Om vi tittar på vad du AF har åstadkommit med denna låt, och vad du har skrivit i diverse trådar, så ser man ett tydligt mönster. Du älskar prylar och ser upp till allt vad proffsen använder. Att få äga en U48 är väl en våt dröm för dig, att få klappa ett R.E.D.D eller ett TG-bord är väl likställt med nirvana. Men du glömmer en sak, även om du skulle lyckas bygga en Studio2-replika där hemma, så blir du inte en Geoff Emerick eller Ken Scott för det. (Du kanske har andra preferenser och studioikoner, men häng inte upp dig på det.)
Varför? Jo, dessa grabbar och andra duktiga yrkesmän använde öronen. Det var deras viktigaste verktyg, inte prylarna. Du har inte visat att du kan använda öronen. Du märker inte att du glömt att dra av topp, du lägger upp en mastring som ska låta bra för du har ju kört den genom Neve-burkar, snackar om att dra av 7 dB (vilket är MYCKET) vid 200Hz för att få det bra... Det blir i alla fall inte så att någon tycker det låter riktigt bra. Och allt är mixens, mickarna, eller preamparnas fel, inte ditt. Att mastra handlar om att göra det bästa utifrån givna förutsättningar, har du inte insett det? Och i detta fall hade du ju möjligheten att påverka mixen, att instruera hur basen skulle ha skurits på gitarrerna för att dina mirakelburkar så fungera redan innan du satte igång med mastringen, eller hur? Men du skrev: "Tycker att kontrabasen låter för tunn. Sången något för ljus. Annars låter det bra."
Du måste lära dig att lyssna på vad du gör. Och skall du ha med människor att göra så rekommenderar jag dig också att börja lyssna på vad andra säger. Och att kunna ta kritik, det viktigaste av allt.