Forum > Demolåtar

Gurano goes Africa - and back

<< < (2/5) > >>

Gurano:

--- Citat från: Plinka skrivet 17.05.2010, 21:07:59 ---Spännande! Tycker att du har en bra grund här att jobba vidare med. För att det ska kännas afrikanskt skulle jag vilja ha lite mer jord under fötterna, och där kommer bla det här med basen in, samt kanske afrikanska trätrummor med buffelskinn(?) eller liknande, samt kanske jobba lite med eq´n så att du lyfter fram ännu mer jordnära frekvenser. Jobba vidare, man blir glad och sprallig av detta!

--- Slut citat ---
Tackar Plinka! Hmm vi får väl se om jag kan åstadkomma jord under fötterna - det blir nog bara lite skit under naglarna :D
Basen blir inte lätt men jag jobbar på det.

--- Citat från: MaxB skrivet 17.05.2010, 22:22:53 ---Precis vad jag har därute på prärien, jord under fötterna.  :rolleyes:
Basen ser jag som en liten utmaning då jag inte är särskilt bra på instrumentet, men det kommerDet du säger om basen känner jag igen. Har många gånger försökt att få till ett gung i såväl reggae som ska-musik och har mycket kvar att lära mig. Det kräver en del men är samtidigt intressant att lära sig mer.

Go Gurano go!  B)

--- Slut citat ---
Om jag får gissa så blir nog basliret bara typiskt mig, för jag kan förmodligen inte spela afrobas - men jag ska försöka :)

Men nu har jag nog tyvärr grötat till det hela ganska mycket tror jag - jag har lagt till lite guraslingor en bit in i låten på typiskt Gurano-manér. Risken finns att ju mer jag jobbar på låten desto längre från Afrika hamnar jag - jag slutar väl i kalla norden vad gäller melodier ändå ??? :)

Wernborg:
Bra afro-gitarriff. Ytterligare en odefinierbar kompgitarr ligger som en slöja över hela rasket. Fimpa den helt tycker jag.

Trummorna kändes rätt sömniga. Mer dans och mindre marsch så är saken biff. Jag tror på mer funk i stuket.

Typ som detta:
Eller så här, fast något snabbare då: (en minut in)

Tror på ordentlig ransonering av reverb också.

Gott. Jobba på.

Gurano:

--- Citat från: Wernborg skrivet 17.05.2010, 23:13:17 ---Bra afro-gitarriff. Ytterligare en odefinierbar kompgitarr ligger som en slöja över hela rasket. Fimpa den helt tycker jag.
Trummorna kändes rätt sömniga. Mer dans och mindre marsch så är saken biff. Jag tror på mer funk i stuket.
Typ som detta:
Eller så här, fast något snabbare då: (en minut in)
Tror på ordentlig ransonering av reverb också.
Gott. Jobba på.

--- Slut citat ---
Jo jag misstänkte det (vad gäller båder reverb å komp), men det rullar bara på när jag håller i guran - det blir lätt för mycket :)
Vi får se vad jag kan åstadkomma som förändring.

Tack för tyck å lyss
Gurano

Gurano:
Nu har jag en ny version, där jag klippt bort lite gura och sänkt reverbet - bättre?
Basen saknas dock fortfarande!

Gurano

egghuvud:
Pjaa.. inte så illa. Hade nog tänkt mig att det skulle låta mer afrikanskt. Tycker inte beatet är så Soukousinspirerat som de skulle kunna vara. Kan du inte försöka få till den där svängiga calypsobaktakten. nu känns det mer som Jazzrock eller lite funkigt rock sådär. Skulle vilja haft gitarren mindre distad också. Cool musik soukous, svårt att spela däremot. Både på trummor och gitarr. Tycker den har potential ändå.  :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion