Forum > Färdiga produktioner
Rattlesnake - Stalker
Rattlesnake:
Oj vad kommentarer det har ramlat in - kul!
--- Citat från: Marruschkka skrivet 08.05.2011, 15:34:10 ---Psykpop? :D
Njae, tycker jag inte, det är en hittig refräng här, men det är nåt med rösten på den här, låter nästan pitchat, som du sjungit in den 3 toner lägre, sen ändrat tonarten så det blir lite nasalt..hm..kanske en mixfråga..ev. kan en equalizer kanske ta fram mer mellanregister och bas?
Annars låter det som en bra mix i mina öron.
Bra låt, med lite mer trix blir det en hit ;)
--- Slut citat ---
Du har så rätt, avslöjad... Mixen är upp-pitchad 70 cent, dvs en 7/10-dels halvton. Trodde inte det skulle bli så tydligt... :o :)
Många 60-talslåtar är ju pitchade mer än så. Jag ville testa att göra det som effekt, så jag spelade in grunden lite långsammare med avsikt. Men min redan från början nasala röst kanske inte blir bättre av den operationen.
Kul att du gillar den! ^_^
Rattlesnake:
--- Citat från: MaxB skrivet 08.05.2011, 15:34:55 ---Pukorna i borjan har ganska mycket "bumlighet" i min lyssning. Basen som sen tar över är tajt men jag upplever att den tar mycket energi med sin volym och/eller bas.
--- Slut citat ---
Intressant observation. Jag märkte samma sak och jag tror det har med pukorna att göra, inte att basen får trumkompet att ducka. Kanske blir bättre av att skära bas på pukorna.
--- Citat från: MaxB skrivet 08.05.2011, 15:34:55 ---
Ljudet på sången gör att det låter som du pitchat rösten, kanske det Eddi var inne på?
Är det inte så? Vilken signalväg går sången? Vilken mikrofon, eq, effekt, mycket kompressor?
Jag skulle vilja att sången skulle vara mer bright men antar att du medvetet skapat detta sound på sången som jag upplever lo-fi. Antar att det är medvetet och ska vara så.
--- Slut citat ---
Jag ville göra något annorlunda så jag tog och spelade in sången med en SM-57:a genom en emulerad gitarrstärkare med rätt mycket dist. Valde en annan stärkare med fjäderreverb och gjorde en dub. På verserna är dubbarna utpanorerade, på refrängen i center då även en understämma går. Hela låten är sedan pitchad.
Trummorna,hihat (hör jag inte), crasch och virvel låter också mycket lo-fi. Mycket komprimerade?
--- Slut citat ---
Visst är de komprimerade men framför allt är det grundljudet i dessa trummor (ez vintage) som gör att det låter Lo-fi. Men jag vill ha det så.
Är det meningen att gitarren egentligen ska höras då den glider iväg i bakgrunden, vid 119?
Låter lite plötsligt inklippt(?) då allt drar igång direkt efter det.
Jag tycker det låter hyfsat men upplever att det låter mer lo-fi än nödvändigt. Har du tänkt att det ska vara så?
--- Slut citat ---
Nja, gitarrena skulle nog ha fimpats. Blev ju inte nån jättekul effekt precis.
Jo, jag hade nog tänkt det skulle bli lo-fi, men frågan är om det blev för mycket.
Stort tack för utförliga kommentarer. Trodde dock du skulle kommentera mellotronen. ;)
Rattlesnake:
--- Citat från: scorpions91 skrivet 08.05.2011, 16:17:46 ---När jag hörde sången så var första tanken på Beatles! B)
--- Slut citat ---
Förr blev jag lite sur över sådan här kommentarer då jag trodde jag gjorde unika grejer, men jag har insett att det mesta jag gör låter Beatles på något sätt, och jag antar att du menar det som en komplimang. :) Tack!
MaxB:
--- Citera ---Stort tack för utförliga kommentarer. Trodde dock du skulle kommentera mellotronen.
--- Slut citat ---
Mellotron, va e de? :wub: é ju vardagsmat nuförtiden...
Rattlesnake:
--- Citat från: Eddi skrivet 08.05.2011, 16:59:00 ---Jag bröt mot min egna regel att aldrig ge negativ kritik med vin i kroppen - ety det alltid blir så onyanserat. Viket härmed bevisades :rolleyes:
Låten inleds med en säckpipa till höger sedan kommer en acke också till höger och sedan en röst som jag tycker låter Musse Piggifierad till höger något senare kommer en mer normal stämma in till vänster som släpar efter. Så det är mixen och användningen eller rättare sagt resultatet av pluggarna som inte faller väl in i mitt öra. Flytta acken till vänster och skruva ner lite på pluggarna för versen så att rösterna kommer mer mot mitten och inte blir så skruvade. I refrängen låter det helt ok. Själva åten är lite struttig men glad så den har jag inga invändningar emot - grejen är att jag inte kommer förbi versrösten för att kunna höra helheten.
Så nu hoppas jag det blev något mer nyanserat :)
--- Citat från: Rattlesnake skrivet 08.05.2011, 13:01:08 ---Hej Eddi,
Tack för att du ville lyssna och kommentera. Men jag uppskattar mer konstruktiv kritik än så här. Jag fattar att du tycker tonarten är fel, men är den för låg eller för hög? Är det hela låten som inte låter bra eller menar du sången endast? Och inga synpukter i övrigt? Nehej.
Kom igen, du kan ge bättre feed än så här. :)
--- Slut citat ---
--- Slut citat ---
Nu så! ^_^
Mysko det där hur du upplever panoreringarna. I min lyssning ligger säckpipan i mitten, acken något till höger, mellotronen till vänster med pukorna. Leadsången ligger nästan helt isär. Om någon låter starkare är det den till vänster. Men det behöver inte vara jag som har rätt här, jag hör inte diskant lika bra på höger öra.
Hela låten är som sagt piff-och-puffiserad! Mer än en kvartston, mindre än en halvton. Den som har perfekt gehör upplever det nog att vara "between the cracks". Men en halvton blev för mycket.
Struttigheten är det som jag gillar sämst i den här låten. Svårt att bygga bort.
Tack för förtydligandet. Jag noterar bristerna och försöker rätta till. :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida