"Ghostriders in the sky"? Den måste jag kolla in. Tycker de sista utgåvorna från Cash är riktigt bra och har en fantastisk nerv i sången.
Kanske associerade fel? Den är från hans tidiga karriär. Känd.
Jo, han var bra den gode Cash. Allvar och humor och trovärdighet. Han var sin scenpersonlighet mer än de flesta "Konstruerade" artister nuförtiden. Kanske också hans problem.
Förstår inte riktigt vad du menar med "utan musik". Menar du att det för dig räcker att läsa texten eller höra den "reciteras"?
Ja, för mig, så får jag lika mycket ut av en poetisk text när jag läser den själv (eller reciteras) som när den är sångtext.
Förstår att du inte tar åt dig, men jag försöker formulera mig rätt här. Vi var ju inne på "Monty python" (mitt exempel) på när en allvarsam text har misslyckats

Nu är ju inte du i närheten av just DEN problematiken, men jag upplever att det skär sig mellan musiken (varför vet jag ej

) och budskapet i just den här. Men inte på ett humoristiskt sätt, mer som filmer som Schindler's list (som jag inte uppskattade).
"Schindler's list" var en viktig film som för mig handlade om människans inneboende grymhet - vad vi är kapabla till under fel påverkan/omständigheter.
Jag tycker Spielbergs arbete med att dokumentera judars upplevelser under nazitiden, efter Schindler och på film, är mycket viktigare. Ett antal dygn film, för eftervärlden. Jag tyckte Schindler's list kändes spekulativ och vältrade sig i ohyggligheter för effektens skull. Och upplevde Schindler som en kostymklädd indiana jones i några scener.
Men jag vet att många tyckte om den, av de skälen du skrev ner. Dålig liknelse, men på nåt sätt skär sig "budskapet" (i Schindler och poesin du skriver, som båda är bra) sig med själva framförandet (typ 1gång på 10). Det känns (för mig) inte som rätt sätt att förmedla denna text?

Äh, det är inte viktigt

Jag babblar ju mest här

Svårt att förklara och det är ju inte viktigt egentligen!
Det är som jag skulle börja klaga på min egen text till Du är min vår (som upplevdes som cheesy av nån) av samma orsak.. hehe
Det viktiga är ju att man får en ärlig respons. Den lär man sig mest av.
Absolut!
« Senast ändrad: 24.03.2011, 11:07:57 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882