Kontrollrummet

Trummickar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag har tvingat vår trummare att införskaffa ett set med mickar för att micka upp hans trumset ordentligt.  Som vanligt åkte jag på att införskaffa dessa och jag har hittat ett set av Shure som heter
Shure PGDMK4 alt. PGDMK6.  I det senare ingår förutom kaggemic och 3 virvel/pukmickar även 2 overheader.   Någon som har erfarenhet av dessa? 

Priset på t.ex. 4sound verkar vara väldig fördelaktigt (2699kr. resp 3499kr.)om man jämför med vad var och en av mickarna kostar separat (runt en tusing st. för t.ex. OH-mickarna.)




http://www.4sound.se/itempg.aspx?artno=116874
http://www.4sound.se/itempg.aspx?artno=116875

/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Tror ni blir lika lyckliga av att skaffa ett sätt mickar hos Tysken för c:a 2.000:-.
Skillnaden är inte så stor som man kan tro.
Ska du ha riktigt bra mickar lär det kosta dig bra mycket mer än vad 4Sound kostar.
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tror ni blir lika lyckliga av att skaffa ett sätt mickar hos Tysken för c:a 2.000:-.
Skillnaden är inte så stor som man kan tro.
Ska du ha riktigt bra mickar lär det kosta dig bra mycket mer än vad 4Sound kostar.

Dessa kostar i princip lika mycket hos tysken och än mer hos Jam.   Har du nåt exempel på mickar som tysken säljer och som du har testat?  Har du testat dessa?   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Tror ni blir lika lyckliga av att skaffa ett sätt mickar hos Tysken för c:a 2.000:-.
Skillnaden är inte så stor som man kan tro.
Ska du ha riktigt bra mickar lär det kosta dig bra mycket mer än vad 4Sound kostar.

Dessa kostar i princip lika mycket hos tysken och än mer hos Jam.   Har du nåt exempel på mickar som tysken säljer och som du har testat?  Har du testat dessa?   /JEH
Nä men Rezze köpte ett kit för runt 1.700:-.
Kan kolla vad dom heter nästa gång jag är i repan. alternativt att jag frågar Rezze när han kommer hem 24/7.
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Bubb!
Fråga 1, är det för live bruk.
fråga 2, är det för replokalsbruk
fråga 3, är det för inspelningsbruk

Om det är för att han inte hörs i repan, så föreslår jag i första hand att köpa nya skinn, men är det för inspelning eller live så är det ju halt klart att föredra ett par mickar. Det jag tycker du ska kolla är mickens F, omfång, jag personligen vill ha en mick som tar så stor del av registret som är möjligt, vist det kräver lite mer kunskap och skysta trummor, och när det ska mixas i ev musikpogram så kräver det lite mer koll på läget.

Många vill ha micka som är väldigt smala i sitt register så de slipper ha kunskap, eller vad det nu är de vill slippa.
För självklart vill man ju ha ett så brätt register som möjligt, för trummor är trotts alt ett akustiskt instrument med ett mycket brätt tonregister, så vida trummisen har dåliga skinn eller söndertejpade ner dempade skin.

Johan


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Ställer lite liknande frågor som härinnan.
Till vilket syfte ska de användas?
Ska ni spela in?
Vill ni ha grejjor med ett 2:a hands värde?
Ska ni bara "lyfta" trummorna volymmässigt vid rep?
Ska ni använda det live?
Vilken genre spelar ni? Jazz, Blues, rock?

Bli inte lurad av att det står shure på mickarna. Detta är shures budgetserie. Bättre att leta upp begagnade bra mickar eller satsa där det verkligen behövs.
Ska ni använda det antingen vid rep eller mindre gig upp till kanske 500 åskådare på mindre scén så behöver ni knappast några ovearheadmickar och kanske inte ens virvelmick. Bättre då med en bra baskaggemick och några pukmickar. Spelar ni på större ställen så finns det oftast bättre mickar att tillgå.
Ska ni däremot spela in så hade jag prioriterat om. Mickvalet beror lite på genre och ljudideal.
Klart att man säkert kan få ok resultat med ett billigt trummickset men 2:a-handsvärdet är i det närmsta obefintligt och det som oftast är den svaga länken i dessa kit är baskaggemicken. Då kan ni lika gärna ge er på thomanns billigaste om det är ett komplett set för billigaste möjliga peng som ni är ute efter.

För att tipsa om några mickar som gör jobbet bra i de flesta fallen så kan man säkert hitta en begagnad shure beta 52 kring tusenlappen och ett par begagnade sm57:or för kring 5-600 kr styck. Dessa kan man lätt få samma pris för om man nu bestämmer sig för att göra sig av med dem en dag. Detta är mickar som är standard i både studio samt livevärlden så de finns att få tag i om man letar lite.
Är det till inspelning så rekommenderar jag att komplettera  2 ok kondensatormickar som man dessutom kan ha till annat så som att tracka sång eller micka stärkare eller akustiska instrument med.

Som sagt så är det svårt att ge skräddarsydda tips utan att ställa motfrågor ;)



Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tack för kommentarer och synpunkter.   

I första hand skall mickarna användas till att spela in våra låtar någorlunda ordentligt för att sedan göra en demo på 3-4 låtar av dessa. 
Vi spelar rätt tung rock.  I den här tråden finns det en låt att lyssna på, dock utan sång än så länge: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=27029.msg192911#msg192911.

Sedan kan mickarna även komma till pass i livesituationer om det behövs men knappast i repan eftersom trummaren har bra koll på trummorna som
är fläskiga och låter mycket.

Jag fick en budget på max 4000kr så alternativet med ett par SM57:or och en baskaggemick kan tänkas vara ett alternativ.    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Riktigt go rock-rykare i länken.
Ni verkar ju ha lite mickar redan. Vad har ni för något för tillfället? Ni kanske sitter på något som redan funkar till detta syftet.

Kolla in denna. Kanske finns kvar om du har tur.
http://www.blocket.se/helsingborg/Shure_Beta_52A_34902623.htm?ca=23_11&w=3


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Helt personligt, altså endast min åsickt, inget fackta eller påstående.

Jag personligen gillar ints SM57 till pukor, då jag tycker de är lite för krispiga och har inte den botten jag vill ha. Men som virvell eller hihat mick är den strålande och använder det själv.
Är det för att spela in, så räcker det gott men en kagge mick och 2, O,H och på sin höjd en 57 till hihat som ricktas lite lätt åt virvel.
Ska ni micka varge trumma för sig, och lira in ?  vist jätte bra och alt utan engkelt att sedan mixa.

Mitt råd är ska ni spela in seriöst, gå till en studio och pröjsa några tusen och få det bra, men ska ni bara göra lite skysta replokalsinspelningar så gör det engkelt.

Om ni mickar alla trummor separat och kör hela vägen ut, så ska den i bandet som sedan ska mixa detta ha järnkoll på alla frikvenser i trummorna samt alla andra instrument, för risken för fasförskuting är överhängande om mixaren ej har koll på alla frekvenser och var de olika instrumenten ligger.
Det är inte bara vid mixning som fasförskutingen sker utan även deräckt vid spelning, enda sättet att kring gå detta är att pröva sig fram och ha järnkoll under inspelning, och redan innan ni spelar in, så ni där redan kontrulerat att ni ej har någon fasförskuting.

Hårda bud Bubben :-)
Johan


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Vi kör gamla SM57 och AKG 190D mickar AKG BD Röde stereo par till överhäng för att bredda ljudet till trummor.
Spelar vi in jazz kör vi ibland bara överhäng.
Beror mycket på musikstil.
Vill ni byta ljud på audiospåren så kör med DrumAgog då kan di skapa ett nytt trummset ljudmässing om ni inte är nöjda spå klart...
I Cubase 6 kan ni även göra alla audiospår till midispår om ni vill köra EZ trummer t.ex
Tror dom mickarna du visar är ok
Ja ja bara ettförslag
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Smak och tycke är ju alltid den rådande regeln.
Själv så tycker jag att sm57 är en väldigt bra allroundmick som funkar till det mesta och som dessutom är byggd som en stridsvagn och förmodligen klarar sig genom ett mindre kärnvapenkrig. Man kan aldrig ha för många sm57:or i sin mickväska ;)
Vid närmickning av trummor så brukar sällan fasförskjutning vara ett stort problem för mig. Går man bara nära källan nog så brukar det lösa sig. Däremot mellan overheads och resten eller om man mickar både under och överskinn på virvel. Dvs när 2 olika mickar "hör" samma källa så finns det risk för fasförskjutningar. (Något som man kan fixa relativt lätt i efterhand nuförtiden om man redigerar trummorna i en DAW genom att flytta det felande ljudspåret så att transienterna synkar.)

Tänkte på en grej, det verkar ju som om ni har lite mikrofoner som ni har spelat in redan med. Jag hade fokuserat på en bra baskaggemick ett par schyssta ovearhead, finns billiga och bra som inte behöver kosta över tusenlappen tex line audio cm3, cm2 eller cm1. Dessa kan man hitta begagnat för kring 500:-. Köpte precis 6 stycken själv för att ha med mig när jag är ute och jobbar. Enligt mig så mäter de sig lätt mot de flesta kondensatormickar som finns på marknaden. Man måste gå upp till bra mycket dyrare mickar för att det ska börja konkurrera och då snackar vi om smak och tycke mer än kvalitet.
Pukorna är ju ofta inte en särskilt stor del av stommen i trumsoundet. Jag tror att ni märker mest skillnad då på bra ovearheadmickar och baskagge virvel och (om ni vill en separat hihatmick). Pukorna kan ni nog micka ok med en billigare dynamisk om ni redan har någon.

Vid uppmickning av ert trumset till den rådande genren hade jag styrt upp på följande vis.
Baskaggemick - shure Beta 52, Sennheiser 602, audix D6 eller liknande.
Virvel - sm 57 eller audix I-5
Pukor - sm 57, beta 57, sennheiser e604, sennheiser 421 eller t.o.m kondensatormickar, man kan lyxa till det med en lite fetare mick på golvpukan, typ baskaggemick.
Ovearhead - ett bra par likadana småmembrans kondensator(cm3, sm81, akg 391 eller om ni har 2 st stormembrans eller bandmickar) .
Ev hihat mick - Kondensator eller sennheiser 421 allra helst sennheiser 441. Men hihat brukar ha en tendens att tas upp bra utav overheadmickarna.
Finns kanaler och resurser så kan man alltid slänga upp en kondensatormick som rumsmick för att kunna blanda in hela trumsetets sound.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag skulle lyssna på dom råd Skägglossning ger. En av Sveriges bästa ljudtekninker som åkt runt som ljudtekninker med många av våra nutida stora band på deras turnéer. (F'låt Mats, men du e så blygsam så jag får skryta i ditt ställe  :lol:)
« Senast ändrad: 14.07.2011, 16:30:03 by jonnerstone »


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Oj, kul med feedback!  Tack alla!     

Jo det finns ett par mickar att tillgå men dessa är inte ämnad för ändamålet s.a.s.  På låten i länken användes följande (håll i er nu): 

Baskagge: JJLabs ND6000
Virvel : JJLabs ND6000
Overhead: Stormembranare av okänt märke
Pukor :  Likadan stormembranare av okänt märke
Rumsmick:  Blue Bluebird 

5 kanaler till trummorna är det som finns...   Jag har utgått från rumsmicken och blandat in dom övriga s.a.s. 

Jag ska tänka mer på fasförskjutningen Johan.  Mellan overhead och rumsmick lär det bli en del men som Skägglossning var inne på
så går det att rätta till i DAW:n någorlunda.   :)

En idé är att använda stormembranaren som overhead (låter helt ok) och skaffa en baskaggemick samt virvel (SM57).   Jag tror att det skulle låta nice.
Fördelen med en sånt här väsk-set är att mickarna kan sitta uppe på samma ställe jämt och att det inte behövs stativ.  Som det är nu så måste vi plocka ner
grejorna efter varje gång vi spelat in eftersom vi delar repa med ett annat gäng...   

Jaja, jag får funderar lite och ha överläggning med trummisen!   Tack för all hjälp!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Hör med Mahan!!
Tycker verkligen han lyckats få till gött trummsound på sina senaste allster!
Hagis kan nog oxo komma med råd här!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Trummor var det här ja...  :D

Ett ekonomi trumset vid namn TRAX, bytte ut skinnena mot Remo och soundet bättrade med skinnbytet 110%
Setet består av 10-TT, 12-TT, 14-FT, 14-SNARE, 20-BD. Sen finns det en massa udda plåtar, har beställt nya som kommer nästa vecka.
Mikrofonerna:

SNARE: SM-57
10-TT:  Audix D2
12-TT:  Audix D3
14-FT:  Audix D4
20-BD:  Audix D112
Overheads: 2 x Audiotechnica PRO 37R

Alla trumskinn: REMO Wetherking Coated

Det som absolut lönar sig att skaffa är en stämningsapparat för akustiska trummor. Efter den anskaffningen blev sounden fasligt mykky bättre. Förstod ju inte riktigt hur viktigt det är att skinnen är rätt stämda innan jag skaffade apparaten:


Till slut gäller det att få allt bandat och kolla noga med att inbandnings nivå inte går ens nära den "röda" zonen. Sen e det dags att fixa till soundet man önskar. Brukar ekvalisera så att jag skär bort störande frekvenser, alltså aldrig öka på nån frekvens för då blir det snabbt overload i mixen. Det där med hur man skär e ju smaksak som varje mixare själv måste söka sig till. Utom ekvalisering brukar jag använda en lätt kompressor på virveln och baskaggen för att få dendär rätta kicken som jag vill ha. Det knepigaste åtminståne för mig är att kunna dra trumspåret igen med en tagning, för att lappa och klistra om man har overheads och rums mickar är svårt, för dom måste åxå alla justeras. Jag är nybörjare så denna kommentar kanske låter naiv och oteknisk, men det är trots allt såhär som jag nu gör! :)
Här är ett smakprov på min senaste trumtest:

[mp3=200,20,0,left]http://johanm.com/mahan/WARM%20JULY_Master.mp3[/mp3]
Finns även här:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=27148.msg193565#msg193565

Till slut nåra bilder på kalaset i min sommarstudio,
Ha det gött!







---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Bra ljud där Mahan!  Visst funkar dina metoder och grejor.  :)     

Det där med stämmare var intressant också.  En sån ska jag se till att han skaffar!     

Tackar för tyck och kommentar!  /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag håller stenhårt på Glyn Johns metod, med fyra mickar. Ger absolut ett bättre ljud på alla vis än att närmicka pukor, att närmicka pukor ger ett sopigt konstigt ljud i jämförelse. En bra kaggemick, en till virveln, jag har en Sennheiser E906, slår SM57 med hästlängder, Sen har jag haft en TLM102 till ena OH, en Röde NT2-B till den andra. Två bra stormembrans kondingar till OH, rätt placerade, de låter bättre än 10 st sm57 uppriggade överallt. Det är inte nödvändigt att ha två lika mickar till OH heller, den ena kan vara huvudmicken för sångpålägg, den andra en fin småmembranare som även passar till ak gitarr mm.
Med Glyn Johns metod blir stereobilden hur bred som helst om man vill, jag drar (panorerar) in dem, den ovanför setet lite mer än den vid golvpukan.
http://soundcloud.com/user7908154/01-viola-wav

Här finns en skitbra bild om ni scrollar ner en bit. Somliga säger att det kan passa till vissa stilar på musik, men ska man använda akustiska trummor är det tamefan det bästa till allt. Man kan ju komprimera och fixa olika även med detta sätt. Mycket beror nog på den totala avsaknaden av fasfel.
http://therecordingrevolution.com/2011/01/10/the-glyn-johns-drum-recording-method/
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tsmalmbe

D112 är en AKG, inte en Audix bara ifall någon vill googla på det.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det här med Glyn Johns metod.... Har man väldigt taskig akustik kan det kanske vara bättre att närmicka. men är det kass akustik brukar det vara ganska hopplöst hur man än gör...

AKG D112, en sån har jag, men äve en EV ND868, den är mkt bättre på kaggen. D112 mickar jag basstärk o basfiol med!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Många som hakat på hypade Glyn Johns tricket på senare år märker man, det har ju skrivits om metoden som är förhållandevis vettig och enkel i div. blaskor så det är inte så konstigt...

Själv föredrar jag Golden Age D1 på virvel, klart bättre än sm57 och du behöver inte eq'a ett piss, blir alldeles rätt snärt där,
vidare D112 + B1 på baskagge, ett givet val på pukor är Sennheiser's gamla rakapparater finns inget bättre, AKG c414 som overhead eller ett par c451 eller ett par bandmickar som heter Cascade Fathead beroende på musikstuk och sound!!!

en ambiensmikrofon i princip vad fan som helst hårt komprimerad genom en färgande pumpande kompressor typ TG1 eller Vintage design CL1MKII eller någon cool plugin gör susen det med*