Kontrollrummet

Robblar / Darris - Vinter

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Låt: Vinter (Robblar / Darris)
Piano: Darris
Kassegitar: Robblar
Strømgitar: Robblar
Sang/kor: Robblar
Bass: Robblar
Slasketrommene er sampletank brush tite.
Teksten, som vanlig ikke shakespeare (men rimer stort sett!)

Vinter (Larsen/Yttersian)
Lange mørke kvelda, kaldt og trasig vær
Kvikksølvet i staven slår i boinn
Æ sjer dæ, og æ høre stemma, men du e itj her
Æ har vært alein og kjerringlaus ei stoinn

Endelig kan vi vær sammen, kjenne at æ tør
Du e varm og god og full av liv
Fortsatt e det vinter og det storme og det snør
Men æ har fått litt ainna perspektiv

Ref:
No e det vinter igjen
Varmen har forlatt mæ
Vinter igjen
Jo det e det vinter igjen
Kulda har fått satt sæ
Vinter igjen


Instrumentalsnutt

Snøen lave ned i svære filla
Kaille føtter, frost i marg og bein
Gruble over ka det va æ villa
Kanskje e det best å vær alein

Ref

Darris kom med en sak han hadde fiklet med på pianoet sitt. Vi slasket det ferdig i kveld/natt og her er resultatet!
Håpet er at vinteren vil forsvinne nå, slik våren gjorde da vi lagde "Vår".

Vel vel. God natt :)


-Robert
« Senast ändrad: 13.12.2011, 02:25:04 by robblar »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt stämningsfyllt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Hur ska du ha det ????
Ena stunden Vår och sedan Vinter,jag har i alla fall bestämt mig för att bojkotta vintern det närmsta halvåret,MINST. :lol:
Nämen annars är det väldigt stämmningsfullt och samma goa ljudbild.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil

asti

  • Gäst
Mjuk och fin låt! Sköna harmonier i "refrängen", men tycker sången blir lite
för återhållsam vid "No e det vinter igjen". Annars känsligt och bra sjunget.
Fint med vispar, men lite mer variation i trumspelet vore bra, särskilt när det inte är sång.
Mycket smakfulla gitarrsolon, både akustiskt och el! Kanske det senare kunde kortas ner något....
Kanske pianot kunde ha lite mindre reverb - låter lite avlägset......
Skön lyssning!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok jag tänkte att jag skulkle plocka fram mitt mest kritiska öra till den här låten - det är ju lite svårt att vara kritisk till detta faktiskt eftersom helheten är så gjuten men några synpunkter kanske.
Pianot plastigt
Inte tillräckligt med bredd på låten
Bra ackelir
Bra sologura men alltför distfattig
Trönderskan klarar jag inte riktigt vijnter ijgen - kan man inte sjunga på norsk så att säga ....??? Min mest dåliga plump.
Mer liv på trummisen vill jag ha han sojmnar ju.

Sammanfarttningsvis skön låt med alltför få utstickare - man glömmer den så fort man hört den och det tycker jag är synd.
Fasen vad kritisk jag varit nu  :D

PS. du har en riktigt bra röst.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Jay Thomas

  • Gäst
Väldigt fint! :) Låter norskt, kan inte förklara det mer än då. Gillar, utom möjligtvis pianoljudet som används. Låter lite för mycket Yamaha elflygel för att passa in i ljudbilden, tycker jag. Annars är det top notch!


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Tusen takk for kommentarer! Beklager at det tar litt tid å få svart dere (og kommentert i deres tråder) nå om dagen, er det ikke jobbet så dukker det opp nye låter som må slaskes inn (Laffen sitter stadig hjemme med gitaren og klimprer og får akkordprogresjoner på hjernen sammen med nye grep som ingen visste fanntes), og nå i det aller siste har vi jo jobbet mot festival 17  :)

Skönt stämningsfyllt!

Takk MaxB :)

Hur ska du ha det ????
Ena stunden Vår och sedan Vinter,jag har i alla fall bestämt mig för att bojkotta vintern det närmsta halvåret,MINST. :lol:
Nämen annars är det väldigt stämmningsfullt och samma goa ljudbild.

Takk Uriah! Jo, det er en lang historie. Noe av det står i headeren.. vi lagde altså "Vår". Det var en j*vli fin dag, begynt å bli bart, ingen snø igjen, så Olav og jeg ble inpirert. Han hadde funnet noe fint på gitaren, så vi begynte der, laget akkordprogresjon, skrev tekst og slasket på melodi og annet i løpet av ettermiddag og kveld. Som vanlig ble det for meg å legge det siste av gitar, bass osv osv, miksing, litt mastering og jeg var ferdig sånn ca. kl 5.30 som vabnlig. Så jeg rakk førstebussen hjem. Da jeg kom ut kom svære snøfiller lavende ned! Våren var avlyst. Eller i alle fall utsatt på ubestemt tid! Det ble verre. Det blåste opp til snøstorm, og i løpet av noen dager var vinteren tilbake med full kraft. Vi, og de fleste vi kjenner la skylden på meg for å ha "gandet" bort våren ved å skrive "Vår". Jeg ble ridd av skyldfølelse og dårlig samviottighet i noen dager, helt til Darris kom med en liten snutt han hadde funnet på piano. Dermed ble idéen unnfanget, og i løpet av ettermiddag, kveld og natt den samme dagen ble "Vinter" til. Og som ikke det var nok, våren kom tilbake! Så nå vet du det.
Vi har forsåvidt fristet skjebnen igjen nå, Laffen og jeg kommer til å levere "Sommer" som vårt bidrag til festival 17. Håper ikke det vil påvirke værsituasjonen dramatisk... (i og for seg har vi jo nå fått høstvær med regn og vind, men...)

Riktigt riktigt fin melodi - begåvat!

 Takk!!  :wub:

Jeg synes selv melodien er fin, så nå er jeg livredd for at jeg selv eller andre skal finne ut at den er alt for lik noe som finnes fra før. Jeg legger ikke mye arbeid i melodi, og melodiene er sjelden klare før vi begynner å ta opp vokal. De kommer av seg selv når jeg har nødt å begynne å synge teksten oppå de akkordene vi har tenkt ut. I dette tilfellet sang jeg inn på nytt og fikk et innfall om å gå opp i steden for ned på linje 2, 3 og 3, noe som i følge meg selv gjorde susen. Første versjon var liksom korteste linje gjennom akkordprogresjonen, på en måte. (litt vanskelig å forklare)  :)

Mjuk och fin låt! Sköna harmonier i "refrängen", men tycker sången blir lite
för återhållsam vid "No e det vinter igjen". Annars känsligt och bra sjunget.
Fint med vispar, men lite mer variation i trumspelet vore bra, särskilt när det inte är sång.
Mycket smakfulla gitarrsolon, både akustiskt och el! Kanske det senare kunde kortas ner något....
Kanske pianot kunde ha lite mindre reverb - låter lite avlägset......
Skön lyssning!

Takk Asti! Trommespillet er (som vanlig) slask. Jeg mangler en god VSTi / midibibliotek. Har planer om å kanskje anskaffe noe toontrack greier, men enn så lenge sitter jeg med sampletank og midi-editoren i reaper, og det er nok litt for tung-redigert til at det kan bli helt topp. Blir mye looping (i.e. ensformig)
Jeg korter aldri ned en gitarsolo! (Vel.. jeg gjorde det på "Sommer", men normalt ikke) Jeg kan gjerne forlenge dem!
Darris ble litt skuffet over at du synes pianoet hans er avlegs, han mener det er ganske nytt. Jeg forsøkte å si at "avlägset" kanskje betyr noe annet på svensk. Altså, jeg har ingen erfaring med å mikse piano. Nå ble det slik at vi endte opp med å bruke audioen og ikke midien, selv om jeg har midisporene lagret også. Darris sier han vanligvis har noe reverb i pianoet, og jeg har jo i tillegg kjørt lyden gjennom samme plugg som gitarene (csr hall, large2), men med litt mindre inngangsnivå. Så det ble kanskej litt mye, da. Men som sagt, jeg har ikke veldig god kjennskap til hvordan et bra piano skal høres ut.

Ok jag tänkte att jag skulkle plocka fram mitt mest kritiska öra till den här låten - det är ju lite svårt att vara kritisk till detta faktiskt eftersom helheten är så gjuten men några synpunkter kanske.
Pianot plastigt
Inte tillräckligt med bredd på låten
Bra ackelir
Bra sologura men alltför distfattig
Trönderskan klarar jag inte riktigt vijnter ijgen - kan man inte sjunga på norsk så att säga ....??? Min mest dåliga plump.
Mer liv på trummisen vill jag ha han sojmnar ju.

Sammanfarttningsvis skön låt med alltför få utstickare - man glömmer den så fort man hört den och det tycker jag är synd.
Fasen vad kritisk jag varit nu  :D

PS. du har en riktigt bra röst.


Takk for kommentaren Eddi!
Hva mener du med "plastig"? Det er litt plast på pianoet, men sidene er av tre. Det er en nord 88ex. Aner ikke hvilken lyd han brukte, det kan jeg finne ut. Med bredde mener du stereobildet? Vi spilte inn pianoet på stereospor, men jeg synes også det høres litt "smalt" ut. Kanskje bedre å legge pianoet i mono og dytte det litt ut til ene siden? Akk-gitarene er jo doblet opp og pannet ut, men de er kanskje så like at det ikke gir så mye breddefølelse... kanskje jeg burde fylle på her og der med flere instrument? Jeg har dessverre ingen god piano plug-in heller, så der er det også sampletank som gjelder. Her har jeg lurt på å kjøe "ivory" men jeg spiller jo ikke piano selv så den sitter litt langt inne.. :)
Sologitaren mener jeg hadde "amplitube fender deluxe 65 stereo crunch" eller noe deromkring (samme som de andre av de siste låten jeg har lagt ut). Men jeg har spilt inn med min nye gitar isteden for den gamle stratocasteren, så det er kanskje litt annerledes. Jeg liker sololyden gaske godt, det blir fort litt for mye hvis man setter seg å ratter dist  ;)
Jeg kommer nok ALDRI til å synge på "norsk". Det blir trøndersk eller engelsk. Det får duge.  ;)
Trommisen er loopy!  :)

Väldigt fint! :) Låter norskt, kan inte förklara det mer än då. Gillar, utom möjligtvis pianoljudet som används. Låter lite för mycket Yamaha elflygel för att passa in i ljudbilden, tycker jag. Annars är det top notch!

Takk skal du ha Jay Thomas!
Det ER jo littegrann norsk. Dialekt fra ca på høyde med Østersund på kartet. (Jämtland var vel forresten Norge for noen år siden...) Vet ikke om jeg vil si at melodien er norsk, men den er kanskje det også... nå må jeg nesten lage en engelsk tekst for å teste!
Jeg begynner å forstå at jeg bør preparere midi-sporet og skaffe meg en god piano-plugin... hva bruker dere som kan dette med piano?  :)

-Robert


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Refrängen är riktigt bra. Skön harmoni och sval ton. Sologitarren sitter klockrent också. Verserna och musiken i övrigt fångar mig inte riktigt men är ett gott hantverk. Två tummar upp, alltså. 


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Lika fint som alltid!
Men undrar lite, hur spelar du in sången tex? Det låter aningen överstyrt. jag har haft samma problem med en dyr preamp jag kopplar via spdif till min porta. Fattade först nyligen att jag måste "padda" ner ingången på portan för att få det att stämma så de jobbar ihop.
Makalöst vackert gitarrspel här, helt otroligt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


asti

  • Gäst
Med avlägset menar jag "långt bort". Skulle vilja att det ligger närmre i ljudbilden,
vilket kanske kan lösas med mindre reverb....?  :)




Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Det här gillas, även om jag helst av allt vill glömma bort vintern nu! Sologitarren är fantastisk! För en som lyssnat på Bjørn Eidsvåg och Kaisers Orchestra är trönderskan inte något stort problem. Möjligen lite blek sång på vissa ställen, men det kan ju höra till stämningen...
Fint!
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Takk for kommentarene!  :)
(Men glem nå for all del ikke å stemme på festivallåtene!  B) )

Refrängen är riktigt bra. Skön harmoni och sval ton. Sologitarren sitter klockrent också. Verserna och musiken i övrigt fångar mig inte riktigt men är ett gott hantverk. Två tummar upp, alltså. 
Takk for begge de tomlene Piddleton!  :)

Av en eller annen grunn liker jeg selv melodien på verset bedre enn refrenget. Heheh. Sånn er det. (Men roligare å spille gitar over refrenget!)

Lika fint som alltid!
Men undrar lite, hur spelar du in sången tex? Det låter aningen överstyrt. jag har haft samma problem med en dyr preamp jag kopplar via spdif till min porta. Fattade först nyligen att jag måste "padda" ner ingången på portan för att få det att stämma så de jobbar ihop.
Makalöst vackert gitarrspel här, helt otroligt.
Takk, Håkan!
Jeg synes ikke sangen låter overstyrt. MEN: Jeg la akkurat nå merke til at på min web-site blib.no høres det nokså overstyrt ut. Aner ikke helt hvorfor, kanskje har det noe å gjøre med at spilleren har problemer med 48kHz/24 bit(??) Jeg synes det høres ok ut i KR-spilleren, imidlertid. Grunnen til at jeg ikke mastrer det til 44.1/16 er at driveren lydkortet mitt ikke ser ut til å støtte det - får feilmelding i t-racks (aner ikke hvorfor det heller, men jeg har ikke tatt meg bryet med å undersøke saken nærmere) Jeg har også spilt inn en del av dette uten å ha med noen som kan sjekke nivåer mens jeg synger. Så.. mulig det har vært litt for mye av og til. Jeg bruker på sang den innebygde preampen i echo AF8. Har forsøkt med min andre også, som heter presonus tubepre, men synes mer transparent er bedre. (Bruker tubepre på gitar!)  Gainknotten på AF8 er noe wonky, så det er egentlig litt på lykke og fromme hva som går inn om jeg ikke har med noen til å følge med. Øvre del av området gir mye mye mer gain veldig fort. Bruker aldri pad på mikrofonen (AT4050) og har antakeligvis ikke særlig god mikk-teknikk ennå  :)  Så njå.. er nok voldsomt mye og gå på her. (Er vel derfor man er registrert på KR  :) )

Med avlägset menar jag "långt bort". Skulle vilja att det ligger närmre i ljudbilden,
vilket kanske kan lösas med mindre reverb....?  :)
Var nok jeg som rota til den reverben. Darris fortalte meg etterhvert at han allerede hadde en god del verb på claviaen så det var helt unødvendig av meg å legge på enda mer etterpå... Skal se hva jeg kan gjøre med midi-filene når jeg får litt tid. (Nå er det lyden fra claviaen som høres, "yamaha cp80" eller noe sånt var det visst..) Muligens blir det ny-opptak også når vi får øvet litt mer på låten, får se. Vurderer å kjøpe inn en pianoplugg. Kanskje blir det "truepianos". Noen som har testet den?

Det här gillas, även om jag helst av allt vill glömma bort vintern nu! Sologitarren är fantastisk! För en som lyssnat på Bjørn Eidsvåg och Kaisers Orchestra är trönderskan inte något stort problem. Möjligen lite blek sång på vissa ställen, men det kan ju höra till stämningen...
Fint!
Tusen takk, Morgonte!
Den bleke sangen er det kanskje ikke mye å gjøre med, men jeg kommer før eller senere til å gjøre et nytt forsøk. Tror det blir noen endringer i teksten også.