Forum > Demolåtar
Jag väntar
Håkan Nilsson:
Jag köpte en TC Finalizer i vintras, har börjat komma underfund med den nu, det är mest den som har lyft det hela.
MaxB:
Har hört tolkning av "Jag väntar" av dig tidigare och lyssnat nu. Jag tycker 50 kr är bra pris för att få liknande låtar, tolkade av dig. Det är personligt och bra!
Jag upplever att visan "Jag väntar" går för fort. Min pappa har under hela min uppväxt sjungit denna och andra visor, såväl hemma som på ålderdomshem och i andra sammanhang och jag gillar hans sätt att stanna upp ibland, med små konstpauser och som sagt, ett långsammare tempo.
Har du använt någon form av clicktrack för att hålla jämt tempo?
Per Sörman är förutom pappa den första vissångare som fått mig att faktiskt lyssna på texten i visor, då han sjunger. Han artikulerar och gör det teatraliskt, så att mitt intresse kvarstår genom hela texten så att jag dessutom minns vad han sjöng.
Har du inte hört honom förr, bjuder jag på två klipp med Evert Taube-tolkningar:
cykeln:
Härligt att höra Dan Andersson!
Du kan absolut ta en 5tia för denna
Bra ljud och spel. Kul med munspel
Om du vill ha några synpunkter på förbättring (enligt mej)
så skulle det vara att du "isärsjunger några ord" - stjär - norna, själv - ande, jub - lande - försök bind ihop dem lite mer
Kanske lite mindre rerverb?
Kul!
Hoppas att någon gång spela in "mina" D.A
Håkan Nilsson:
Jag hade klick till det här, har jag för mig. Men ofta spelar jag så att tempot medvetet ändras hela tiden. Spelar jag så tycker alltid nån att det är fel å. Men det passar bra till vissa visor. Helgdagskväll i timmerkojan sjunger jag väääldigt sakta...
Att inte särsjunga på vissa ställen känns underligt för mig. Ska det bli "jag" funkar det bäst att sjunga som jag låter utan att tänka för mycket. Många sjunger på nån sorts injobbad 08-rikssvenska, men det passar inte mig.
Har provat att mixa med både mer och mindre reverb, tyckte det här blev bäst. Med nästan inga instrument låter det konstigt utan reverb, tycker jag. Spelar jag in fler visor blir det mina egna. Borde ju få till ljudet bättre för varje gång...
Håkan Nilsson:
--- Citat från: MaxB skrivet 05.10.2010, 21:53:51 ---Har hört tolkning av "Jag väntar" av dig tidigare och lyssnat nu. Jag tycker 50 kr är bra pris för att få liknande låtar, tolkade av dig. Det är personligt och bra!
Jag upplever att visan "Jag väntar" går för fort. Min pappa har under hela min uppväxt sjungit denna och andra visor, såväl hemma som på ålderdomshem och i andra sammanhang och jag gillar hans sätt att stanna upp ibland, med små konstpauser och som sagt, ett långsammare tempo.
Har du använt någon form av clicktrack för att hålla jämt tempo?
Per Sörman är förutom pappa den första vissångare som fått mig att faktiskt lyssna på texten i visor, då han sjunger. Han artikulerar och gör det teatraliskt, så att mitt intresse kvarstår genom hela texten så att jag dessutom minns vad han sjöng.
Har du inte hört honom förr, bjuder jag på två klipp med Evert Taube-tolkningar:
--- Slut citat ---
Fint med sjungande far, verkligen!
Jag sjöng om alla mina visor för tjugonde gången och mixade annorlunda. Gitarren var först i stereo och helt utpanorerad, nu är den indragen mer mot mitten. Har minskat rejält på reverb med. Tycker nästan det är svårare att joxa med sånt här där det bara är en gitarr o en bas med, än om det är ett helt rockband.
http://www.speedyshare.com/files/24685059/09_Jag_v_ntar_FC.mp3
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida