Kontrollrummet

Nothing Can heal - ny verre 2011-01-12

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
LÅTNAMN: Nothing Can Heal
ARTIST/GRUPP: Solemn Embers
GENRE: Metal
LÅTLÄNGD: 5:56
KOMPOSITÖR: Mikael Kauppinen
PRODUCENT: Mikael Kauppinen
EV. MEDVERKANDE: Anders Lindqvist på synthar och orgel
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Detta är det största projektet jag arbetat med i en låt.

Den innehåller sång, nylonsträngat, distade gitarrer, synthar, munkörer (bara munkkören innehåller 35 spår).

Edit :2010-12-16
Äntligen känns denna färdig  B)


Ny version igen 2011-01-12
« Senast ändrad: 12.01.2011, 13:38:52 by kpinnen »


freddy

  • Gäst
Får access denied när jag klickar på länken din.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Missade ett kryss   :rolleyes: Så nu ska det funka !


clavinova

  • Gäst
Snabbrecension då det inte är riktigt min favoritmusik. Snygga bakgrunder, snyggt arr. Sången däremot är vad jag brukar kalla sträckt. I klartext innebär det att det förekommer en (hel) del sura toner, åtminstone i mina öron.

Det bra utfört och ett riktigt ljudmässigt avancerat stycke. Fixa till surheten i sången och du är hemma, tycker jag.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Låten i sig är riktigt bra och det som du har kvar att jobba med i det här läget är mixen.

Ex. i början kommer aukustiskt snyggt stycke som ligger nära i mixen, men när sången kommer så ligger den med väldigt mycket rum och med ganska vasst ljud. Känns inte som de spelar på samma ställe riktigt.

När låten lite senare drar igång så får du ett väldigt basfattigt ljud och det mesta ligger ganska vasst.
Jag skulle nog tagit bort det mesta av effekterna på trummorna för att få fram dem bättre och få dem lite mer distingta, släppt på aningen mer i lägre registret på gurasoundet och mixat om sången från början så att den blev varmare och närmre i inledningen, för att sedan kanske lägga på en liten aning mer rum när låten drar igång.

Men som sagt. Det är en riktigt bra låt du har skrivit.   :)
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har lyssnat och håller med tidigare inlägg i allt. Du gör nåt märkligt med sångspåret som får det att låta väsande - vad har du för pluggar på det?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Mixen är väldigt vass. Gör nästan ont i öronen. Vad har du för lyssning när du mixar= Man kunde gissa att du har en lyssning med kass diskant.

Jag tycker mixen spretar också, elgitarrer buzzar bakom och fiser lite, trummorna bankar på, kanske lite för hög virvel.

Nylonguran känns lite vass. "nothing can heal-kören" gör att jag får sänka, den skär hemskt i  högtalarna.

Sången känns osäker på många ställen och surar för mycket för att man inte skall tänka på det.


Bra låt, bra instrumentinsatser, men sång, och framförallt mixen måste förbättras.



my 2 cents.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Tackar för kommentarerna !

Kul att ni gillar låten oxå. :wub:

Angående sången så har jag kämpat som fan, men känner oxå att jag inte lyckas komma ända fram i levererandet. Sång är ju inte min starka sida om vi säger så. :(

Väsandet i sången kanske är att jag även viskat in lyriken för att få mer luft i min röst ? Men den ligger med väldigt lite volym. Får testa att muta den helt enkelt. Sen så har jag som sagt väldigt skarpa ess i mitt uttal.

Så sänkning av diskant overall är alltså vad ni rekar.

Jag har mixat mest i lurar (har mest tid på natten) samt lyssnat genom mina monitorer. Jag kan nog ha använt lite för mycket enhancer i dom högre registrena iofs.

Som sagt tackar så mycket, nu vet jag vad jag ska sikta in mig på. ! :wub:



Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Får nog hålla med om det mesta som skrivits.
Låten har potential, bra spel på nylongitarren även elguran.
Men ljuden behöver ses över - mycket diskant, vasshet
Sången är lite sur och bitvis osäker.
Men låten är värd att jobba vidare på
Varierad, dynamisk med olika känslolägen - Bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Får nog hålla med om det mesta som skrivits.
Låten har potential, bra spel på nylongitarren även elguran.
Men ljuden behöver ses över - mycket diskant, vasshet
Sången är lite sur och bitvis osäker.
Men låten är värd att jobba vidare på
Varierad, dynamisk med olika känslolägen - Bra!

Kul att även du gillar låten, jag skall sjunga om det när min hals har slutat jävlas och när det blir tomt i huset  ^_^. Har börjat inse också vad ni menar med det vassa, drog ner diskanten från 8000 - 12000 och sen drog upp den igen, ni har helt rätt det är för vasst ! 


asti

  • Gäst
Jag är rörande överens med tidigare kommentarer!  :)
Låten är inte dum, men mixen alldeles för diskantrik och basfattig.
Det är lätt att man lyssnar sig "blind" på så´nt om man hållit på med en låt väldigt länge och intensivt.
Om jag vore som du skulle jag vila låten ett tag och sedan börja om med att lägga effekter, eq etc.
Testa gärna också med att panorera ut instrumenten på lite olika sätt.
Kämpa på bara så blir det säkert bra i slutänden!  :)


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Uppdaterad fil, med ny mix och ny sång, finns här:

http://www.filefreak.com/files/165622_l0rza/Nothing_can_heal_06May.mp3

Förhoppningsvis tycker ni att denna version låter bättre.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjosan
Jag tycker den nya versionen definitivt är bättre än den förra men fortafarande låter det burkigt på nåt sätt, kompakt. Detta gäller då mest partierna där distgitarrerna är med. Själva låten är läskigt bra, detta blir kanon bara du får ordning på mixen. Tummen upp :D

Början av låten fick mig för övrigt att tänka på "Take Me For A Little While" med Coverdale/Page.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Riktigt härlig låt!!! Jag undrar också lite vad det är för pluggar på sång spåret? :rolleyes:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Helt OK. Sånger låter som om den inte är i samma rum som instrument och körer. Körerna verkar finnas långt bort medan sången är mycket närmare.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Tjosan
Jag tycker den nya versionen definitivt är bättre än den förra men fortafarande låter det burkigt på nåt sätt, kompakt. Detta gäller då mest partierna där distgitarrerna är med. Själva låten är läskigt bra, detta blir kanon bara du får ordning på mixen. Tummen upp :D

Början av låten fick mig för övrigt att tänka på "Take Me For A Little While" med Coverdale/Page.

Space

Tack för lyssningen, kul att du gillar låten. Jag ska fortsätta att försöka få till mixen bättre, det är bara så jävla svårt tycker jag, men skönt att höra att det blivit bättre både med sången och mixen.

Angående Coverdale, hade inte hört den låten innan, men har lyssnat en hel del på Coverdale i ungdomen, synd att man inte besitter den pipan :(

Riktigt härlig låt!!! Jag undrar också lite vad det är för pluggar på sång spåret? :rolleyes:

Tackar, det är en kanallimpa från Cakewalk Sonar + spitfish (deesser) + en extra kompressor + BBE Maximizer och EQ.

Helt OK. Sånger låter som om den inte är i samma rum som instrument och körer. Körerna verkar finnas långt bort medan sången är mycket närmare.

Tackar. Skall fortsätta jobba med mixen, munkkörerna har jag medvetet satt längre bort i ljudbilden, tycker du inte att det funkar ?


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Tack alla för kritiken, har nu mixat färdigt denna låt och tänker gå vidare med nya låtar.


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Den låter väldigt mycket bättre än första mixen. Varierat med nylongura & mangel.
Som du säger är sång inte din starka sida, än så länge ;)
Men fortsätt och jobba så blir det bara bättre!
Ser fram emot att höra mer rån dig!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Känns som ett stort projekt med nyanser. Gillar kombinationen med enkel nylongura (bra spel), körer och pressade gitarrer.

Rubriken Nothing Can heal (Hårdrock med munkörer)

Är inte alla körer mun-körer.
Jag tänker mera på munkar, som sjunger i munkkörer...  ;)
« Senast ändrad: 28.12.2010, 16:46:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Den låter väldigt mycket bättre än första mixen. Varierat med nylongura & mangel.
Som du säger är sång inte din starka sida, än så länge ;)
Men fortsätt och jobba så blir det bara bättre!
Ser fram emot att höra mer rån dig!

Tack, det kommer komma fler låtar  B)

Känns som ett stort projekt med nyanser. Gillar kombinationen med enkel nylongura (bra spel), körer och pressade gitarrer.

Rubriken Nothing Can heal (Hårdrock med munkörer)

Är inte alla körer mun-körer.
Jag tänker mera på munkar, som sjunger i munkkörer...  ;)


Tack kul att det gillas, och tack för ett gott skratt. Blir lätt fel när man skriver lite för fort, rubriken skall ändras  :lol:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nä men Kpinnen den här är inte klar alls
Jag har just lyssnat på varianten i första posten - kort sagt musiken och arret är kanon det köper jag helt men sångspåret är helt fel.
Ta bort alla pluggar och lägg den naturellt så får vi lyssna hur det låter och göra en vettig bedömning. Det här låter inte bra som det är och det är synd för det är en bra låt med bra text etc.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Det är ju just sången jag har haft problem med att få låta bra ljudmässigt, ljudet funkar lite bättre när låten har kommit igång med allt, men innan det så låter det inte riktigt bra jag vet.
Det är bara det att jag har hållit på med låten så länge att jag knappt orkar starta upp projektet igen. Men jag ska försöka ta tag i sångljudet igen....
Tack för kommentaren och kul att du gillar låten annars.

Edit / Ångrade mig har laggt upp en ny version med förhoppningsvis bättre sångljud /edit
« Senast ändrad: 12.01.2011, 13:36:41 by kpinnen »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Mäktig låt det här :D
Nu hörs ljusa stämman mycket bättre även om jag tror att det går att skruva lite till. De-essern slår igenom lite väl mycket vid 230 på KR-spelaren.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se