Jahapp, nu har jag fått svar från både RME och Fitzpatrick's support vilket skingrar alla tvivel och tar död på dessa generaliserande dumheter som bace kommer farandes med.
Man skall veta vad man snackar om innan man häver ur sig sådant gosse, dessutom för du ju mindre kunniga bakom ljuset, tur att man är som man är och kollar källor och städar upp efter såna kackare som du...
RMEHello,
if the BF (or its 60-channel big brother, the Fireface UFX) weren't able
to produce recordings (and playback) without disturbance, we would not
be selling them...
Prejudice agains USB is mostly that nowadays - prejudice. There are a
good number of reliable USB 2.0 audio devices out there... And our own
USB implementation adds to the reliability.
Mind that like our other USB devices, the BF will require current
computer hardware. The USB interfaces on older computers are often not
suitable for operation with USB audio devices of this nature.
Regards
Daniel Fuchs
RME
FITZPATRICKHej Kristian
Firewire har fått sig ett rykte om sig att vara professionellt…vilket jag inte riktigt håller med om idag. USB är idag i kapp definitivt i hastighet m.m. Jag har faktiskt mycket support på Firewire idag därför att nya datorers firewire chipset är skräp, samt att folk lyckas bränna sina firewirekort titt som tätt genom att de kör in kabeln åt fel håll….vilket går om man pressar lite.
Hur känsliga USB är för missljud, fnissel och ostabilitet har inte med USB i sig att göra utan snarare ljudkortets konstruktion och framför allt drivrutiner. RME är kända för att alltid göra hårdvaror och drivrutiner som är superstabila och alltid fungerar. Jag har inte ett enda supportfall för RME:s USB varianter till dags datum.
Man skulle kunna säga att har du en dator som inte klarar ett RME usb kort så lär du definitivt inte kunna köra firewire på den heller.
En annan sak folk säger på forum är att USB hanteras av CPU och drar mycket mer resurser. Detta är delvis sant, USB hanteras av processorn i mer utsträckning än firewire men resursåtgången är i stort sett försumbar eller lika som firewire med dagens datorer. Dvs det är inget du kommer se eller märka av på något sätt och RME använder heller inte standard windows usb drivrutiner, utan de har designat eget som möjliggör lika eller lägre latency än för firewire.
Så oavsett om du väljer ett USB eller firewire från RME så får du samma kvalitet och funktion och jag kan lova att du kommer bli nöjd med en USB enhet som är gjord av RME J
Mvh Robert Lindgren
Support