Forum > Färdiga produktioner

Eddi-The Strangers are here

<< < (10/12) > >>

MaxB:
I första versen fortsätter gitarren till vänster och pianot till höger att spela melodier. Jag menar att de i min mixvärld inte ska vara där då sången kommer in. Du har dragit ner men jag tycker de inte ska behöva vara där och om de ska vara med ska de inte spela många toner alls

Kul med sticket som kommer in efter två minuter. Där är det kul att de låter som en theremin!

Jag gillar inte fuzzljudet på sologitarren till vänster efter det.

Jag saknar en distingt basgitarr som hörs tydligt utan att ta för mycket plats. Har du eq:at basen på något sätt? Vad spelar bas? Elbas eller annat?

Solot till vänster efter 248, låter inte harmoniskt, skulle kunna läggas om. Men å andra sidan kanske den guran är en av dessa "strangers in the closet" och hur harmoniskt ska de låta.

Blir inte riktigt klok på den här låten. Den är troligen det som är behållningen med den.

Rattlesnake:
Intressant med låtar som har olika partier. Det är ju alltid ett konststycke att få ihop dem så det blir naturligt. Den biten tycker jag funkar bra. Däremot gillar jag partierna olika mycket. Verserna och introsvängarna tycker jag blir för melodiskt enformiga och lite mekaniska i rytmen. Refrängerna är bättre men saknar riktigt tryck i arret. Refrängen skall vara låtens klimax, men det är något som saknas, kanske stämmor eller körer? Bryggan mellan vers och refräng är genial!

Jag saknar bas i första halvan av låten, det känns som den kommer smygande eftersom. Tycker det är sådär. Bas har potential att styra intensitet, men jag tycker inte du utnyttjar den möjlighet. Du använder istället bara basen som en slags bastrumma för att fylla ut botten. Jag skulle ha provat att lägga basen en oktav högre upp på refrängerna, eller ge den en friare roll.

Sången på verserna låter OK. Påminner lite om synthgrupper på 80-talet, ex vis Visage. Sången låter inte bra på refrängerna, de högsta tonerna hamnar på falsettgränsen och spräcker rösten. En annan tonart, en helton lägre skulle ha funkat bättre. (Jag tycker så, det är ingen "hämnd" för att du tyckte min låt gick i fel tonart.  :))

Du vill nog ha ett annat sound på gitarrer och trummor än vad jag brukar ha, så sådant är lite svårt att bedöma. Men mixen tycker jag generellt är bra, har inget att anmärka på den.

robblar:
Jasså, det heter "theremin". Enda en dings man må ha i skapet. Grr  :)

MaxB:

--- Citat från: robblar skrivet 09.05.2011, 16:20:48 ---Jasså, det heter "theremin". Enda en dings man må ha i skapet. Grr  :)

--- Slut citat ---

Hörde att ljudet finns i Cubase 5.. Stämmer det?

Bribedant:

--- Citat från: Eddi skrivet 09.05.2011, 02:22:22 ---Aha det var det du menade med svajet - Puh - dåså.

--- Slut citat ---

Nädu, det är inte synten som svajar utan låten.
Min syn på saken:
Sången hänger fast i låten med bara ett pekfinger. Kan liksom gå åt helvet när som helst. Spännande. Keyboard och gitarrsoundet verkar framplågade ur grejer som inte funnits på marknaden sen 80 talet. Fanimej unikt idag. Ev. slagverk verkar vara uppfunnet av kompositören själv och arret driver mig till vansinne. Jag får sitta och väntar på att Theremin bryggan ska komma. Förväntansfull. Det är dessa imperfektioner som gör låten och produktionen kul och får mig att lyssna på detta mer en en gång.
Finns  låtar/produktioner här på KR som är mycket bättre gjorda än "The Strangers are here" men lämnar mig oberörd. En lyssning räcker. Oftast är de låtarna stöpta enl. form. 1A och soundet polerat för att INTE sticka ut eller vara oroväckande intressanta. Hör detta titt&tätt, låtar som kopierar utan att vara bättre.

MaxB sammanfattar det hela rätt bra "Blir inte riktigt klok på den här låten. Den är troligen det som är behållningen med den."
Precis.

Om sedan gitarrer låter annorlunda eller det är för lite bas, diskant eller hela stereobilden är inverterad och sedan dividierad med noll är alltså i mina öro konstnärlig frihet och är en av anledningarna till att det är svårt att kommentera låtar i demo forumet.

Ska forum kommentarer utgå från någon allmänt accepterad "norm" om hur det ska låta? En outtalad mall skapad av anglosaxiskt poplärmusik under årtionden av kulturell indoktrinering? Personligen funkar jag inte så. Leve det proggresiva, nyskapande och experimenterande musikskapandet. Den som får lyssnaren att haja till. "Vafan, en Theremin!?"  :P

När gick KR kritikern senast fram till den utställande målaren och påpekade, - Du, du skulle defintivt behövt lägga på lite mer blått på den här tavlan. Och kanske måla lite mer.... öh, snyggt.

</rant>

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion