Forum > Demolåtar

Håkan Nilsson & The Flying Saucers "Maskrosfrön" Ny skitigare version

<< < (3/7) > >>

Asti:
Fin mix och härlig live-känsla! Bra driv i låten, men kanske kunde ett lugnare parti ge lite extra variation.
Sången känns lite styltig med betoning på varje taktslag. Tror att du skulle försöka variera betoningarna lite mer....
Kanske går den lite för fort för att kunna få en följsam och behaglig sång...?
Låten är det inget fel på och texten är fin. Ljudbilden är kalas!
/Asti

Håkan Nilsson:

--- Citat från: Asti skrivet 16.12.2012, 14:05:05 ---Fin mix och härlig live-känsla! Bra driv i låten, men kanske kunde ett lugnare parti ge lite extra variation.
Sången känns lite styltig med betoning på varje taktslag. Tror att du skulle försöka variera betoningarna lite mer....
/Asti

--- Slut citat ---
Låten är tänkt att vara tvärtom, att inte innehålla flera olika partier. Jag har försökt hitta på andra grejer att lägga in, men då tappar den charmen. Jag har på sistone lagt till en solovers med tonartsbyte, blir rätt frän effekt att sänka en o en halv ton, det låter som en höjning! Och att sen gå tillbaka till första tonarten på refrängen. Låten är så kort att det inte behövs några fler variationer. Den vers som börjar vid 1:12 är lite lätt återhållen dessutom. Och långa solon håller jag på med i andra låtar, befriande att spela utan ibland. De skitiga kompgitarrerna tycker jag själv lyfter rejält, den var för mesig förut...

Sången är väl det sorgliga kapitlet. Jag försöker sjunga så det låter så lite dåligt som möjligt. Folk verkar märkligt nog gilla hur jag sjunger live, så...
Vi har gjort den i en lite långsammare version också, jag gillar den här bättre, särskilt med brötiga gitarrer i stället för halvcleana. Den här är en av få grejer jag gjort som börjar kännas färdig. Nästa vecka ska rätta basisten spela bas på den o de andra svenska låtarna. Snart kanske det blir en cd...

Asti:

--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 16.12.2012, 19:43:06 ---
--- Citat från: Asti skrivet 16.12.2012, 14:05:05 ---Fin mix och härlig live-känsla! Bra driv i låten, men kanske kunde ett lugnare parti ge lite extra variation.
/Asti

--- Slut citat ---
Låten är tänkt att vara tvärtom, att inte innehålla flera olika partier. Jag har försökt hitta på andra grejer att lägga in, men då tappar den charmen. Jag har på sistone lagt till en solovers med tonartsbyte, blir rätt frän effekt att sänka en o en halv ton, det låter som en höjning! Och att sen gå tillbaka till första tonarten på refrängen. Låten är så kort att det inte behövs några fler variationer. Den vers som börjar vid 1:12 är lite lätt återhållen dessutom. Och långa solon håller jag på med i andra låtar, befriande att spela utan ibland. De skitiga kompgitarrerna tycker jag själv lyfter rejält, den var för mesig förut...

Sången är väl det sorgliga kapitlet. Jag försöker sjunga så det låter så lite dåligt som möjligt. Folk verkar märkligt nog gilla hur jag sjunger live, så...
Vi har gjort den i en lite långsammare version också, jag gillar den här bättre, särskilt med brötiga gitarrer i stället för halvcleana. Den här är en av få grejer jag gjort som börjar kännas färdig. Nästa vecka ska rätta basisten spela bas på den o de andra svenska låtarna. Snart kanske det blir en cd...

--- Slut citat ---
Med ett lugnare parti menade jag bara att sänka volymen för att sedan trappa upp den på nytt!
Jag gillar också, som du vet, din sång. Det var betoningarna/fraseringarna jag åsyftade!
/Asti

Håkan Nilsson:

--- Citat från: Asti skrivet 16.12.2012, 21:13:08 ---
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 16.12.2012, 19:43:06 ---
/Asti

--- Slut citat ---

--- Slut citat ---
Med ett lugnare parti menade jag bara att sänka volymen för att sedan trappa upp den på nytt!
Jag gillar också, som du vet, din sång. Det var betoningarna/fraseringarna jag åsyftade!
/Asti

--- Slut citat ---
Jag drog igång apparaterna nyss för att försöka ändra på baktaktsfraseringarna, men det lät bara konstigare ändå. Jag får inte till det på nåt annat vis. Men visst låter det lite skumt som tex "oftA"...
Att få in ett lugnare och uppumpande parti i låten låter sig inte göras annat än med att trummor o hela skiten görs om. Då tar allting ett år till...
Jag får hoppas att min underliga frasering går hem i alla fall. Och kanske just för att det är ett lite skumt baktakts-uttal. Kanske roligt att försöka härma...

MaxB:
Gillar stompigheten, stilen påminner mig om 'Vandrar i ett regn', som Pugh sjunger på 'Ett steg till'.

Har bara lyssnat på den version som finns i första inlägget. Förutsätter att det är den som gäller, oavsett hur många versioner som dyker upp i tråden.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion