Forum > Demolåtar
Håkan Nilsson & The Flying Saucers "Maskrosfrön" Ny skitigare version
Harmonica mike:
Dänga är för mig nåt som tilltalar mig.En dänga kan svänga rocka och vara alldeles underbar som denna.Hur många visor har jag spelat på efterfester/fester? Förmodligen 1000-tals.Jag gillar visor och har skrivit några stycken.Jag har en som heter "Josefin",det går inte en fest utan att jag måste spela den flera ggr.
Ordet dänga kanske har en negativ klang förvisso,men det var inte min avsikt att låta negativ - om jag inte hade tyckt om låten hade jag skrivit det.Det gör jag alltid och utan ironi.
Mix å lir låter kanon.Med en liten reservation för basen som jag skrev i förra,och möjligen tempot.Tempot är en smaksak,basen är en lyssningsfråga.
Hos mig är den lite för kraftig,men inte så det stör utan på gränsen.Kombinationen bas/baskagge ger lite för mycket tryck.Ingen annan verkar gå på min linje och då brukar vi inte bry oss.Är det samstämmigt,ja då skruvar man lite till.
Mike
Håkan Nilsson:
Ok, bra! Men eh, på nåt vis skulle jag nog vilja få lite tuffare sound på den. Ska testa att ta med mer av elgitarrerna i mixen. Man vill ju ha med mycket av allt, men det går ju inte. Orgeln är så roligt o improviserat spelad så den vill jag inte pruta på. Kanske kan jag lika bra helt skippa akustgitarrerna till förmån för lite mer elgitarrer?
Kaggen är enkel att dra ner två snäpp, elbasen ett snäpp...
Harmonica mike:
Jag satte på mig lurarna och lyssnade ordentligt.
Det är nog mera baskaggen som är "störnings" momentet.Tar du ned den lite så fungerar basen i nuvarande nivå.Baskaggen skjuter på lite för kraftigt tycker jag.
Ja det är flera guror/instrument där i samma register..Kanske kan du skippa de akustiska..Det är på gränsen till grötigt,men nu snackar vi hårklyverier.
Först hade jag sänkt baskaggen.Alla förändringar i mixen ger ju lite åt det andra i ljudbilden - och sedan tagit en lyssnings sväng till.
När det gäller baskagge i en mix:
Jag läste en skön grej en gång av en stor mixguru:"Baskaggen skall kännas,inte höras" ganska bra sagt tycker jag och använder det som devis i mina alster,men undantagen finns ju alltid.
Nog om det
Mike
Håkan Nilsson:
Gav mig på micken o försökte sjunga skitigare/slarvigare ungf som jag gjorde från början med märklig baktakt och konstiga uttal.
Drog ner ak o rena elgitarrerna till knappt hörbart och gasade de skitigare elgitarrerna.
Det där med kaggen som ska kännas mer än höras är väl passé i dag, nu ska både kaggar och elbasar eq-as på det mest förlöjligande sätt så att det ska passa till uselt MP3-ljud i usla MP3-lurar. Fast jag gillar oldschool djupa kaggar.
Jag tycker nya versionen helt klart blev mer rocknroll och mindre "dänga"... Fler än en tycker nog att uttalet är i underligaste laget, men jag tror jag ska skita i det o sjunga som jag vill utan att tänka efter hur jag sjunger alls. :rolleyes:
Ny Rocknrollversion
http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-the-flying-1
Gammal Dänga-version
http://soundcloud.com/user7908154/01-h-kan-nilsson-maskrosfr-n-4
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida