Kontrollrummet

Asti feat Julianna - All I can think of

gäst · 150 · 23877

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst

Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
Oh my goodness.. Asti, you didn't tell me all of this was going on... I feel that I should have kept an eye on this thread.  I haven't even sat down at my PC for days - very busy with the kids and house projects.

My input chain:  AT-2050 Unidirectional (with the Cardiod Pattern selected)--> M-Audio Fast Track Ultra --> Sonar Home Studio 6 XL --> No effects.

I DO have a a very treble-y voice.  I didn't eq it at all, I didn't try to mask anything...  and I sing very dynamically (I leave the highs and lows alone, and there are lots of them).  I think that if someone wants to compress it, that should be up to them... so I don't do it.  I know that others who have mixed my voice have eq'd it to dampen the harshness of it or to make it softer (more bass and mid) for certain effect.

But in all honesty, I didn't hear any problems at all with Asti's original version. On the other hand, listening to it side by side with AF's version, I think, "well... maybe a mix between the two would be lovely".  I actually like the softness that AF's version gives (cotton-y sort of... like clouds) - but it does lose a little definition of the guitars. It does come down to preference, I think.   

Asti, my sincere apologies for not getting in to listen before now...

(GOOGLE SAYS:)
Åh herregud .. Asti, sa du inte mig allt detta pågick ... Jag känner att jag borde ha hållit ett öga på denna tråd. Jag har inte ens satt sig vid min dator i flera dagar - mycket upptagen med barnen och projekt hus.

 Min ingång kedjan: AT-2050 enkelriktad (med Cardiod Mönster vald) -> M-Audio Fast Track Ultra -> Sonar Home Studio 6 XL -> Inga effekter.

 Jag har en mycket diskant-y röst. Jag har inte EQ det alls, jag försökte inte dölja något ... och jag sjunger mycket dynamiskt (jag lämnar toppar och dalar ensam, och det finns massor av dem). Jag tror att om någon vill komprimera dem om det skulle vara upp till dem ... så jag gör inte det. Jag vet att andra som har blandat min röst har eq'd det att dämpa de hårda det eller att göra den mjukare (mer bas och mid) för viss effekt.

 Men i ärlighetens namn, det gjorde jag inte höra några problem alls med Asti ursprungliga version. Å andra sidan, lyssna på den sida vid sida med AF: s version, tror jag, "ja ... kanske en blandning mellan de två skulle vara vacker". Jag gillar faktiskt den mjukhet som AF: s version ger (bomull-y typ ... som moln) - men det förlorar lite definition av gitarrer. Det gör komma ner till företräde, tror jag.

 Asti, min uppriktiga ursäkt för att inte få in för att lyssna förrän nu ...
The human theremin.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
The Google translation was mearly correct this time. Every swede has English as a B-language so I think its an overdo to translate actually. I might be wrong but I wont be wrong allways (a nice song from Ten Years After)
About the song I've allready said I like it.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
The Google translation was mearly correct this time. Every swede has English as a B-language so I think its an overdo to translate actually. I might be wrong but I wont be wrong allways (a nice song from Ten Years After)
About the song I've allready said I like it.

Oh, I know it, Eddi... But I always feel bad about just posting in English.  This is YOUR HOUSE, after all and I'm no stereotypical Americentric.  :). Plus, I worry that not everyone speaks English as beautifully as most of you seem to do, and I wouldn't want someone to ignore my post because of it.  So, I try to remember to post a translate where I think it might be important.
The human theremin.


asti

  • Gäst
Julianna - There's no need at all for apologies! I think AF's mastering took away same of the sharpness in the vocal and
              gave an extra boost to the bass. On the other hand the guitars lost their clearness and became "blurry".
              So I agree, it would obviously be perfect if you could take the best parts of the two versions!
              I think I will make one final effort to see if I can accomplish this..... :)
/Asti


Burnin Sven

  • Gäst
Skoj att du kom förbi och tittade. Det finns oanade möjligheter med web tv, man skulle tex kunna köra festivalerna här live on air med programledare omröstningar och hela kittet.

Här är min version, om den blev bättre eller sämre vet jag inte. Kanske i bästa fall lite mindre diskantrik men tappar lite i värme dessvärre. Kompressorn i Mixbus verkar funka som att den ger nån slags lite mer detaljerad definition per instrument/vox insats på nåt sätt. Typ så att det blir lite bättre urskiljning, i alla fall i mina lurar och öron :D . Jag har haft fel förr  :D .

Nåväl. Ha det bra.
Göran


asti

  • Gäst
Skoj att du kom förbi och tittade. Det finns oanade möjligheter med web tv, man skulle tex kunna köra festivalerna här live on air med programledare omröstningar och hela kittet.

Här är min version, om den blev bättre eller sämre vet jag inte. Kanske i bästa fall lite mindre diskantrik men tappar lite i värme dessvärre. Kompressorn i Mixbus verkar funka som att den ger nån slags lite mer detaljerad definition per instrument/vox insats på nåt sätt. Typ så att det blir lite bättre urskiljning, i alla fall i mina lurar och öron :D . Jag har haft fel förr  :D .

Nåväl. Ha det bra.
Göran
Ja, det öppnar många möjligheter, men kräver samtidigt engagemang och framför allt tid antar jag!?
Din version låter bra tycker jag. Ska kolla mer senare med bättre lurar! Tack för ditt bidrag!
Ha det bra själv!
/Asti


Burnin Sven

  • Gäst
Jo det tar lite tid faktiskt men jag kombinerar ofta med att spela in och mecka med min musik on air så det blir väl ungefär lika mycket tid som jaq skulle lägga på det ändå  :D . Men det är skoj och lite som att ta ett steg till och föra in video i det hela också.

Skoj att du gillade min så kallade mastring. Det jag hör som brister i mitt resultat det är som sagt värmen i ljudet speciellt i dom lägre frekvenserna samt att ljudbilden blir lite väl smal på något sätt.

Angående Mixbus så är det dessvärre Mac only vilket är synd då det är ett mycket prisvärt program, tror jag gav runt 800 kronor för det. Jag kan visa det on air om intresse finns.

Göran


Lazarus

  • Gäst
Vilken mysig låt !

Vet inte varför men jag kommer att tänka på "Renaissance" emellanåt. Det är något med harmonierna tror jag.

/Lazarus


asti

  • Gäst
Vilken mysig låt !

Vet inte varför men jag kommer att tänka på "Renaissance" emellanåt. Det är något med harmonierna tror jag.

/Lazarus

Roligt att du gillar!
Lyssnade på ett par låtar med gruppen "Renaissance",
trevligt, men hittade inga speciella likheter med denna!
Är det någon speciell låt du tänker på?
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti