Forum > Demolåtar

Segla bort. Nu både mixad och mastrad genom rullbandspelare!

<< < (5/6) > >>

Håkan Nilsson:
Förr i studiosarna så spelade man in på 16 eller 24 kanals rullband, och sen mixade man ner till två spårs masterband. Musiken låg alltså på tejp i två omgångar, och det gav en så snygg bandkompression att man oftast inte använde kompressorer alls på trummorna, det räckte komprimera det till sångpåläggen. Det gav ett ruggigt snyggt analogt ljud anser jag. Det analoga ljudet vi hörde från masterbanden till våra LP var grymt. När det sen kom på vinyl blev det fan så mkt sämre.

Jag kom på ett sätt att efterlikna det här med bara en tvåspårs bandare, o började fundera mer o mer på det. Samtidigt fick jag chansen att köpa en masterbandarnas Rolls Royce, en STUDER B67 i bra skick, så nu har jag knappt varit utomhus sen jag hämtade den. Så här har jag gjort:
Först mixade jag ner till bandaren, och lyssnade samtidigt på avspelningshuvudets ljud, det blir en fördröjning på en kvarts sekund, men det funkar lika bra att som jag alltid gör, att mixa manuellt o sitta o dra i reglarna. Mixen tog jag tillpabak till portastudions kanal 21/22. Använde ingen kompressor alls, det är jag tvungen att ha på mastern när jag gör det här heldigitalt...
Steg två är att köra det, mastra, genom bandaren en gång till. Nu använde jag finalizerburkens eq, soft clip o lite limiter sist i kedjan, men det är bandmättnaden som står för 90 % av komprimering o sound.
Det är MP3an i huvudinlägget som gäller.
Jag hade bla den här rullbandsinspela Neil Youngflåten som referens när jag skulle få till det.
http://open.spotify.com/track/5MF1TOtDyYMQIyBXSDnzSu
Nästan så jag tycker min låter bättre, jag är glad som bara den åt det här framsteget.  :)
Glad analog påsk alla!

MaxB:
Det är skönt att lyssna på, bra drag!

Harmonica mike:
Ja denna diggade jag tidigare,nu också  :)

Det låter riktigt bra detta Håkan.Rullbandsövningarna fattar jag inte så mycket av,då jag kom från live till dator världen i ett steg  :D

Den här tar jag med till stugan i sommar om det är okej,det rockar ju friskt och låter LIVE.

Mike

Jocke:
Ja, det blir något helt annat med - the "reel" thing  :D - än med sk tape-pluggar. Jag har laborerat lite men då med enstaka spår som spretat men fått lite problem med tajmingen. Verkar vara en fungerande metod du använder. :) Rullband limiterar otroligt snyggt!  :wub:

Eddi:
Når jag trycker på länken hamnar jag på Meil Young Living With War :wacko:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion