Forum > Demolåtar
Kontrapunkt-Close but nowhere near (Ny version!)
Rattlesnake:
Det går framåt, nu börjar det låta väldigt nära radioklart!
Tycker inte det är otajt nånstans, jag skulle vilja kalla det feel.
Fiolerna är lite feglåga. Antar att de inte håller att höja mera...? Det lilla jag hör av de låter dock bra, ett riktigt instrument mixat med samplingar kan verkligen pigga upp och dölja midikänslan effektivt.
Stolle:
Hej Freddy och Rattlesnake och tack för att ni lyssnade!
Freddy: Tack för de fina orden. Jag ser nog också på låten lite som en mellanlåt. Inte så att jag inte gillar den, men den har inte riktigt samma nivå av hjärta och smärta (eller vad man vill kalla det) som några av våra andra låtar har. Jag tycker dock att detta är en förtjänst då vi t.ex. spelar live då jag upplever att den ger lite avkopplingen gentemot de andra låtarna. Jag upplever det som att låten fungerar som bäst live när vi spelar på en krog och folk tillåts att bara mysa och dricka lite öl utan att låten tvingar sig på dem: "lyssna på mig!". Fast sånt är väldigt svårt att avgöra "inifrån". Vad jag egentligen ville säga är att din beskrivning av låten som en "mellanlåt" väcker ett visst gensvar hos mig, även om vi kanske menar olika saker med begreppet.
Rattlesnake: Fiolerna är nog lite feglåga. Jag upplever nog att de tåls att höjja en del mer innan bristerna överväger förtjänsterna. Ett annat skäl till fiolernas låga volym är däremot att de tenderade att dränka mandolinen, och till viss del sången. De ligger i en stämma som ligger över både leadsången och andra stämman. Jag upplevde att när fiolerna blev högre så började jag lyssna på deras melodi som leadstämma istället för leadsången. Balansen tycktes mig istället bli att de två sångstämmorna sjung kör till fiolstämman. Jag skall försöka komma runt det problemet för jag skulle gärna ha fiolerna högre då man hör mer av instrumenten då (det låter mindre GM synthmatta). Leif hade nån tanke om att smyga in fiolerna redan på första refrängen. Kanske kunde det fungera. Jag oroar mig lite för att det sköna lyftet som kommer på andra versen när alla instrumenten kommer in blir mindre dramatisk och mindre effektfull. Nåja, det är värt ett försök.
Jag jobbar vidare med finputs. Tack för hjälpen gubbar! :)
Stolle:
Hallo igen!
Jag slängde ihop en version med högre fiol. Den riktiga fiolen ligger nu till vänster och den samplade till höger. Den riktiga är mycket högre och den samplade knappt hörbar förutom på några ställen. Mindre GM-synthmatta?
Här finner ni den nya versionen: [mp3=200,20,0,center]http://www.parentes.nu/Close%20but%20bara%20nytt%20MIX4.mp3[/mp3]
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida