Forum > Demolåtar

Damen med slöjan - Tokai

<< < (2/9) > >>

equality:

--- Citat från: Tokai skrivet 03.07.2011, 16:07:29 ---Och hur tror du musiken ska låta?
Själv är jag inne på lite jazzigt, men med popstuk. Tänkte ett tag på nåt skumt arty stuff där allt går i princip baklänges. Och sisådär alla effekter jag har. Kanske sluta låten helt crazy?
Den här tavlan visar på en kvinna som både är förförisk och samtidigt blyg. Vilket attraherar mig mycket.

--- Slut citat ---

Roslin var ju en utomordentlig porträttmålare men sämre på landskap tydigen. Av alla Linnés porträtt gillade blomsterkungen själv bäst det av Roslin, det som pryder hundralappen. Får inga musikidéer direkt av slöjdamen men ser fram mot att höra dina med kombinationen blyg och förförisk. Kul!

Tokai:
Nu har jag lagt musik till texten!

equality:
Fint! Sett fram mot denna. Intressanta instrumentval och de låter verkligen bra. Vad är det? Känner att jag måste varva ner från mitt projekt på 106 BPM för att kunna möta denna Dam med Slöjan. Tycker du får in österländsk mystik vilket passar bra tillsammans med västerländska och lite jazziga tongångar och den funkar utmärkt till texten. Tänker av nån anledning på Blå Tåget, kanske för jag kan tänka mig ett klarinettsolo. Funkar dock utmärkt så här. Mixen bra. Arret är jättebra särskilt vibrafonen gillas. Stränginstrumentet till vänster (sitar?) slår lite hårt i min vänstra mp3-lur och knäppljud vid 1:30, 2:04, 3:13 om man skall vara petig.

mahan:
Tjou Tokai!
Mycket stämningfull låt här på gång. Du frågar efter lyssnartankar och här kommer mina väldigt mångfaldiga tankar:
- introt får mina (?) tankar till julen (white christmas), snygga stråkar, fina harmonier, bra arr.

- versen drar mig till till 50-talet, med sina enkla men karaftfulla låtar, allt detta före rocken bröt sig igenom. Sången e just sådär lite blygt men ändå starkt och känslofullt presterad.

- Chorus då.... det är den delen som jag inte riktigt får tag i, dels för att den instrumentala och för att den mentala tanken för mig långt österut, iofs väldigt snyggt lirade österländska instrument och arret för dom sitter åxå fint men jag får inte chorusdelen att passa in i helheten. Vem vet kanske hon med slöjan är österlänsk...

Hur som helst, ett snyggt och väljobbat alster som inte riktigt tog mig med, men det är väl mitt fel tror jag, ska lyssna nåra rundor till ifall jag hittar den röda österländska tråden! :)

h.  johan

Eddi:
Nope jag går inte igång på det här sorry. Lite väl många "damen med slöjan" och låten kommer inte igång heller riktigt trots jäkligt fina ljud med tablas och indisk sitar.  Vill att det ska explodera mera men det gör det inte. Och du håller tillbaka rösten en hel del hör jag.
Konstruktivt - se över om du inte kan dubbla hastigheten på nåt sätt då j*klar kan det hända saker.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion