Kontrollrummet

Stilla pianomusik - stråkversion 7/3-11

gäst · 22 · 3320

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jay Thomas

  • Gäst
Under min frånvaro jag har inte lagt ner musiken utan det har blivit en del. Ska dock bespara er det mesta men denna tycker jag platsar här.

http://soundcloud.com/busstop18/once-i-had-a-dream

Ny version: (110228)

http://soundcloud.com/busstop18/once-i-had-a-dream-edit

Fixat lite med snubbel, struktur och lite annat.


Pianot är Yamaha ES90 från Halion One med ett lätt reverb som insert, M30 från TC Electronics.
 
Gärna feedback på vad som skulle kunna ändras, tillföras mm.

Och nu har Hasse lagt stråkar. Blev väldigt filmiskt tycker jag. :)

http://soundcloud.com/busstop18/once-i-had-a-bad-dream
« Senast ändrad: 07.03.2011, 08:02:26 by Jay Thomas »


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
 Tror nog det här är det mest genuina och snyggaste jag hört från dig JT. Bra och känsligt lirat - och snyggt stycke.

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Jay Thomas

  • Gäst
Tack Bengan, det värmde rejält! :)
Det heter ju skomakare bliv vid din läst och det har blivit mycket läst, vill säga piano på sistone. Till min glädje tycks det också ha gett resultat! :)


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Det är väl ofta så att sånt tar ett tag att inse, men vad gör man inte..... :)
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Melodiöst och finstämt. Gillar när du ligger kvar på samma ton i basen i de inledande vändorna, ostinato eller vad det kallas. Går ju att utöka hur mycket som helst med stråkar, harpa och sång. Tycker att det fungerar så här avskalat, ger närhet. Kan försöka en gura vid tillfälle om du vill. Piano och akustisk gitarr tycker jag är svåra att få ihop.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Välkommen tebax!

Låter Arvo! (Pärt) Liknar nån av hans kyrkliga låtar. Lite otajt på sina håll, men jag lyssnar ändå på hela. Bra idé!

Enkelt, behagligt, trevligt. Skulle passa med ljus fiol nånstans i mitten när det börjar om..
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Sköna klanger, väldigt rogivande! Fint pianoljud.
Funkar som det är, men eftersom temat kommer igen, så skulle det nog förstärka
med sång och/eller stråkar. Lite "snubbel" på ett par ställen, men det är väl enkelt fixat.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det var vackert och smakfullt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
Melodiöst och finstämt. Gillar när du ligger kvar på samma ton i basen i de inledande vändorna, ostinato eller vad det kallas. Går ju att utöka hur mycket som helst med stråkar, harpa och sång. Tycker att det fungerar så här avskalat, ger närhet. Kan försöka en gura vid tillfälle om du vill. Piano och akustisk gitarr tycker jag är svåra att få ihop.

Tack Equality! :)
Stråke eller flöjt ligger nog närmast till som kompletterande instrument då jag håller med dig om det knepiga i detta fall med en akke.

Välkommen tebax!

Låter Arvo! (Pärt) Liknar nån av hans kyrkliga låtar. Lite otajt på sina håll, men jag lyssnar ändå på hela. Bra idé!

Enkelt, behagligt, trevligt. Skulle passa med ljus fiol nånstans i mitten när det börjar om..

Tack Dividend och tack! :)
Pärt är ju en favorit, så referensen glädjer mig. Som ovan skrivet, stråke ligger närmast till.

Sköna klanger, väldigt rogivande! Fint pianoljud.
Funkar som det är, men eftersom temat kommer igen, så skulle det nog förstärka
med sång och/eller stråkar. Lite "snubbel" på ett par ställen, men det är väl enkelt fixat.

Tack asti! :)
Snubblet är åtgärdat i nya versionen. (tror jag). Ändrade även lite i strukturen när det gäller pauser och annat och det känns lite bättre.

Det var vackert och smakfullt!

Tack MaxB! :)
Blir nog mer piano vad det lider, trivs med Yamahan och ljudet i Halion och det brukar föra med sig inspiration.




Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Den här har du finslipat nu hör jag. Vacker och enkel melodi :rolleyes:

Nåt lite fluffigt högt stråk(?), eller en tvärflöjt skulle kunna rama in det hela fint, lite sparsmakat så där.

Kommer att tänka lite på Mountain Dew som vi gjorde för några år sen.

Gillar den här genren, du gör den bra :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Jay Thomas

  • Gäst
Den här har du finslipat nu hör jag. Vacker och enkel melodi :rolleyes:

Nåt lite fluffigt högt stråk(?), eller en tvärflöjt skulle kunna rama in det hela fint, lite sparsmakat så där.

Kommer att tänka lite på Mountain Dew som vi gjorde för några år sen.

Gillar den här genren, du gör den bra :)

/Marre

Tack Marre! :)
Stråk verkar det luta åt ja även om jag är väldigt nyfiken på vad en tvärflöjt skulle kunna åstadkomma. Jonte? Var är du? ;)

Mountain Dew, den var fin! :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter väldigt fint, okvantiserat och levande spelat. Någon ton tycker jag kanske är lite väl för mycket off. Jag uppfattar ett tydligt meloditema direkt från början, sånt gillar ju jag. Skulle kunna utvecklas eller förstärkas för att ge variation. Modernt och ändå lite åt Mozart i just den biten, stämningsmässigt får det mig att tänka på Bengt Hallbergs tema till "den vita stenen". Jag uppfattar stycket som väldigt tonalt och harmoniskt, så jag stör mig lite på tonen vid 3:24. För mig låter den "fel".

Snyggt stick förresten! Ska bli intressant att följa utvecklingen.  :)
DON'T PANIC


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Vackert! Sånthär gillar jag att lyssna till när jag "varvar ner". Gillar att temat upprepas utan stora överraskningar. Det är rogivande på nåt sätt.
Håller med i alla fall att en ståk eller två skulle sitta.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Hej JT!
Länge sedan jag hörde dej här,jag lyssnar medans jag skriver.... ;)
Någon tycker stråkar,vet inte det,då blir det kanske så att de tar över stycket?
Lite snubbel på vissa ställen kanske,inget som stör!
Känns som ett lead till en film,introt när hjältinan kommer in i handlingen....... :)
Bra (som vanligt)..................Du kan din genre........... :D
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Jay Thomas

  • Gäst
Låter väldigt fint, okvantiserat och levande spelat. Någon ton tycker jag kanske är lite väl för mycket off. Jag uppfattar ett tydligt meloditema direkt från början, sånt gillar ju jag. Skulle kunna utvecklas eller förstärkas för att ge variation. Modernt och ändå lite åt Mozart i just den biten, stämningsmässigt får det mig att tänka på Bengt Hallbergs tema till "den vita stenen". Jag uppfattar stycket som väldigt tonalt och harmoniskt, så jag stör mig lite på tonen vid 3:24. För mig låter den "fel".

Snyggt stick förresten! Ska bli intressant att följa utvecklingen.  :)

Tack Rattelsnake! :)
Ovanligt stycke för att komma från mig, då melodin växte fram i huvudet och resten framför pianot. (bakom pianot?)
Som skrivet annorstädes, studion är nedpackad, sätter upp denna på att göra listan. :)
I min värld finns få toner som låter "fel", men jag ska lyssna vid tillfälle.


Vackert! Sånthär gillar jag att lyssna till när jag "varvar ner". Gillar att temat upprepas utan stora överraskningar. Det är rogivande på nåt sätt.
Håller med i alla fall att en ståk eller två skulle sitta.

Space

Tack Space! :)
Stråkar väntar jag på från min Fusionettekollega Hasse. Så det kommer. :)
Härligt att du uppfattar det som rogivande, det var mitt syfte med stycket.

Hej JT!
Länge sedan jag hörde dej här,jag lyssnar medans jag skriver.... ;)
Någon tycker stråkar,vet inte det,då blir det kanske så att de tar över stycket?
Lite snubbel på vissa ställen kanske,inget som stör!
Känns som ett lead till en film,introt när hjältinan kommer in i handlingen....... :)
Bra (som vanligt)..................Du kan din genre........... :D

Tjo Iken, detsamma! (ska kolla ikväll efter gamla co-ops)

Tack för lyssning och recension! :)

Jag hoppas att stråkarna är på G och ryktet går att så är fallet. :)

Ber att få återkomma med stråkar men utan korrigeringar på pianot.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Så avskalat och naket och härligt - man blir lite schizofren ska det till mer grejer här mja mjo kanske - jättefint som det är just nu i alla fall.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Jay Thomas

  • Gäst
Stråkversion i första inlägget. Filmiskt värre, tycker jag. :)


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Riktigt fint. Som många andra har sagt är det väldigt behagligt att lyssna på. Får mig att vilja skriva något liknande själv. Tack för inspirationen!


Jay Thomas

  • Gäst
Riktigt fint. Som många andra har sagt är det väldigt behagligt att lyssna på. Får mig att vilja skriva något liknande själv. Tack för inspirationen!

Tack Boxcutter! :)
Härligt att läsa! :)
Stråkversionen tillför många dimensioner men personligen tycker jag fortfarande att den är stillsam, jävig som jag är... ;)


Jay Thomas

  • Gäst
Svårt att svara utan att känna till förväntan... Min förväntan var att höra om stråkversion tillförde något eller inte. Så skriv gärna vad ni tycker.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Visst, stråkkvartetten tillförde en hel del. Låter bra..... men... nädå, tycker bara att det låter lite som om kvartetten spelade i rummet bredvid. Pianot smälter liksom inte samman med stråkarna. Du uttryckte det så att kvartetten är för stillsam... kanske talar vi om samma sak. Jobba vidare


Space
Life is too short to remove USB safely


Jay Thomas

  • Gäst
Men, de satt ju i rummet bredvid... ;)  :lol:

Skämt åsido, tack Space. Dessvärre hade stråkansvarige inte tillgång till samma piano som jag körde med, delvis kan det bero på det. Studion ligger i träda så detta kommer utvecklas när den är uppe igen.