Forum > Demolåtar

Kontrapunkt-Close but nowhere near (Ny version!)

(1/4) > >>

Leif:
Tjena!

Här kommer en ganska minimalistisk låt som vi skapade för ett tag sen:

Leif: gitarr, sång

Kristoffer: mandolin, stämsång

[mp3=200,20,0,center]http://www.parentes.nu/Close%20but%20nowhere%20nearMIXnebPAN2.mp3[/mp3]

Hur funkar den här?
Ny version med bas, percussion och hardangerfela:

[mp3=200,20,0,center]http://www.parentes.nu/Close%20but%20now%20with%20stuff%20MIX3.mp3[/mp3]

Vi vill med denna låt försöka få ett "live-sound". Vi bestämde oss tidigt för att behålla den i sin enkla form, men har nu ändå tryckt in lite mer nya grejer för att variera låten bättre.

Funkar musiken, texten, sången? Som vanligt kan ni slänga skit eller rosor hur ni vill!

Här finns även texten:

Yes, I find it hard to take
The things we say and do
Are you in or are you out?
Not knowing drives me mad
While you decide the walls decay
(There’s) only so much they can take
Reality comes crashing in
The bonds they come undone

In a state of slow decline
What we built is falling down
I have seen this once before
History repeats itself
Does it always come to this
Or is there something we could do
Is there still time or is it to late
To turn this thing around

Some are present but not here,
Some are close but nowhere near.
Some are distant but not gone,
We’re coming undone.

Kon-Trollet:
mysig 70-tals country-pop a la John Denver.
funkar nog helt okej på vilken visfestival som helst.
bra sång !  :)

asti:
Jättefin sång! Tycker gitarren ligger lite för högt i förhållande till sången.
En lite lägre kompgitarr och en kompletterande fingerplockgitarr hade kanske skapat en lite fylligare och mer varierad ljudbild....
Låt gärna manodlinen komma in lite mer, den är snygg!

tsmalmbe:
Lite lägre gitarr tack. En fyllnadsgitarr med annan mick eller åtminstone annan uppmickning. ALternativt mindre högregister på gitarren, den låter bra, men den äter sångens klaritet.

Stämningsfullt i sin enkelhet tycker jag. Snygga stämmor. Då mandolinen kommer in är stereobilden bra. Men gruppera strängarna och dra ner diskanten tycker jag, så blir det lättare för sången.

Klipp missljuden från diverse spår i slutet.

Stolle:
Tack för åsikterna gubbar!

Bra anmärkning om gitarren. Precis så hör jag det när jag slölyssnar på låten också. Det blir lätt att stirra (lyssna?) sig blind (döv?) på detaljerna när man sitter mitt uppe i det.

Jag upplever det som att gitarren stökar med sången. Speciellt på den andra hälften av låten. Här måste ljudbilden städas upp lite. Gitarren blir nästan lite påfrestande i slutet av låten. Bra observationer! Uppskattas.

Vad menar du (Tsmalmbe) med "gruppera strängarna"?

Gitarren är inspelad med två Oktava mk012 i X/Y -uppmickning. Mandolinen är dels uppmickad med en Oktava mk012 och dels line:ad med den inbyggda magnetiska pickupen. Lead sången är inspelad med Blue Bluebird kondensator och körsången med en Shure SM7B dynamisk.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion