tycker jag att bryggan är så inprogrammerad på ett trist sätt. Man förbereder refrängen på ett alltför tydligt sätt.
En brygga är ju en melodi i sig självt - kan ibland vara bättre än både vers och refräng. Fast det är ändå inte önskvärt.

Och så nu till det obegripliga - för mig - musikteoretiska termer:
1. tonika parallellen.
2. mollparallellen eller subdominantparallellen. Am resp. Dm alltså i C-dur.

Enda jag fattar är Dividens 7 ackord.

Om man nu säger att låtens vers går i A-dur och refrängen i D-dur. Vilket ackord tar man då i bryggan om man väljer 1?

Vad gäller 2. så blir det vers C-dur, brygga i A-moll och/eller Dm?
Eller tvärtom?


Ska försöka svara på dina frågor 1 A dur vers refräng D dur
det beror ju på helt vilka ackord du har i versen från början
här har du dem 2 olika skarlorna

 A - B - C# - D - E - F# - G# - A - (A Dur)

 D - E - F# - G - A - B - C# - D -  (D Dur)
Som du ser finns det samma toner och ackord i skalorna.
Då är det ganska lätt att räkna ut vilka ackord du kan använda dig av i din brygga så att det ska passa ihop.
Då använder du dig av Kvintcirkeln som är den bästa hjälp du har ser vilka ackord som hör ihop med vilka.

http://www.infoom.se/skalor/index.php?key=D&scale=dur

Är en bra sida

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 12 780
    • Visa profil
    • Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet
Och så får vi ju inte glömma Harmonisnurran heller 70:- för KR-folk inkl. frakt.

http://www.wideworld.se
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet:
http://www.wideworld.se

Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
  • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Och så får vi ju inte glömma Harmonisnurran heller 70:- för KR-folk inkl. frakt.

http://www.wideworld.se


Är det du som säljer den blev mycket intresserad nämligen  :rolleyes:

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 12 780
    • Visa profil
    • Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet
Och så får vi ju inte glömma Harmonisnurran heller 70:- för KR-folk inkl. frakt.

http://www.wideworld.se


Är det du som säljer den blev mycket intresserad nämligen  :rolleyes:
Ja jag har gjort den och säljer den  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet:
http://www.wideworld.se

Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
  • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Och så får vi ju inte glömma Harmonisnurran heller 70:- för KR-folk inkl. frakt.

http://www.wideworld.se


Är det du som säljer den blev mycket intresserad nämligen  :rolleyes:
Ja jag har gjort den och säljer den  :D

Då har du en köpare  :D

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Man kan använda sig av tritonus substutitioner på V ackorden i brygga också för att få ett litet annat sound.
Då byter man ut V ackordet mot ett dominant 7 ackord som ligger en tritonus upp.
Fungerar i en II-V-I också.
Vanligt i jazz och fusion.

mvh
« Senast ändrad: 05.01.2012, 20:25:35 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
  • Antal inlägg: 1 599
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Här är det lättare (svarade nyss på din andra tråd om att fastna i saker)!   Man prövar sig fram genom att helt enkelt ta ett annat ackord på gitarrhalsen (det finns en hel massa att välja på!) och till slut hittar man ett som både låter bra och passar med melodin, som man iofs också kan komma på i samma moment om det vill sig väl!  :)  /JEH

[Edit]   Hoppsan, inte så musikteoretiskt kanske...men iaf!  ;)   [/Edit]
« Senast ändrad: 05.01.2012, 07:58:59 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
  • Antal inlägg: 6 200
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag brukar skriva det just så - Stick Bryggor, fast ibland med litet b.
/Asti t.f. ordmärkare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten

Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 2 348
  • Family Guy!
    • Visa profil
    • Hoggez Orkester
Jag brukar skriva det just så - Stick Bryggor, fast ibland med litet b.
/Asti t.f. ordmärkare

 :lol: :lol: :lol: :lol: :wub:
Astis inlägg var väl det enda som jag förstod av den här tråden..
Hade jag orkat så skulle det kanske varit intressant att studera lite musikteori, men motivationen finns tyvärr inte. Så jag håller mig till enbart känsla jag  :unsure:
HOGGEZ ORKESTEr
http://www.hoggez.se | http://www.facebook.com/hoggez

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Man ska inte förringa kunskap men man kan lära sig på olika sätt. Efter år av praktiska övningar har man fått en rätt bra känsla för vilka ackord som funkar ihop... men man kan ju överraska sig själv nån gång! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1