Det blir säkert bra... 
Låter skumt att det inte alls vill funka. Hur gammal är egentligen datorn?
Det tråkiga när man behöver uppdatera en dator, är att man oftast måste byta både moderkort, CPU och RAM eftersom det är nya standards som gäller när de har ett par år på nacken - och då är det ofta knappt lönt, utan det är lika bra att köpa en helt ny komplett burk istället... 
Det är det som gör mig fundersam. Har ett par programvaror som absolut inte fungerar med nyare operativ än XP så även om jag köper en sprillans dator med W7-64 måste jag ha dualboot med XP. Bla har jag ett 100tal gamla VST5.1 projekt som måste konverteras och vissa av dem blir tomma i SX3, först efter att jag sparat om dem i VST5.1 så fungerar de.

Nu tycks dessutom disken ha "crappat" fullständigt så jag är högst osäker på vad jag ska göra. Kanske blir en sprillans. Även en enklare dator med i3 är betydligt snabbare än den 6-7 år gamla AMD 3400+ jag har så det behöver inte kosta skjortan heller. Hade chassit varit bra, hade jag spart det men det är för dåligt konstruerat ur ett utbyggnadsperspektiv, så det blir även ett nytt chassi.
Tack för tips och uppmuntran!