Forum > Demolåtar

Dividend -intro c

<< < (3/6) > >>

Tokai:
Inom pop/rock genren kan man ofta härleda demos till nån artist. Men i klassisk musik är det svårare - för mig. Därför är jag lite nyfiken på vilken din inspirationskälla är, antar det är fler. Men det bör väl vara nåt före 1900, kanske Grieg, Sibelius eller någon?
Sen det andra. Du lägger ofta upp alster som är på väg att bli till, vissa blir det, men en del inte. Vad är målsättningen? Vad vill komma fram till? En sak är att lära sig uttrycka sig symfoniskt och det gör man inte på kafferast och det kan man i för sig vara nöjd med, men som jag tidigare sagt skulle din musik kunna ha plats inom filmmusik, även om det är tufft där. Är otroligt imponerad av din outtröttliga vilja!

Dividend:
Hej Tokai. Kul att du gillar och tycker det skulle funka i film. Jag tycker som du om pop/rock-genren, att man kan höra vad artisten influerats av innan. Hade en koll på Beatles igår, och jag tycker mig märka 2 komponenter i deras musik (senare flera, t ex indiskt). Dels Rockn'roll såklart men så har de gjort något "eget" av denna och jag undrar vad den andra komponenten är? Typ brittisk folkmusik eller vad? :D (Om du vet.)

Blandningen var i vilket fall jädrigt effektiv.

Själv vet jag inte vad jag influerats av generellt. Jag har lyssnat på och gillar det mesta. :) Kan dra varje genre och mitt favoritgrupp där om du vill :D Men det är nog inte så kul info. Vad är dina influenser? :)

(Man hör ju beatles i det du gör definitivt.)

Tycker nog dock att Bach och Beethoven är de jag helst lyssnar på inom klassiskt före 1900-tal. BAch om jag är på tänkar-humör, och Beethoven om jag är på annat. Efter 1900 blir det shostakovich som kombinerar båda sätten. OCh lyckas ibland.

Jag skall starta en tråd om folks influenser under kvällen :)

(Btw, tokai, behöver du hjälp med stavningskoll o dyl, så är det såklart gratis. BAra pm:a. Såvida det inte gäller romaner.)

Dividend:
Några tankar om det här som börjar ta form?

Fixade dist och timpani och lade till 3 minuter som skall justeras.

Inte klart alltså, men är liksom nöjd med den på nått sätt nu.

Tack för tankar.

Dividend:
Okej. Nu har Dividend hittat harpan! :D

Låter jävligt mysigt, och så men kommentarer kring allt mottages gärna.. Blir nån filning till på denna, men kanske inte fler uppladdningar :) v7 är senast (i trådhuvudet)

Rattlesnake:
Låter genomarbetat och väldigt vackert. Vissa saker berör mer, andra mindre.

Kompositionen är intressant. Första minuten känns trevande, som att orkestern prover sina instrument på en och samma slinga. Sedan tar det lite friare former, det stämmer ibland och blir vackra harmonier, men också en del som inte säger så mycket. När sången kommer in så börjar det hela bindas ihop, och utvecklas till något som blir begripligt och har potential att fastna vid fler genomlyssningar. Det som var innan sången kom in känns som en introduktion som jag vid förstone tyckte kunde klippas bort, men som kanske måste vara där för att man ska förstå resten? Fast första minuten tycker jag fortfarande känns överflödig.

Tekniken tycker jag du har fått till väl denna gång. Okej, sången är inte naturlig alls men den duger att demonstrera melodin. Träblås och valthorn har du fått till riktigt bra denna gång och jag har inget att klaga på där. Återbesöket träblåset gör vid 127s är snyggt.  Stråken är också bra, bara ett par volymhopp som stör (100 resp 184 s.) Kul att höra harpa, den bygger ihop hela stycket klangmässigt och gör det hela lättlyssnat. Men den gör nog också ljudbilden en aning tät i mellanregistret, skulle önska något mer som spelar i höga registret; piccolo eller glock kanske.

Dynamiken går att få mer dramatisk. Låta cymbalsvällningen gå över till ett tutti strax innan sången kommer in kanske? Lite mjukare lite någon annanstans kanske.

En bra bit på väg. Fortsätt jobba på med denna, tycker jag.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion