Forum > Demolåtar

Hårdrock

<< < (2/5) > >>

equality:
"Rör inte min rörförstärkare". Rör ger ett annat ljud helt klart. Tror det var Håkan som sa att just portastudios ger kallare ljud än nåt annat...

olofd:
ja, fast det finns också en övertro till "rör" och "värme".. det ger ett mer svårmixat material som VERKLIGEN inte funkar i alla genres.. jag är faktiskt i många fall lite antirör.. Men du skulle nog dra nytta av en snuskigt dyr rör-preamp, med tanke på din låt.. kom kom.. eller vad den heter.. Väldigt bra låt.. och i sådan musik skall man ha mycket värme.. i pop och rock är det en annan femma..

Jag hoppas att myten att RÖR är alltid bra snart dör ut.. för så är det verkligen inte.. solid state ftw!

Sen är det så att många som pratar om värme som inte vet vad det är.. det är inte bara distortion, det är harmoniska frekvensväxlingar i både över och undertoner som är sjukligt svårkontrollerade i en modern produktion... enligt mig då.,

equality:
Vad betyder "soid state ftw"?
Jag tycker att "värme" är ett missbrukat ord, trots att jag använder det själv. Kolla vinyl vs CD-trådarna till vänster. Jag kör med två Röde K2 som ger akustisk musik en annan ...ok värme(!) än de micka jag testat förut men som du säger skulle man ha en vettig pre-amp. Just kör jag in dom i ljudkortet direkt (Cakewalk VS-100) och det är nog helt galet också med tanke på bruset (två akkeguror är max annars blir det för brusigt - tack för comments förresten!). Jag måste ändå dra en jämförelse rör/transistorer från lång tid tillbaka: Höll på med radiolyssning på am-bandet och hade tillgång till en RCA AR 88 (användes under 2:a värsldskriget) och jämförde det ljudet med en heltransistoriserad Drake SPR-4 och ljudmässigt var det två helt skilda världar. Lät oändligt mycket bättre i den 40 år äldre apparaten (RCA:an alltså).

Jag tycker det borde gå att "fourier-analysera" fram vad som låter "varmt" (vinyl enligt anhängarna) kontra "kallt" men vi kom inte vidare i diskussionen... Kan ju ha med andra parametrar än frekvensinnehållatt göra också .

Bengan_gbg:
Tycker det låter kompetent mixat men överlag väldigt diskantigt och i mitt tycke FÖR maxat.

Håkan Nilsson:
Lite lite vass topp var det. Kanske blir det så om man mastrar för hårt? Hände mig med mina två senaste låtar. Men det kanske inte alls beror på nåt sånt. Även om filerna kommer från en porta borde det väl gå att skära diskant? Hårddisk som hårddisk?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion