Kontrollrummet

KR- klubben för inbördes beundran?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ja - karma fyller ingen funktion. Folk tyckte att det var kul att dela ut sådant från börjen - men efter att det ändrades så att det syntes vem som gav karman, så dog användningen ut helt, har jag en känsla av...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Äsch, för mig kan man ta bort allt :)

Inte om det saknar betydelse för nyrekrytering väl.

Kan inte nån ge mig en minuskarma? PLease... Alltså helt meningslös funktionalitet ju ;)

Löjligt att bry sig. Men som ny kanske man gör det? därför jag tycker det skall bort..


Vi kanske skulle starta ett karmakrig?  B)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Äsch, för mig kan man ta bort allt :)

Inte om det saknar betydelse för nyrekrytering väl.

Det tycker jag. Jag är av uppfattningen att det inte tillfört något speciellt med demokvota mer än att irritera den som läser av en låg demokvota. Skit samma om någon kommenterar lågfrekvent (pun intended) eller mer ofta.

Återigen. What goes around comes around.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Counterstrike karma.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kanske skulle starta en gallup i sann stormötesanda?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Varför inte :) Sätt upp en poll eq :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ah f-n mitt antivirusskydd håller på att ge sig måste fixa. Varje gång jag skriver "karma" lägger bredbandet av. Skämt åsido Kaspersky har lagt av här. Imorgon kanske... om ingen annan...  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Äh, kanske skall låta det hela bero ändå. Verkar ju finnas delade meningar om demokvota och karma gör KR till KFIB och avskräcker nya presumptiva medlemmar...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja - karma fyller ingen funktion. Folk tyckte att det var kul att dela ut sådant från börjen - men efter att det ändrades så att det syntes vem som gav karman, så dog användningen ut helt, har jag en känsla av...
Demokvotan har jag aldrig fattat förrän nu när jag läste om den och din ser ju lysande ut Claes.  :lol:
Totalt antal svar i demoavdelningarna:      2
Antal egna demotrådar:    0
Postar i egna trådar:    0
Postar i andras trådar:    2
Ratio:    100 %
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ja - karma fyller ingen funktion. Folk tyckte att det var kul att dela ut sådant från börjen - men efter att det ändrades så att det syntes vem som gav karman, så dog användningen ut helt, har jag en känsla av...
Demokvotan har jag aldrig fattat förrän nu när jag läste om den och din ser ju lysande ut Claes.  :lol:
Totalt antal svar i demoavdelningarna:      2
Antal egna demotrådar:    0
Postar i egna trådar:    0
Postar i andras trådar:    2
Ratio:    100 %

Jäpp - jag skrev något om en upplagd låt någon gång för läääänge sedan och har aldrig lagt upp något själv. Det är alltså så man ska göra för att det ska se bra ut... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Demokvota anser jag skall finnas kvar. Det påminner om att vi är del av en community där man också skall ge inte bara ta emot.

Fast detta är väl inte enbart ett demoforum eller har jag missat något?  :unsure:

Varför är det isåfall mindre "värt" när folk kommenterar eller hjälper medlemmar i andra trådar än demotrådar?

Jäpp - jag skrev något om en upplagd låt någon gång för läääänge sedan och har aldrig lagt upp något själv. Det är alltså så man ska göra för att det ska se bra ut... ;)

Och sen reggar man en till användare som fixar så att karma nivån ser bra ut.  ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Vad som fattas nu är att nån får ett utbrott och idiotförklarar allt och alla..
Skönt att vara saknad =)

Missade att denna diskussion hade dragit igång.. och jag kanske är en av de som startat den med några av mina tidigare inlägg.
Jag har sagt mycket negativt ang. KR i det förflutna, om att det är en klubb för inbördes beundran, att det är för dåligt fokus på rätt saker, och alldeles för "snäll attityd.

Allt detta är dock ganska kul när man tänker på det då det också är vad som gör KR så gästvänligt. Forum och internet tenderar att ofta locka fram det onda och mest cyniska i människor. Särskilt på sådana här forum där man lägger upp något för bedömning och där man kan kapas andras verk utan att behöva se dem i ansiktet. Det är denna typ av mentalitet som ofta har fått mig att backa från vissa andra forum där man möts av fientlighet och sarkasm i vad man än säger. (99musik, Studio, Gearslutz)

Ironiskt nog är det nästan tvärtom på KR, alla här är så himla "mysiga" och "godhjärtade att det är snarare det jag irreterar mig på. Man kan höra det mest fruktansvärda inspelningar på detta forum ibland.. i den klassen att min katt håller för öronen.. emn trotts det ser man att kompositören och producenten som lagt upp verket fluktar sig i allt beröm, som trotts denna uppenbara brist på kompetens, kommer från medlemmarna här.

Denna godhjärtade mentalitet känns nästan ibland som att den på något sätt inte utmanar de som är här på forumet att bli bättre, eller vilja sträva efter mer. Det blir en hobbynivå på allting istället för något mer professionellt.

Givetvis är det okej att folk bara vill ha det som hobby och nöjer sig där, men det gör att det generella intrycket av KR känns som ett gäng medelålders pajasar som gör taskiga produktioner ihop inom stängda ramar från omvärlden. (Givetvis en överdriven bild och felaktig bild, väldigt många av er medelålders män är väldigt duktiga)

Detta är vad som ger bränsle på elden för KFIB-snacket.

Jag vet inte vad man skall göra för att motverka detta.. De flesta här verkar vara nöjda och glada med forumets funktion och upplägg, dock är dessa " de mest aktiva medlemmarna" alla också medlemmar i KFIB.

Så uttrycket handlar inte om att det finns en fientlighet mot andra.. tror snarare att det handlar om att det finns ett fåtal VÄLDIGT aktiva medlemmar och dessa tenderar att arbeta ihop och gilla varandra rent socialt.. därför tenderar kritiken mellan dessa medlemmar att bli aningens tandlös.

missförstå mig inte, det är ju skitkul att det är sådan nära gemenskap mellan många medlemmar här, men det tenderar att se ganska tamt ut från en objektiv ståndpunkt om man kommer skall bedöma forumets effektivitet.


Punkt två i detta är att jag önskar att forumet hade en mer teknisk karaktär istället för artistisk karaktär, jag tror detta också bottnar i att det är ett litet community med välkända medlemmar och inte många av dessa medlemmar är professionella  tekniker utan snarare hobbymakare (som jag själv såklart).
Man kan jämföra detta med forumet Gearslutz där förvisso Hobbyister tillsammans med professionella hänger, men det faktumet att det drivs och används mycket av professionella inom branschen resulterar i att det håller en hög teknisk nivå och det kan därför tillföra något till alla... sen finns det andra aspekter av gearslutz som givetvis suger och det finns en viss sorts elitism där som jag inte önskar på KR på något sätt..

Men jag förstår också att detta endast är mitt önskemål och att jag vill detta då jag är relativt seriös med det jag vill göra inom musiken (även då jag inte anser mig i dagsläget vara bättre än någon annan här, så kanske jag kan se att jag har högre ambitioner än många andra här) och jag inser att detta är omöjligt att ändra på i viss mån.

Man borde kanske försöka att ta till vara på expertis som finns där ute dock.. för att få upp nivån.
Gearslutz gör detta genom att bjuda in kända från branchen och ha Q&A med medlemmarna.
man gör det också genom att snabbt rekrytera folk som är talangfulla till moderatorer och Sticky-författare.

nu är jag kanske mycket OT, men jag tycker det är bra att diskutera allt detta.

I'll be back.


EDIT: BTW, Skrota karma och demokvota, who gives a fuck? =)
« Senast ändrad: 17.02.2010, 05:08:02 by olofd »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
bedöma forumets effektivitet.

Hur menar du här? När är ett forum effektivt?

Du menar vilket syftet är med forumet?

Bra synpunkter i övrigt.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Effektivitet bedöms väl i detta fall av kvalitet framför kvantitet av resultat från input och output.

Utvecklas medlemmarna av att vara här?
Får dem rätt kommentarer till sina projekt för att bli bättre?
Kan de få svar på alla sina frågor?
Är bedömningen av projekten på forumet ärliga och proffsiga?
Kan dom ta del av den utbildningen och kunskapen många söker när de söker upp en Intressegrupp som KR?

Frågor åt det hållet var vad jag tänkte på.

Allt detta är ju tankar som har fått mig att vilja dra igång ett bibliotek för att dela samplingar t.e.x., mina videos med tutorials för logic t.e.x. och många andra tankar.. att vi på en HÖGRE nivå skall kunna dela kunskap än vad vi gör idag.


« Senast ändrad: 17.02.2010, 05:19:43 by olofd »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Som svar på dina frågor, så är det nog "effektivare" att läsa nån kurs i ljudteknik istället för att hänga här i så fall.

Alla vill väl utvecklas, men det är nog olika hur mycket man bryr sig om hastigheten med vilken det sker.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Givetvis är det EFFEKTIVARE att läsa en kurs i ljudteknik, men det innebär inte att KR måste vara OEFFEKTIVT.
Är detta inte saker som söks när man letar efter ett ställe som KR?
annars hade väl vilket annat social forum som helst kunnat duga och om dessa frågor inte behandlas så utvecklas ju inte forumet särskilt mycket.. och jag säger inte att vi skall försöka bli någon proffscommunity med utbildning inom ljudteknik.. jag tycker bara ambitionerna på det planet skulle kunna vara lite högre.

För att det inte skall utvecklas till ett community med en handfull aktiva medlemmar i medelåldern som gör taskiga produktioner ihop.. =)

Hoppas du fattar
« Senast ändrad: 17.02.2010, 05:24:28 by olofd »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Perspektiven folk har som söker efter "ett ställe som KR" är nog väldigt olika. Håller alltså inte med av den anledningen.

Alltså, du har ditt perspektiv (och jag håller med, delvis, om utvecklingstanken) och nån annan har sitt, de flesta är dock som du säger amatörer här. Utan tvekan amatörer och bryr sig inte om att bli proffs.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Jo, Perspektiven varför man söker sig hit är givetvis olika, men som jag säger, JUST DÄRFÖR är det viktigt att att ta tillvara på allas intressen.

Denna tråd handlar om KFIB. Detta uttryck har kommit upp då det är en hobbynivå på forumet och ett fåtal aktiva medlemmar, medlemmarna frågar sig då, vad kan vi göra för att undgå att detta blir en klubb för inbördes beundran.

DÅ kom min tanke om att man skall försöka lyfta nivån på det hela så att även andra kan bli intresserade av KR och få ut saker av KR förutom den handfull som kallas KFIB och håller på med musik på Hobby-nivå.

du säger detta:
"de flesta är dock som du säger amatörer här. Utan tvekan amatörer och bryr sig inte om att bli proffs."

Det är just detta som kanske är resultatet av KFIB verkan..
att det bara är amatörer som hänger här och så kommer det antagligen förbli.

Så för att ge dig svar. Du pekar i dina inlägg precis på vad jag anser är en av bristerna med KR.
Att det kanske finns många som söker sig hit för vägledning, utbildning och att bli bättre
och jag anser att dessa medlemmar inte får ut så mycket av sin vistelse här och givetvis blir dessa medlemmar då aldrig en
del av KR.

« Senast ändrad: 17.02.2010, 05:38:42 by olofd »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, det blir lite som facebook, inget nytt nästa gång man loggar på, OM man vill ha nåt ANNAT.

Som sagt, perspektiven skiljer sig något..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=8908.0

Denna tråd kan nästa byggas ihop med den ovan enligt mig.
Resultatet av spektaklet.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Svaren och kommentarerna är ofta nivåanpassade, det vill säga man ger oftast viss kritik till någon som vet att han eller hon gör bra saker (som låter mer proffsigt än andras produktioner här på KR) men kommenterar inte på samma sätt någon som inte kommit så långt musikaliskt eller inspelningstekniskt. Denna nivåanpassning på svaren beror väl på att många har hört varandras utveckling och detta gör troligen KR unikt. Jag gillar det!

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
KR är ju ett forum med flera fundament, som jag ser det.

Det ena är den tekniska biten runt inspelningar, datorer och akustik, som kanske från början var huvudfokus. Jag tycker man får mycket hjälp här när man behöver, men det gör kanske inte detta forum unikt då man hittar mycket av den infon på annat håll.

Det andra är en fluktuerande aktivitet som finns i form av festivaler och julskivor. Jag tycker den är väldigt rolig och utvecklande, då man manas att utvecklas musikaliskt. Liknande finns på annat håll, men jag gillar absolut KR:s variant bäst.

Det tredje är en social bit som finns i offtopictrådar men också i många andra trådar. Ibland kan det bli lite väl mycket av trams, kan jag tycka, men oftast tycker jag det bara är ...trivsamt.

Demoavdelningen då... Jag håller med olofd till viss del att kritiken kunde vara mer tekniskt lagd. Om man nu har ansträngt sig i veckor med att göra en låt kanske man inte blir så hjälpt av kortfattade "bra låt", "gött mos" när man egentligen vill veta om det låter bra, och om så, vad lyssnaren har för referens. Men KR har en styrka här som jag inte hittar någon annanstans - den livliga aktiviteten och snabba responsen. Och man måste vara tydlig i det man vill få respons på, och komma ihåg att ynnesten att få konstruktiv kritik bygger på givande och tagande.

Slutligen ang karma och demokvota. Jag ser de som små oförargliga finesser som har sin poäng ändå. Visst har jag fått några karma bara som ryggdunk, men när man får en pinne för att någon tycker man har kritiserat konstruktivt eller kommit med bra tips, så lyfter det en och gör att man vill fortsätta i den riktningen. Demokvotan tycker jag är bra för egen uppföljning, just för att inte glömma bort att man även skall lyssna på andras demos. Ja, visst kan man fuska genom att skriva lite blaj här och var. Man kan fuska i patiens också, ger ungefär lika mycket.

DON'T PANIC


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Vad som fattas nu är att nån får ett utbrott och idiotförklarar allt och alla..
Skönt att vara saknad =)

Missade att denna diskussion hade dragit igång.. och jag kanske är en av de som startat den med några av mina tidigare inlägg.
Jag har sagt mycket negativt ang. KR i det förflutna, om att det är en klubb för inbördes beundran, att det är för dåligt fokus på rätt saker, och alldeles för "snäll attityd.

Allt detta är dock ganska kul när man tänker på det då det också är vad som gör KR så gästvänligt. Forum och internet tenderar att ofta locka fram det onda och mest cyniska i människor. Särskilt på sådana här forum där man lägger upp något för bedömning och där man kan kapas andras verk utan att behöva se dem i ansiktet. Det är denna typ av mentalitet som ofta har fått mig att backa från vissa andra forum där man möts av fientlighet och sarkasm i vad man än säger. (99musik, Studio, Gearslutz)

Ironiskt nog är det nästan tvärtom på KR, alla här är så himla "mysiga" och "godhjärtade att det är snarare det jag irreterar mig på. Man kan höra det mest fruktansvärda inspelningar på detta forum ibland.. i den klassen att min katt håller för öronen.. emn trotts det ser man att kompositören och producenten som lagt upp verket fluktar sig i allt beröm, som trotts denna uppenbara brist på kompetens, kommer från medlemmarna här.

Denna godhjärtade mentalitet känns nästan ibland som att den på något sätt inte utmanar de som är här på forumet att bli bättre, eller vilja sträva efter mer. Det blir en hobbynivå på allting istället för något mer professionellt.

Givetvis är det okej att folk bara vill ha det som hobby och nöjer sig där, men det gör att det generella intrycket av KR känns som ett gäng medelålders pajasar som gör taskiga produktioner ihop inom stängda ramar från omvärlden. (Givetvis en överdriven bild och felaktig bild, väldigt många av er medelålders män är väldigt duktiga)

Detta är vad som ger bränsle på elden för KFIB-snacket.

Jag vet inte vad man skall göra för att motverka detta.. De flesta här verkar vara nöjda och glada med forumets funktion och upplägg, dock är dessa " de mest aktiva medlemmarna" alla också medlemmar i KFIB.

Så uttrycket handlar inte om att det finns en fientlighet mot andra.. tror snarare att det handlar om att det finns ett fåtal VÄLDIGT aktiva medlemmar och dessa tenderar att arbeta ihop och gilla varandra rent socialt.. därför tenderar kritiken mellan dessa medlemmar att bli aningens tandlös.

missförstå mig inte, det är ju skitkul att det är sådan nära gemenskap mellan många medlemmar här, men det tenderar att se ganska tamt ut från en objektiv ståndpunkt om man kommer skall bedöma forumets effektivitet.


Punkt två i detta är att jag önskar att forumet hade en mer teknisk karaktär istället för artistisk karaktär, jag tror detta också bottnar i att det är ett litet community med välkända medlemmar och inte många av dessa medlemmar är professionella  tekniker utan snarare hobbymakare (som jag själv såklart).
Man kan jämföra detta med forumet Gearslutz där förvisso Hobbyister tillsammans med professionella hänger, men det faktumet att det drivs och används mycket av professionella inom branschen resulterar i att det håller en hög teknisk nivå och det kan därför tillföra något till alla... sen finns det andra aspekter av gearslutz som givetvis suger och det finns en viss sorts elitism där som jag inte önskar på KR på något sätt..

Men jag förstår också att detta endast är mitt önskemål och att jag vill detta då jag är relativt seriös med det jag vill göra inom musiken (även då jag inte anser mig i dagsläget vara bättre än någon annan här, så kanske jag kan se att jag har högre ambitioner än många andra här) och jag inser att detta är omöjligt att ändra på i viss mån.

Man borde kanske försöka att ta till vara på expertis som finns där ute dock.. för att få upp nivån.
Gearslutz gör detta genom att bjuda in kända från branchen och ha Q&A med medlemmarna.
man gör det också genom att snabbt rekrytera folk som är talangfulla till moderatorer och Sticky-författare.

nu är jag kanske mycket OT, men jag tycker det är bra att diskutera allt detta.

I'll be back.


EDIT: BTW, Skrota karma och demokvota, who gives a fuck? =)


Ja olofd..forumet blir ju kontentan av medlemmarnas engagemang. Forumet är ju helt" independent", finns inga
intäkter, inga ekonomiska intressen..vilket jag tycker är bra, om du eftersträvar visst innehåll så är det ju bara att dra igång?..bjud in proffs eller vad du nu vill göra..finns ju ingen "styrelse" här som fixar åt dig, starta trådar som intresserar dig..alltså forumet är vad "du" och alla vi andra gör det till..allas ambitionsnivå är olika, har du mer ambition än mig?,tycker det var en konstig kommentar, eller har du högre ambition rent generellt än alla andra här? och hur kan du veta det? /C
/C


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
olofd - varför dissar du amatörer och folk i medelåldern ? som om man vore nåt slags B-människa för att man inte är professionell, eller för att man är vuxen....sluta med det .

de som hänger här har alla egna unika anledningar till att de valt att stanna här.
trivsamhet och avslappnad kravlös attityd är nog ett par av dem.

det finns som sagt andra ställen på webben för teknikbögar som får ståfräs av manualer.

kanske KR:s 'slogan'- Total Ljudkontroll - ger fel intryck av vad det här är för ställe, eller vad det har blivit av det....förmodligen präglas sajtens nivå och stämning av de aktiva deltagarna, så KR är helt enkelt summan av de som hänger här

vad gäller demokvota och karma, så är det i mina ögon bara nåt grafik-krafs under avatarerna - skulle knappt märka om de försvann ( eller fick vara kvar )  :D  

jag funkar åxå så att när jag lyssnar på en demo som jag tycker suger bortom räddning,så kommenterar jag den inte överhuvudtaget - men jag försöker alltid hitta nåt att applådera eller föreslå, så kallad konstruktiv kritik - den må vara subjektiv så det stör, så klart, men hey, om man lägger upp nåt så får man äta den respons man triggat !
 :)


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Tycker nog inte det är så mycket "KFIB" trots allt. Det gäller att ge och ta på en någorlunda hyfsad nivå och det tycker jag nog det görs. Sedan är alla inte överens hela tiden men så är det inte ute i riktiga världen heller.

Ang ambitionsnivåerna så spänner de nog över ett väldigt vitt spann över hela skalan när det gäller utrustning, karriärmål, ljudbilder/ljudbildsideal, förmåga att skriva låtar, utvecklas som gitarrister, få smäck i virvlar etc etc etc.

För egen del jobbar jag med helt andra saker och knåpar låtar när det passar (vilket är jääävligt olika beroende på jobb, humör, inspiration och hur månen står). Jag har det jag behöver i programvaror och utrustning för att ändå pyssla ihop något som kan kallas låtar i ful- och fullarrangemang. Om någon annan än jag  gillar det är det bonus; men högre än så är inte ambitionerna. Därför engagerar jag mig i princip bara i demosidan.....jag gör heller aldrig något riktigt "färdigt" så därav hänger jag mest på den halvfärdiga delen av skranket. 

Jag kommer och går lite som det passar och försöker iaf vara en schysst gubbe i bland, gnällig ibland och lite lagom likgiltig andra gånger. Tror just den biten funkar lika bra utan "demokvota" och "karma". Är det befogat med en uppläxning så tycker jag resp moderator tar den eventuelle medlem som gjort sig förtjänt av det i örat.


Mina tio osorterade ören.

OAO.

 
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil


Håller faktiskt med olofd. Kommer man som utböling in här, lyssnar på första demon som kanske inte alls låter direkt jätteproffsig, och ser att alla haussar låten och inte har synpunkter på mixen, så blir man ju lite fundersam.

Eller att en låt av, korea eller yllet, där det ligger många timmar bakom, får exakt samma ord som nån hoprafsat med otajta trummor, ostämd gitarr, en sångare som "skall lägga om sången sen" etc.

Inget är fel, det går ju att skriva och anpassa nivåer, men helt klart hålle rjag med olofd i mycket.



Sen sa flintan en bra grej, att det inte borde vara mer värt att kommentera i demosidorna än annars.


Rattle sa bra också, att kvotan hjälper en själv att hålla koll.




men olofd, det bästa sättet är nog att sätta igång o ge bra råd i demoavdelningen. Jag försöker oftast gnälla på det jag hör, men är väl kanske lite för inlindad. Så sätt igång :) jag behöver mixtips på higher, som låter apa just nu. :D



https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
"olofd - varför dissar du amatörer och folk i medelåldern ? som om man vore nåt slags B-människa för att man inte är professionell, eller för att man är vuxen....sluta med det ."

"har du mer ambition än mig?,tycker det var en konstig kommentar, eller har du högre ambition rent generellt än alla andra här? och hur kan du veta det? /C"

"Alltså, du har ditt perspektiv (och jag håller med, delvis, om utvecklingstanken) och nån annan har sitt, de flesta är dock som du säger amatörer här. Utan tvekan amatörer och bryr sig inte om att bli proffs."


Några kommentarer från era postar.

För det första så skrev jag:
Givetvis är det okej att folk bara vill ha det som hobby och nöjer sig där, men det gör att det generella intrycket av KR känns som ett gäng medelålders pajasar som gör taskiga produktioner ihop inom stängda ramar från omvärlden. (Givetvis en överdriven bild och felaktig bild, väldigt många av er medelålders män är väldigt duktiga)
Alltså, Jag dissar inte män i medelåldern =) och tycker definitivt inte de är några B-människor, tvärtom.
Försökte bara ge en förklaring för uttrycket KFIB och hur det hela kan utvecklas.

De två andra kommentarerna visar ju att vi alla har olika syn på KR och alla har olika ambitionsnivå.
GIVETVIS vet jag inte ett skit om era individuella ambitionsnivåer, hur skulle jag kunna veta det?
Jag säger detta då jag önskar Kontrollrummet var mer än vad det är.





Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller väl också med olofd, man fortsätter ju inte spela golf om man blir sämre på att hålla på med det, spelar schack om man inte ser en utveckling eller annan valfri hobby?

Sån sysselsättning som saknar den komponenter, är ju meningslös för de flesta.

Själv är man ju lite "digital" kanske i bedömningen av andras låtar, antingen jävligt positiv eller jäkligt negativ (vilket en del är, man får läsa mellan raderna) men försöker ändå skriva nåt som är positivt..

Tror grejen är att skriva "hur nåt kan göras bättre", istället för hur dåligt nåt är.
OCh hur "nåt hade kunnat (hypotetiskt typ) göras sämre" om det var bra. Klimatet är hursomhelst trivsamt här som rattle säger.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Så...
Jag är 'medelålers'
Jag ägnar mig åt en 'hobby'
Jag har ingen 'ambition'

 Hum.. Ack ja..
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
KR har hitills varit väldigt "onischat" (både ambitionsnivå 0 och ambitionsnivå Olof accepteras) och det har flutit på bra, kanske lite segt att få saker och ting ordnade dock?

Annars är ju egentligen frågan i grund bara om detta skall ändras?

edit: min åsikt är väl att saker och ting blir vad man gör dem till. Det är ju fritt fram att sätta igång projekt och annat. (Det sista riktat till olofd)
« Senast ändrad: 17.02.2010, 12:38:50 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja jag e oxå en tämligen medelålders man. Jag ryggdunkar andra bara för att få ryggdunkar tillbaka. Så´n e jag - vill inte alls ha tips om nåt ;) hmmmm!

Det är alltid intressant när andra har synpunkter på vad man borde tycka är en bra/dålig låt/produktion. Om jag skulle tycka att något är bra som andra anser vara bortom all hjälp så har jag fel, om jag förstår vissa inlägg rätt. På vilket sätt skulle min kommentar, i ett sådant fall, avskräcka "nykomlingar" som besöker KR? På vilket sätt skulle det ses som ryggdunkar? Varför kan inte varje medlem få stå för sina egna kommentarer utan att vissa ser det som ryggdunk? Snacka om poliser som har patent på tyckandet!

Sista inlägget för mig ! ! 

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Nej så är det ju. Ideal är olika och det som är rätt för en är inte per automatik rätt för nästa.
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
"olofd - varför dissar du amatörer och folk i medelåldern ? som om man vore nåt slags B-människa för att man inte är professionell, eller för att man är vuxen....sluta med det ."

"har du mer ambition än mig?,tycker det var en konstig kommentar, eller har du högre ambition rent generellt än alla andra här? och hur kan du veta det? /C"

"Alltså, du har ditt perspektiv (och jag håller med, delvis, om utvecklingstanken) och nån annan har sitt, de flesta är dock som du säger amatörer här. Utan tvekan amatörer och bryr sig inte om att bli proffs."


Några kommentarer från era postar.

För det första så skrev jag:
Givetvis är det okej att folk bara vill ha det som hobby och nöjer sig där, men det gör att det generella intrycket av KR känns som ett gäng medelålders pajasar som gör taskiga produktioner ihop inom stängda ramar från omvärlden. (Givetvis en överdriven bild och felaktig bild, väldigt många av er medelålders män är väldigt duktiga)
Alltså, Jag dissar inte män i medelåldern =) och tycker definitivt inte de är några B-människor, tvärtom.
Försökte bara ge en förklaring för uttrycket KFIB och hur det hela kan utvecklas.

De två andra kommentarerna visar ju att vi alla har olika syn på KR och alla har olika ambitionsnivå.
GIVETVIS vet jag inte ett skit om era individuella ambitionsnivåer, hur skulle jag kunna veta det?
Jag säger detta då jag önskar Kontrollrummet var mer än vad det är.


Ok! En pajas mindre from nu! :angry:  /C



Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Sen vill jag bara säga att  många av dessa 'hobbyproduktioner' av 'pajasar'  är bra mycket roligare och originellare att lyssna på
än proffsproduktioner man hör på radio
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
"olofd - varför dissar du amatörer och folk i medelåldern ? som om man vore nåt slags B-människa för att man inte är professionell, eller för att man är vuxen....sluta med det ."

"har du mer ambition än mig?,tycker det var en konstig kommentar, eller har du högre ambition rent generellt än alla andra här? och hur kan du veta det? /C"

"Alltså, du har ditt perspektiv (och jag håller med, delvis, om utvecklingstanken) och nån annan har sitt, de flesta är dock som du säger amatörer här. Utan tvekan amatörer och bryr sig inte om att bli proffs."


Några kommentarer från era postar.

För det första så skrev jag:
Givetvis är det okej att folk bara vill ha det som hobby och nöjer sig där, men det gör att det generella intrycket av KR känns som ett gäng medelålders pajasar som gör taskiga produktioner ihop inom stängda ramar från omvärlden. (Givetvis en överdriven bild och felaktig bild, väldigt många av er medelålders män är väldigt duktiga)
Alltså, Jag dissar inte män i medelåldern =) och tycker definitivt inte de är några B-människor, tvärtom.
Försökte bara ge en förklaring för uttrycket KFIB och hur det hela kan utvecklas.

De två andra kommentarerna visar ju att vi alla har olika syn på KR och alla har olika ambitionsnivå.
GIVETVIS vet jag inte ett skit om era individuella ambitionsnivåer, hur skulle jag kunna veta det?
Jag säger detta då jag önskar Kontrollrummet var mer än vad det är.


Ok! En pajas mindre from nu! :angry:  /C




Nejnejnej C! Försvinn inte nu, jag skulle sakna din musik :D



Tycker inte nån skall dra bara för att man blir lack på nåns inlägg :)




Alla har ju rätt till åsikt, och olofd spetsar ju till det med snacket där om medelålders pajasar :D  Själv är jag i trettioårsåldern i fyra år till  :lol:

De som vill ge "ryggdunkarkommentarer" har ju all rätt till det. jag gör ju det också! Är det något som man tycker är riktigtbra, så skall man ju inte leta rätt på fel bara för att. Sen har jag själv ett flertal gånger efterlyst mer konstruktiv kritik, ärlig kritik. Det är svårt att ge, men enormt värdefullt.

På en del andra forum finns liknande mallar:

Melodi/låt: <betyg>
Spelskicklighet: <betyg>
Unicitet: <betyg>
Sång: <betyg>
Arrangemang:<betyg>
Produktion: <betyg>
mix: <betyg>

...men det blir ju fantastiskt tråkigt. Jag gillar mer när man spontant utrrycker sina åsikter. Däremot kanske man kan försöka ge input utifrån fler perspektiv än att "hihaten är för hög", "lite för mycket strängljud på basen" eller "shit va bra". -om man vill!

Min hustru brukar komma med kommentaren "måste ni alltid förstöra en bra låt med massa konstiga ljud och skittråkiga långa intron"  :huh: :rolleyes: B)


Givetvis respekterar jag de som bara har något som hobby och inte vill utvecklas vidare rent mixmässigt. för många handlar det ju bara om musiken och känslan den förmedlar, snarare än att andra skall tycka att det är av radiokvalitet eller så.
Själv vill jag gärna utvecklas och få tips hur jag går vidare med något, hur jag lägger trummor, bas, piano och en pad utan att något sticker ut för mycket eller grötar ihop sig. Även fast jag bara är en lite drygt 30årig pajas som sitter hemma och petar :) För mig är det enormt tillfredsställande att först göra något som man får massa gorm över hihats, kaggar och gitarrer/sång på, tills jag förhoppningsvis gjort något som flera kan ta del av.


Så, vi kör väl på som vi alltid har gjort? Däremot hoppas jag att vi som vill ha ingående konstruktiv kritik på allt elände vi postar, blir bättre på att ge dylik feedback till de andra som också vill ha det, samt att vi blir tydligare på vad vi vill ha kritik på.


Nu skall jag gå och snyta ut hjärnan igen, skit vilken envis förkylning!

peace :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol