Forum > Demolåtar

Segla bort. Nu både mixad och mastrad genom rullbandspelare!

(1/6) > >>

Håkan Nilsson:
Segla bort
text o musik: Håkan Nilsson

Segla bort till ett land nånstans
Över haven och bortom berg
Någon värld som har bättre väder
Till en strand med en skyddad hamn
Segla bort
Segla bort

Vandra bort och hitta ljuset
Bort från mörker och jävlighet
Finna vägen ut ur det gråa
Leve livet efter det här

Tag mig med det är dags att åka
Tåget kommer snart in till stationen
Ingen väska behövs dit jag ska
Hoppa på nu så vill jag fara
Bort

Flyga bort lämna allt bakom om mig
Hitta nånting bortom molnen
Blommor dofter, fantastiska färger
Kärlek evig, utan slut
Segla bort

Ta mig med, det är tid för avgång
Droskan väntar här utanför
Mana på kusk, himlen väntar
Kasta loss nu så vill jag segla
Bort.

Släpp mig fri, jag vill hissa segel
Båten ligger här ute på svaj
Slöra bort till paradisen
Skota hem nu så vill jag segla
Bort
Bort
Solon

Slack i skoten, nu vill jag länsa
Hav och himmel
Mot horisonten!
Blåa färger och vidöppna sinnen
Evig kärlek, nu vill jag segla bort
Bort
Bort
Bort

Håkan Nilsson: Sång, gitarrer, munspel o ljudteknik
Tomas Persson: Trummor
Ted Hammarlund: Basgitarr
Inspelat i Flying Saucers Studio Ljusne Sweden. Mixat o mastrat analogt genom en Studer B67 rullbandspelare

Harmonica mike:
Tjoho..

Tror bestämt att jag hört denna förr..Svänger bra och har för mig att jag nämnde likheter med All along the..Skit i det.

Det låter bra i min billiga lyssning som jag belägrar just nu.Munspelet,hur bra som helst - Dylan skulle lipa floder  :D

Rocka på

Mike

Jay Thomas:
Hm sa det först, svänger fett! :) Väldigt medryckande och "geniunt" på något sätt och förstås mycket 70-tal, gillas! :)

Håkan Nilsson:
Tack för vänliga ord. En munspelsduell med Dylan kanske vore nåt?  :rolleyes:

Jag har gjort en helt annan längre version av den här, blev inte nöjd med den. Den här gjorde vi ovanpå en gammal backtrack jag gjorde för många år sen, med skiiiiiiiiiiiit ljud men bra arrangemang.
Jag har redan gjort om sången o mixen sen igår, jag har problem med sångljudet som jag inte gillar. Skruvar i det oändliga på min rackkompressor, funderar på att skaffa nåt annat. Nu har jag i alla fall ändrat lite grann på allt, fått mer tryck i trummorna, lagt lite delay på sång, munspel o elgitarrer. Jämfört mängden lågbas o topp med en cd med Mark Knopfler o Emmylou Harris, en cd med väldigt bra o fett ljud.

Som annan kompressor funderar jag en ganska billig DBX 266XL. Den är i stereo och har gejtar, jag vill kunna gejta sången direkt vid inspelningen. DBX har ett riktigt bra rykte som kompressortillverkare, den här funkar nog ganska likt som de gjorde förr, inget lull eller knepigheter:
http://www.dbxpro.com/266XL/
Enligt ljudproven på Thomann låter den bra, de använder den på hel stereomix oxå
http://www.thomann.de/se/dbx_266_xl.htm

Denna enkanals DBX kompressor, tre ggr så dyr tycker jag låter sämre, lyssna på hard vocal compression... I min egen kompressor tycker jag att det låter lite grann liknande. Nån annan som tycker nåt om de här två DBXarna?
http://www.thomann.de/se/dbx_160a.htm

Let that boy boogie-woogie!

acghovia:
Jag tycker det här låter jättebra! I mina öron har du fått till en fin ljudbild och mix.
Låten är också bra och får mig att tänka på Pugh Rogefeldt.
/Anders

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion