Kontrollrummet

Jonnerstone - Turn my head --- ny refräng.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjo!

Postar inte så mycket här på demosidorna längre då jag inte hinner göra så mycket musik för eget bruk nu för tiden. Blev dock inspirerad av drloop's senaste alster som doftar skönt 80-tal. Jag efterlyste där att implementera lite mer modernare sound åt "Mew" hållet (ett band från danmark för er som inte vet). Så jag knåpade ihop detta idag. Det är bara en Vers, brygga och ref. Reffen blev lite väl poppig, schlager. Så den ska göras om.

Inget intro heller än, så låten smaskar på direkt med sång!

Slasksång, slasktext som e melodynad till tusen och i stort sett helt omixat.

Känns det som lite modernare 80-tal eller är jag helt ute och cyklar??

Ny refräng

[mp3=200,20,0,center]http://extrememetalpages.com/korea/micke/turn_my_head/Turn%20My%20Head2.mp3[/mp3]

Gammal refräng

[mp3=200,20,0,center]http://extrememetalpages.com/korea/micke/turn_my_head/Turn%20my%20head.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 07.03.2011, 22:38:45 by jonnerstone »


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
90-tal, tycker jag. Och det är väl ett lite moderna 80-tal. :D Lovande bit, skön ton och känsla (avslappnad men med ett driv, liksom). Ganska hit-smakande.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tycker det låter helt up to date. 80 tal. Njae.

Men detta kommer bli bra. Keep going!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
90-tal, tycker jag. Och det är väl ett lite moderna 80-tal. :D Lovande bit, skön ton och känsla (avslappnad men med ett driv, liksom). Ganska hit-smakande.

Ja 90-tal måste ju anses som ett modernare 80-tal  :lol:

Jag e rätt nöjd med vers och brygga, får se vart det bär med reffen.

Tack för tyck  :)
Tycker det låter helt up to date. 80 tal. Njae.

Men detta kommer bli bra. Keep going!

Så då menar du m.a.o att jag är helt ute och cyklar  :D

Får pula vidare nästa gång jag får tid över för lite eget lajjande  :)

Tack ska han ha för uppmuntran.

(dags för en irl igen i götet eller u-sala snart tycker jag  :))


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skitsnygg vers och brygga! Hört lite Mew (gillas!) och det här ligger nära i soundet tycker jag. Låter mer nutid än 80-tal åtminstone om jag försöker minnas de band jag gillade på den tiden (Tears for Fears, Nick Kershaw, m fl) och den enorma virveltrumma som hörde till det decenniet.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Jag tycker nog att det låter modernare än 80-tal! Men det låter bra!  :)
Väldigt snygg brygga mellan vers och refräng. Sången är lite låg, speciellt i versen.
Får nog ta och kolla in Mew!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Skitsnygg vers och brygga! Hört lite Mew (gillas!) och det här ligger nära i soundet tycker jag. Låter mer nutid än 80-tal åtminstone om jag försöker minnas de band jag gillade på den tiden (Tears for Fears, Nick Kershaw, m fl) och den enorma virveltrumma som hörde till det decenniet.

Mmmmm Nik Kershaw, han va bra. Han släppte nytt för inte så länge sen, fortfarande musikaliskt bra men lite tråkigt tyvärr.

Förhoppningen var att plocka bort dom element som dom flesta gör sig lustiga över när det gäller 80-tal, som t.ex den gigantiska virveltrumman och den reverbindränkta sången. Göra det mer modernt men ändå lite med en känlsa av 80-tals ljud (som t.ex klockljudet i bakgrunden) Inser själv nu efter några lyssningar att jag nog förlorade 80-tals känslan helt på vägen  :lol:

Tack för tyck  :)

....och så kör vi en gammal goding med herr Kershaw



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Behövde bara 15 sekunder innan jag gillade det.
Gogogo!
Gör klart snart!

Ps. Skall uppdatera Crying senare. Var bara tvungen att löpa 80tals linan ut den här gången. Ds.

Härligt att du gillade....tack för inspirationen   :wub:

Ser väldigt mycket fram mot en uppdaterad version av Crying, och som sagt du löpte linan ut helt jäkla klockrent  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tycker nog att det låter modernare än 80-tal! Men det låter bra!  :)
Väldigt snygg brygga mellan vers och refräng. Sången är lite låg, speciellt i versen.
Får nog ta och kolla in Mew!

Japp du har rätt, jag missade målet helt   :blink:  :D

Sången är medvetet låg eftersom det är en slask med slasktext med ord ihopslängda utan nån som helst logik eller tanke.

Ny reffe finns i huvudet, ska bara få tid att mecka ihop den också.

Mew rekomenderas starkt, framförallt deras "Frengers" platta. Intelligent pop/rock och en grym trummis.

Länk till plattan om du har Spotify:



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja låter ju hur bra som helst...versen och bryggan är super..Gillar "åkningen" , synthprylen in till bryggan, reffen är bra den med, men versen lovar mer kan jag tycka...bra bra!  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kershaws Wouldn't it be good är min favorit av honom. Så snygga harmisar och tonartsväxlingar... Tack för den!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Jättebra vers och brygga som andra har sagt. Behaglig melodi och trevlig ackordföljd. Refrängen är bra, men synthen skär lite för mycket i mina öron, står ut väldigt mycket. Jag antar att det inte kommer låta så när den mixas ordentligt sen. Bra låt!


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
jag har faktiskt mew's 'frenger'  länge sen jag lyssnade på den.. jag får bestämt leta upp den..    :)
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Gillar låten och melodin.... framförallt refrängen :D
Lite fullt tyckte jag det var i mina lurar... lite mer luft i mixen hade jag velat ha... alltså, i väntan på en ny version :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Har inte läst vad alla andra tycker och tänker men spontant så låter det väl inte 80-tal utan snarare modernt och relativt hittigt?!??

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En annan som inte riktigt har koll på vad som är 80 90 eller 100 tycker att det låter modernt men som sagt jag har ju ingen riktig koll och inte bryr jag mig heller det låter bra tycker jag - lite låg sång men det var ju medvetet i detta skede.
När kommer min låt då? Väldigt lång leveranstid men inte ger jag upp för det :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja låter ju hur bra som helst...versen och bryggan är super..Gillar "åkningen" , synthprylen in till bryggan, reffen är bra den med, men versen lovar mer kan jag tycka...bra bra!  :)

Fick lite bonus tid över idag och fixade till en annan reffe. Ska bara få tid att göra en liten slaskmix på den och exportera ut.

Skönt att det övriga gillas iaf  :)

Tack tack
Jättebra vers och brygga som andra har sagt. Behaglig melodi och trevlig ackordföljd. Refrängen är bra, men synthen skär lite för mycket i mina öron, står ut väldigt mycket. Jag antar att det inte kommer låta så när den mixas ordentligt sen. Bra låt!



Nä där har du fel....refrängen är inte alls bra  :D

Blir det en färdig låt nångång så ska den givetvis mixas ordentligt, nu är det massor av frekvenskrockar och annat jox.

Tack för comment  :)

Gillar låten och melodin.... framförallt refrängen :D
Lite fullt tyckte jag det var i mina lurar... lite mer luft i mixen hade jag velat ha... alltså, i väntan på en ny version :D

Space

 :lol:

Jag kommer tighta till mixen ordentligt vid en eventuell slutmix, så en luftig mix är inget jag eftersträvar. Däremot så kommer jag separera dom olika bestådsdelarna ordentligt, men luftigt blir det inte  :D

Har inte läst vad alla andra tycker och tänker men spontant så låter det väl inte 80-tal utan snarare modernt och relativt hittigt?!??




En annan som inte riktigt har koll på vad som är 80 90 eller 100 tycker att det låter modernt men som sagt jag har ju ingen riktig koll och inte bryr jag mig heller det låter bra tycker jag - lite låg sång men det var ju medvetet i detta skede.
När kommer min låt då? Väldigt lång leveranstid men inte ger jag upp för det :lol:


Nä jag upptäckte att min 80-tals ambition sket sig. (Jag ville ju ha en 80-tals låt fast med ett modernt sound)

Eddi: Ja, tyvärr har jag ingen bra ursäkt, utan det är bara så att varenda gång som jag känner mig taggad för uppdraget så dyker det upp nåt med högre prioritet. Men det är bra att du inte ger upp :D



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Japp en ny refräng som iaf tilltalar mig själv bättre. Skönt att komma från überpop-refrängen som gränsade till schlager. Den här tycker jag känns mer suggestiv och skön, nästan som en förlängning av bryggan, med en melodihook.

Fortfarande slasksång och slasktext och fortfarande omixat.

[mp3=200,20,0,center]http://extrememetalpages.com/korea/micke/turn_my_head/Turn%20My%20Head2.mp3[/mp3]



(båda versionerna finns i trådhuvudet för den som vill höra båda)


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skön låt, gillar hela känslan
atmosfärisk pop/rock, bra sång.. hade iofs kunnat vara blygsammare med pitchkorrigeringen
men det är bara en smaksak..men jag tror det skulle bli mer liv i det hela

alla partier är starka, & sitter ihop utan att man tänker på sömmarna!

gott jobbat

/Larsson
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
skön låt, gillar hela känslan
atmosfärisk pop/rock, bra sång.. hade iofs kunnat vara blygsammare med pitchkorrigeringen
men det är bara en smaksak..men jag tror det skulle bli mer liv i det hela

alla partier är starka, & sitter ihop utan att man tänker på sömmarna!

gott jobbat

/Larsson
 :)

Kul att du gillar  :)

Det är som sagt bara slasksång och slasktext än så länge. Jag använder melodyne som ett verktyg i själva låtskapandet. Beroende på hur låten och melodin kommer till. Som i detta fallet är det ett ypperligt verktyg för att småjustera själva melodin tills man e nöjd. När sen hela låten med text och melodi är helt färdigskriven så kommer det att sjungas in i skarpt läge och då använder jag ingen pitchkorrigering på själva leaden utan endast på stämmor/körer. (om det nu blir jag själv som sjunger den). Så fram tills dess så får man stå ut med melodyneartefakterna  ;)

Tack tack!!
« Senast ändrad: 08.03.2011, 00:17:11 by jonnerstone »


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vacker melodi och fin hook i reffen, men jag tycker det låter så... ihopklistrat, din sång känns igen-limmad..melodyne?

Gud, vad jag känner mej gammaldags här, ha ha..det är nog så här det ska låta nu då :D

Det är ju snyggt detta, keep going :P

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Vacker melodi och fin hook i reffen, men jag tycker det låter så... ihopklistrat, din sång känns igen-limmad..melodyne?

Gud, vad jag känner mej gammaldags här, ha ha..det är nog så här det ska låta nu då :D

Det är ju snyggt detta, keep going :P

/Marre


Hej Marre och tack, men läs gärna vad jag har skrivit i tidigare inlägg ang. sång, både i trådhuvudet och senare i tråden så klarnar det nog.   :)
« Senast ändrad: 08.03.2011, 00:28:31 by jonnerstone »


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vacker melodi och fin hook i reffen, men jag tycker det låter så... ihopklistrat, din sång känns igen-limmad..melodyne?

Gud, vad jag känner mej gammaldags här, ha ha..det är nog så här det ska låta nu då :D

Det är ju snyggt detta, keep going :P

/Marre


Hej Marre och tack, men läs gärna vad jag har skrivit i tidigare inlägg ang. sång, både i trådhuvudet och senare i tråden så klarnar det nog.   :)

Jojomänsan, jag har läst, och det låter ju fint detta :D

Kör järnet, det kommer bli bra :)

/Marre
« Senast ändrad: 08.03.2011, 01:27:15 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det svänger bra detta. Bättre än i första versionen så du är på rätt väg.

Om jag ska komma med något så kanske att den skulle kunna få bli mer elektrisk, framför allt trummorna. Passa dig så du inte hamnar i gubbrocksträsket. (Där jag är allt som oftast.)

 :D


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag gillade dne första refrängen men den nya är mer intressant. Gott mos!

Härligt ....tack  :)
Det svänger bra detta. Bättre än i första versionen så du är på rätt väg.

Om jag ska komma med något så kanske att den skulle kunna få bli mer elektrisk, framför allt trummorna. Passa dig så du inte hamnar i gubbrocksträsket. (Där jag är allt som oftast.)

 :D




oj oj oj  gubbträsket runt hörnet alltså, dit vill jag ju inte  :D

Trummorna är just nu en preset jag meckat ihop i superior. När jag känner att tummorna sitter där dom ska med fills och annat så kommer jag min vana trogen att exportera ut dom som separata wavefiler och mecka vidare med comp, eq och effekter. Men ska kanske då passa på att kompletera kick och virvel med lite elektronik!? Värt att testas absolut, så tack för tips  :)

Ska även hitta nån go trancesynth att trycka in i refrängen  :)

Tack för tyck och tips!!