Forum > Demolåtar
MaxB - Hierusalem - kör och sång
kpinnen:
Detta tycker jag låter bättre, kanske en aningen för mycket kompressor på nylonen.
MaxB:
--- Citat från: kpinnen skrivet 12.01.2011, 12:31:36 ---Detta tycker jag låter bättre, kanske en aningen för mycket kompressor på nylonen.
--- Slut citat ---
Tror inte det. Nylon -> kondensatormik B1 -> Behringer mixer -> Line in -> har nån reverb på gitarr men tror inte det är nån kompressor alls där. You förresten, på Master out är det en sak som ddummer på kontrollrummet skapat. Kanske den?
mixuz:
Din nya 'naked version' är mycket bättre. Gör låten rättvisa.
Väldigt fin låt som sagt. Kan du inte använda automation
på gitarrtracket o dra ner volymen när du skiftar ackord så stränggnissel försvinner?
Gurano:
Jag tycker oxå att denna "nakna" version är trevligare - mer behaglig för örat.
Men jag måste tyvärr säga att det är något litet med akkeljudet som jag inte uppskattar...det är fortsatt för stumt i mina öron (nu kan jag nog inte få bättre ljud själv om jag skulle spela in en akke, så tips är svårt att ge) - ett lite ledigare plock skulle kanske kunna lösa upp det hela..... eller så är jag helt enkelt dum i hela huvudet å är ute på hal is :unsure:
Ha det gott
Gurano
MaxB:
--- Citat från: mixuz skrivet 12.01.2011, 20:22:28 ---Din nya 'naked version' är mycket bättre. Gör låten rättvisa.
Väldigt fin låt som sagt. Kan du inte använda automation
på gitarrtracket o dra ner volymen när du skiftar ackord så stränggnissel försvinner?
--- Slut citat ---
Kul att du tycker det. Det är så "naken" den skapades då jag hittade på melodi och gitarrspel till texten. Det här stränga-gnisslet har jag inte åtgärdat alls i den här inspelningen från igår kväll (en akustisk till vänster och en till akustisk inspelad till höger). Gick och kojade då det var inspelat och det blev rätt sent. I en färdig version (senare) drar jag ner på volymen (ändrar manuellt) på alla gitarr-gnissel-passager. Tycker dock att lite av gnisslet kan vara kvar och att det levandegör en inspelning. Är jag helt fel ute där?
Inandningen på sångspåret putsar jag gärna bort överallt, innan jag släpper låten och går vidare med nästa.
--- Citat från: Gurano skrivet 12.01.2011, 20:33:55 ---Jag tycker oxå att denna "nakna" version är trevligare - mer behaglig för örat.
Men jag måste tyvärr säga att det är något litet med akkeljudet som jag inte uppskattar...det är fortsatt för stumt i mina öron (nu kan jag nog inte få bättre ljud själv om jag skulle spela in en akke, så tips är svårt att ge) - ett lite ledigare plock skulle kanske kunna lösa upp det hela..... eller så är jag helt enkelt dum i hela huvudet å är ute på hal is :unsure:
--- Slut citat ---
Och jag som försökt att frilägga ljusa E-strängen så gott jag kan i varenda ackord, efter ditt tips tidigare. :unsure: Stumt ackeljud förresten. En del (läs: andra) byter strängar på gitarren för att de inte ska vara stumma utan klinga vackert. Mina gitarrer har gamla strängar. Kanske är det som ger stumt ljud? Plocket ändrar jag inte på, har för länge sen kopplat ihop gammal text med min melodi i det här gitarrplocket.
Känslan i den här nakna versionen, med nya körer (måhända inte så dominanta i mixen), tror jag är perfekt. Fortsättning följer...
Tack för hjälp!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida