Forum > Demolåtar

Damen med slöjan - Tokai

(1/9) > >>

Tokai:
Nu med musik!

Tänker göra ett experiment
Lägga ut texten utan musik
Tanken är att få lyssnaren associera till musik och sen lyssna och jämföra med den musik jag inom snart kommer att lägga upp

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alexander_Roslin_001.jpg?uselang=sv

DAMEN MED SLÖJAN

1.
På konstmuseet
hänger ett
porträtt
av en kvinna
bakom en hinna
av fernissa
svår att missa

Refr
Damen med slöjan

2.
Hon är så fin
målad av Roslin
har nåt att dölja
bakom sin slöja
en hemlighet?
ingen som vet

Refr
Damen med slöjan

Låten handlar mycket om illusion. Vad är det som damen ser? Mig? Flörtar hon med mig? Eller vill hon berätta nånting? Gåtfullt.
Många har skrivit om denna tavla och menat att det har att göra med verklighet kontra illusion. Att det finns något annat bakom det synliga, Hur som helst har jag länge varit förtjust i denna målning.
Fru Roslin dog några år senare i bröstcancer.
Har inte mixtat nåt alls, bara lite automat på sången. Finns säkert en massa att kommentera. Själv tycker jag det låter rätt så ok i detta läge.
Enligt texten/ bildens (se länk) idé har jag bara använt instrument som ger en illusion av riktigra instrument, bortsett från sången.

Instrument:
Trummor
Bas
Tablas
Sitar
Basfiol (Ståfela)
Viola
Cello
Harpichord
Vibraphone
Mellanöstern stråkar

Version 2:

equality:
Kul idé. Fin tavla, hade en reproduktion som dottern snodde när hon flyttade. Texten ger lite samma vibbar som inför Mona Lisa.

Dividend:
Gillade texten! Går nog att göra mycket med, musikaliskt :) Får nästan lust att skriva en tredje mellanvers :)

Tokai:

--- Citat från: equality skrivet 03.07.2011, 15:54:59 ---Kul idé. Fin tavla, hade en reproduktion som dottern snodde när hon flyttade. Texten ger lite samma vibbar som inför Mona Lisa.

--- Slut citat ---
Och hur tror du musiken ska låta?
Själv är jag inne på lite jazzigt, men med popstuk. Tänkte ett tag på nåt skumt arty stuff där allt går i princip baklänges. Och sisådär alla effekter jag har. Kanske sluta låten helt crazy?
Den här tavlan visar på en kvinna som både är förförisk och samtidigt blyg. Vilket attraherar mig mycket.

Tokai:

--- Citat från: Dividend skrivet 03.07.2011, 16:01:28 ---Gillade texten! Går nog att göra mycket med, musikaliskt :) Får nästan lust att skriva en tredje mellanvers :)

--- Slut citat ---
Skriv den! Behöver ett mellanparti. Den hör tavlan omnämns ibland vad gäller verklighet kontra illusion. Man använder ibland termen "Mayas slöja", ett hinduistiskt uttryck. Vad vi ser är inte det sanna, typ. Det finns en annan sanning bakom det ytliga. Filosofen Schopenhauer var inne på det också. Lite som i filmen Matrix. Trix i matrix - där har du ett bra rim! Eller uselt...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion