Forum > Demolåtar

Dividend/Karisma/Cykeln/Elena - Vårljus

<< < (9/20) > >>

Dividend:
NY VERRE 16/4
Marre har lagt lite stämmor, ny mix men vi inväntar cello från Hans till helgen!

Synpunkter på mix mottages tacksamt.

Light Head:
Det låter riktigt bra! Vackert, oväntat och lite ovanligt kan man lätt konstatera. På ett positivt sätt! Det är några snabba vrickningar på fiolen som låter aningens för "avancerade". Med tanke på det i övrigt lätta och enkla intrycket så får jag en känsla av att violinisten spritter till av frustration,, "När skall JAG få glänsa,, å inte bara den där sångerskan..."

Nu är jag ingen sångcoach, så mina tankar kring sången får verkligen anses vara både naiva och mindre betydande! Det som slår mig efter ett par lyssningar, sången är jättevacker! Och texten fungerar bra, men det behövs nog både 4 och 23 omgångar ytterligare innan sången sitter 100% när det gäller inlevelesen.

Nu låter det säkert som hårda ord?! Men det är inte meningen, bara min spontana tanke,, sången är vacker! Melodierna är jättefina och det är ett stycke som andas personlighet och glädje i en skön kombiantion med musikalitet!

Jay Thomas:
Fin visa och "rätt" instrumentering men sången låter för ansträngd fortfarande. Rösten går nästan upp i falsett men fastnar halvvägs och "kvävs". Skulle sänka minst med några toner för att passa Karisma bättre.

Harmonica mike:
Då skall vi se,missat denna av någon outgrundlig anledning...

Möjligen ligger låten nåt snäpp för högt för sångerskan som några tyckte tidigare,en oktav sänkning av sångerskan är uteslutet antar jag.Hon sätter den hyfsat ändå och visst det doftar vår i den här - men som alltid finns det ett men..

Maria är bra med på stämman,undrar hur låten låtit med hennes pipa rakt igenom? Den verkar ligga "naturligt" för hennes sångregister.Antar att ni redan testat det..Om inte,gör det.Jag "hör" Marias kraftfulla stämma sprida denna vårvisa..Snacka med biken för ett bättre textflow nu när melodin sitter.
Förlåt kompositören med kompositörer textskrivare ljudtekniker och kaffekokande servicepersonal :D Läste igenom vad alla skrivit så jag skojade lite på denna rad.
Om det nu är det som gör det hela marigt att sjunga..Melodin behöver nog bara en markering som nån (Rattlet/Roger?) var inne på för sjunget,sen tar man bort det och - voila´ :)

Bra nu,men tror det kan bli ett snäpp bättre till lysande om ni testar ovanstående.Är ni less på låten,kör vidare och nöj er med bra.

Mike

Dividend:

--- Citat från: Jay Thomas skrivet 19.04.2012, 07:36:07 ---Fin visa och "rätt" instrumentering men sången låter för ansträngd fortfarande. Rösten går nästan upp i falsett men fastnar halvvägs och "kvävs". Skulle sänka minst med några toner för att passa Karisma bättre.

--- Slut citat ---

Jag har lagt fram frågan för Karisma, men problemet är att jag isåfall får pitchshifta Elenas fiolspår. :) Vilket jag helst inte gör. Men hon kan förstås spela in fiolen igen i sommar när hon tittar förbi Sverige :)

Hmike: Kanske markering. Och kanske hade det funkat för Maria :)

LH: Jodå, det kan vara nåt med tonarten, eller nåt annat

Tack till er alla tre. Vettiga synpunkter!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion