Winnerbäck vid Tinnerbäck.
Måste säga att jag varit lite reserverad när det gäller Lasse W. I Linköping, där det t o m finns bussar som bär hans namn är det nästan som att svära i kyrkan att inte stämma in i hyllningskören. Långsamt har jag med låtar som "Elegi" allt mer kommit att uppskatta hans viskonst. "Lill-Uffe" (Lundell) är ett epitet som med rätta klingat ut numera.
Med nyfikenhet gick jag igår till konserten vid Vidingsjö motionscenter, 150 meter från Tuvgatan där han växte upp och trängdes med 15 000 i publiken. Den gamla damen till vänster om mig, sjöng med i varenda låt och föll till slut ihop efter närmare fem timmars stående. Hon fick hjälp och repade sig snabbt. Åsa Järvinen agerade förband.
Konserten var riktigt bra. Texterna gick fram och jag gillade blandningen av ösig rock och "ensam man med gitarr". Texterna gick fram och till slut tyckte jag t o m att alla betongbilder av miljonprojekten från de tre(!) superskarpa bildskärmarna blev vackra. Den nya låten "Jag var och köpte en kostym" var en höjdare. När det hela avslutades i ett sprakande fyrverkeri förstod vi att det inte skulle fler extranummer och jag kände mig lite stolt över att nästan bott granne med karl'n som förtrollade den tidiga höstkvällen.