Smak och tycke är ju alltid den rådande regeln.
Själv så tycker jag att sm57 är en väldigt bra allroundmick som funkar till det mesta och som dessutom är byggd som en stridsvagn och förmodligen klarar sig genom ett mindre kärnvapenkrig. Man kan aldrig ha för många sm57:or i sin mickväska
Vid närmickning av trummor så brukar sällan fasförskjutning vara ett stort problem för mig. Går man bara nära källan nog så brukar det lösa sig. Däremot mellan overheads och resten eller om man mickar både under och överskinn på virvel. Dvs när 2 olika mickar "hör" samma källa så finns det risk för fasförskjutningar. (Något som man kan fixa relativt lätt i efterhand nuförtiden om man redigerar trummorna i en DAW genom att flytta det felande ljudspåret så att transienterna synkar.)
Tänkte på en grej, det verkar ju som om ni har lite mikrofoner som ni har spelat in redan med. Jag hade fokuserat på en bra baskaggemick ett par schyssta ovearhead, finns billiga och bra som inte behöver kosta över tusenlappen tex line audio cm3, cm2 eller cm1. Dessa kan man hitta begagnat för kring 500:-. Köpte precis 6 stycken själv för att ha med mig när jag är ute och jobbar. Enligt mig så mäter de sig lätt mot de flesta kondensatormickar som finns på marknaden. Man måste gå upp till bra mycket dyrare mickar för att det ska börja konkurrera och då snackar vi om smak och tycke mer än kvalitet.
Pukorna är ju ofta inte en särskilt stor del av stommen i trumsoundet. Jag tror att ni märker mest skillnad då på bra ovearheadmickar och baskagge virvel och (om ni vill en separat hihatmick). Pukorna kan ni nog micka ok med en billigare dynamisk om ni redan har någon.
Vid uppmickning av ert trumset till den rådande genren hade jag styrt upp på följande vis.
Baskaggemick - shure Beta 52, Sennheiser 602, audix D6 eller liknande.
Virvel - sm 57 eller audix I-5
Pukor - sm 57, beta 57, sennheiser e604, sennheiser 421 eller t.o.m kondensatormickar, man kan lyxa till det med en lite fetare mick på golvpukan, typ baskaggemick.
Ovearhead - ett bra par likadana småmembrans kondensator(cm3, sm81, akg 391 eller om ni har 2 st stormembrans eller bandmickar) .
Ev hihat mick - Kondensator eller sennheiser 421 allra helst sennheiser 441. Men hihat brukar ha en tendens att tas upp bra utav overheadmickarna.
Finns kanaler och resurser så kan man alltid slänga upp en kondensatormick som rumsmick för att kunna blanda in hela trumsetets sound.